Full version: Flytta fikonträd
pisanggoreng
Hej,

Jag har ett fikonträd som stått i vårt växthus sedan sommaren 2005, men nu börjar
det bli för stort och jag funderar därför på att flytta ut det i trädgården. Det är 3,5 meter
i nocken i växthuset men i somras var det nästan ända uppe. Jag tog några sticklingar i
höstas och de har nu börjat gro så jag tänkte ändå ha något lite mindre fikonträd (eller
snarare buske) kvar i växthuset.

Nåväl, när bör flytten ske? Våren, sommaren eller hösten? Brukar det bli en massa
problem med fikonflytt? Något annat att tänka på?

Tack på förhand.
Alexander-VG-zon3
flytta innan den fått blad men vänta tills frosten är borta . och få med så mycket rötter som möjligt och vattna rejält första sommaren . plantera det sedan soligt och skyddat i väldränerad jord . och lägg över eklöv om det blir kallt och eller första vintrarna .dock ta veck löven för fikon trivs inte i surjord . och skotta över så mycket snö ni kan . kan hända att det fryser ner men det kommer ändå oftast tillbaka igen . och kan sedan växa upp till 1m på en normal sommar .
pisanggoreng
Tack flaxss! Jag anade att du skulle komma med ett snabbt och informativt svar. :-)
ingmet
Hej!
Fick första numret av årets Hem Trädgården (utgiven av Svensk Trädgård) igår. rose.gif
Där var det ett längre uppslag på 3 sidor om Våga prova på fikon, skrivet av Åke Truedsson.
Artikeln innehöll intressant information om ursprung, odling, odlingsplats, fruktsättning, beskärning, skötsel, skörd, förökning, sorter i handeln och sorter som INTE finns i handeln.

Han skriver så här gällande odlingsplats:
Att plantera sin fikonplanta direkt i jorden i växthus eller vinterträdgråd är inte att rekommendera. Fikonplantan växer då ca 10 m per år och ger inte mycket skörd. Det är inte trevligt att behöva klippa bort en skottkärra fikongrenar var fjortonde dag. Om man vill odla i marken i en vinterträdgård ska man begränsa jordvolymen, t.ex med hjälp av en nedgrävd, tät, galvad eller rostskyddat plåtlåda eller en låda av betong som rymmer 50-100 liter. .... Om grenarna på fikonträdet fryser och dör så kommer det oftast nya skott från roten som är mer skyddad mot kylan. Vänta därför med att kassera ett vinterskadat träd...

Lycka till med flytten! /Ingmet

Alexander-VG-zon3
CITAT (ingmet @ 23-01-2008, 20:52) *
Hej!
Fick första numret av årets Hem Trädgården (utgiven av Svensk Trädgård) igår. rose.gif
Där var det ett längre uppslag på 3 sidor om Våga prova på fikon, skrivet av Åke Truedsson.
Artikeln innehöll intressant information om ursprung, odling, odlingsplats, fruktsättning, beskärning, skötsel, skörd, förökning, sorter i handeln och sorter som INTE finns i handeln.

Han skriver så här gällande odlingsplats:
Att plantera sin fikonplanta direkt i jorden i växthus eller vinterträdgråd är inte att rekommendera. Fikonplantan växer då ca 10 m per år och ger inte mycket skörd. Det är inte trevligt att behöva klippa bort en skottkärra fikongrenar var fjortonde dag. Om man vill odla i marken i en vinterträdgård ska man begränsa jordvolymen, t.ex med hjälp av en nedgrävd, tät, galvad eller rostskyddat plåtlåda eller en låda av betong som rymmer 50-100 liter. .... Om grenarna på fikonträdet fryser och dör så kommer det oftast nya skott från roten som är mer skyddad mot kylan. Vänta därför med att kassera ett vinterskadat träd...

Lycka till med flytten! /Ingmet

jag skulle inte rekommendera att ha kruka runt rötterna i marken om man har den ute åretrunt. visst det växer snabbt men det behövs om det fryser ner helt . men har man den i marken i ett växthus eller i en vinterträdgård då skulle jag hindra rötterna med en kruka . annars skulle det va intressant att läsa hela artiklen .
ingmet
Jag tycker tidningen är ett kanonbra komplement till de trädgårdstidningar som säljs i affären. Jag kan stundtals tröttna på allt "bling bling" som annonseras i dessa.. och ibland lite för trendiga reportage.. och oändligt mycket reklam..på gott o ont..

I "Hem Trädgården" är det mer ur forskarsynvinkel man skriver i termer av växtbiologi..
MEN för att få den så måste man vara medlem i Svensk Trädgård, se hemsidan http://www.tradgard.org/ .

Som medlem får jag dessutom 10% hos min lokala trädgårdsmästare.. och det brukar komma väl till pass.. nästan hela året .. thanks.gif
pisanggoreng
Hej och tack för svaren. smile.gif

Vid närmare eftertanke... vad tror ni om att att sätta trädet i en stor kruka som kan
flyttas in i växthuset under vintern? I så fall kan man ju också skydda det under blåsiga
dagar, som vi råkar ha gott om här...
Alexander-VG-zon3
CITAT (pisanggoreng @ 27-01-2008, 14:25) *
Hej och tack för svaren. smile.gif

Vid närmare eftertanke... vad tror ni om att att sätta trädet i en stor kruka som kan
flyttas in i växthuset under vintern? I så fall kan man ju också skydda det under blåsiga
dagar, som vi råkar ha gott om här...

jag tycker du ska prova att ha den ute som du först tänkte . den trivs bättre ute . även om den skulle frysa ner . men vintern blir ju mildare med tiden också ju . och blåst tål dom mina står utsatt

du kan ju gå ut och kolla runt i trädgårdarna(hos dig) i maj-juni och se om du ser några fikon som är utplanterade . ser du fina vackra buskar i marken så vet du ju att dom trivs . så då kan du ju ev vänta till nästa vår att plantera ut .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon