HelenN
Tjohoooo!!

Nu skall det sås, men jag har ju 100 frågor innan allt faller på plats smile.gif

På de flesta såanvisningar står det: "Så, låt stå i rumstemperatur tills det gror, sedan ljust & svalt", men vad är svalt då???

Har ett bord med lysrör i rumstemp, ca 20 grader & ett bord i jordkällaren där det idag är ca 8 grader. Eftersom jag har tänkt att så en hel del, så måste jag ställa på båda ställena, men hur vet jag vilka plantor som skall stå vart???
kerstin z5-6
De borde stå så "svalt du kan gärna + 15 -16 grader
Under 15 gror de inte nåt vidare bra , om man vill ha allt på samma ställe-och tillväxten är långsam -Ideal är + 18 dagtid och svalare på natten, eller en del av dygnet smile.gif
Före grodd 18 -20 för varmgroende -kinkeputtar kan vilja ha det annorlunda -bergvallmo tex gror bra i + 8
HelenN
Men jag menar efter de grott!! Hur svalt KAN de stå då???
kerstin z5-6
som sagt under + 15 sker ingen eller mycket långsam tillväxt -gärna svalare nattetid -men inte under +5 helst för perenner
NU är det + 8 men intressant är vilken temp är det under lysrören eller 10 cm ifrån dem -en eller två mån från nu ?
En dygnstermometer är bra att ha vidd sådd o förökning
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon