madde66
Hej på er!

Nu skulle jag behöva lite experttips.
Jag har satt potatis i några år och det är inga problem att få dom å bli stora och fina. Har satt Rocket och Minerva. Även köpt "färdiga" plantor oxå.
Men att få gul och röd sättlök att växa är helt omöjligt, har provat flera ggr. Och dom blir inte större än dom är när man sätter dom, fast det kommer blast iaf.
Gödslar med kogödsel (på påse) ett tag innan jag sätter potatisen och lökarna.

MVH Madde
ingrid fuxwall
Vad har du för typ av jord??

Blir så nyfiken på "Även köpt "färdiga" plantor oxå"

ingrid
KURT
Jag tcker att de flesta rotsaker (räknar i detta fall lök dit, men INTE potatis!), mår bra av endel lera i jorden. Röd lök brukar vara lite svårare att få bra skörd av, men gul lök brukar det inte vara något problem med.
madde66
God morgon!

Det är gammal jord och så är det harpad jord så det är lite gott å blandat i jorden rolleyes.gif .
Ingen lera.

Dom färdiga plantorna är potatisplantor som är ca 15-20 sm höga, och när man tar ur dom ur krukan så kan man se små vita "kulor" som sen blir potatisar. Gott å få till midsommar iaf dom "riktiga" knölarna inte hinner bli klara.

Har köpt på plantagen i 3 år. ca 59 kr för 6 plantor.

Madde
Åsa, mälardalen zon 2
Lök är en ganska näringskrävande gröda det kan hända att du gödslar för lite, samt lök ska inte odlas på samma plats år efter år.

Kogödsel på påse är ganska svag man måste lägga på tjocka lager av den och ändå måste man tilläggsgödsla de flesta grönsaker medans de växer, det räcker oftast inte att gödsla grönsaker en gång.

Potatis brukar klara sig med något mindre gödning de brukar bli vattniga ifall man gödslar för mycket.
Eva i Västerås
  1. Inte sätta sättlöken för tidigt. Fryser det efter man satt den, så blommar den ofta istället.
  2. Mycket mullämnen.
  3. Ordentligt med vatten (rejält täcke för att hålla fukten). Undrar om det inte är därför löken gillar lera?
  4. Inte låtsas om att man bryr sig. Fjäskar man så går det alltid sämre.

Lustigt att det går med potatis och inte med lök. Jag tycker de har ungefär samma krav, utom att löken gillar / tål mer lera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon