Eva i Skåne
Min dragon har hängt på tork i en månad nu och jag tänkte smula ner den i burkar, men det mesta på stjälkarna är brunt. Det ser inte gott ut sad.gif .
Bara det översta på stjälkarna är grönt som dragon i burk brukar se ut.
Jag hade ifjol också och då blev det bra.
Jag hinner säkert skörda en omgång till, men då vill jag inte få den brun igen.

Oreganon har förresten gått i blom eller är gott på väg. Vad gör jag? Klipper ner och väntar på att den ska komma igen?
KURT
Det kanske inte torkade tillräckligt fort? Det har ju varit mycket hög luftfuktighet den senaste tiden. När man torkar svamp så brukar det vara bra att hjälpa till med en fläkt i början för att snabbt så bort fukt. Dragon kan man också stoppa i vinäger och på så sätt ta hand om dragonsmaken.
Nina H
Dragonen är sannolikt "övertorkad", man får kolla varje dag nu när det är varmt. Den har väl hängt mörkt? Ljus förstör färgen. Jag torkar bladen på plåtbrickor ovanpå kyl och frys, helt perfekt.
Oreganon kan hinna blomma igen, beroende på vädret och var du bor. Klipp till du!
Ingrid på Västkusten
Oregano blommor är det godaste på plantan också det som smakar mest. Prova att torka dem istället :-))))

Hälsar ingrid
Eva i Skåne
Tack för tipsen wub.gif

Dragon i vinäger tongue.gif Det ska jag absolut prova.
Att blommorna på oreganon är goda hade jag ingen aning om. Men att de är fina att se på har jag upptäckt smile.gif

Ständigt lär jag mig nytt här på forumet wub.gif
Nina H
Jag lägger olika sorters kryddblommor på salladen. Mycket vackert!
Ingrid på Västkusten
Och jag tänkte på er alla idag när jag repade oreganoblad och lade i squash-soppan!
MadeleineB
Ett litet tips: när du torkat oreganon, gäller även dragon och andra kryddörter; smula inte sönder bladen! Då försvinner en del av aromen. Lägg i stället ner bladen hela i burken, smula först när du ska använda dem. Då blir det mycket mer smak kvar...
MadeleineB
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon