slimslender
Hej alla kunniga

Jag har blivit ombedd att försöka få någon ordning på vår samfällighets kompostering. Vi har idag en gammal kompost där man måste skyffla jord hit och dit för att få det att fungera. Det fungerar naturligtvis inte så jag undrar om det finns någon bättre lösning. De eldrivna komposter jag sett kostar mycket och avses i första hand för hushållsavfall, vilket jag inte är ute efter just nu. Har någon ett bra tips ?
KURT
Är det bara trädgårdsavfall? Jag förstår inte vad det är som skall skyfflas? Man behöver normalt 2 eller tre fack i en öppen kompost, ett aktivt och ett eller två som vilar. Se t ex hur de sköter det på kyrkogårdar eller hos kommunen. De har oftast 2 eller 3 fack gjorda i betong, när komposten är klar så får man antingen använda en liten traktor, eller skottkärra + skyffel.
slimslender
Ah kyrkogårdar låter som en bra idé. Ska göra studiebesök någon dag. Vi har också problemet att det är ganska långt till den allmänna komposten och medlemmarna lägger då istället avfallet i skogen. (det finns skog runt om bostadsområdet).

Vad jag är ute efter är ett sätta att

1. Göra det lätt för medlemmarna att kompostera trägårdsavfallet på rätt sätt (inte för långt).
2. Hitta ett sätt som innebär så lite jobb som möjligt för någon "kompostchef"
3. Inte spendera för mycket pengar

Är detta möjligt ?
KURT
Även koloniträdgårdar kan fungera som förebild, de har ofta en gemensam kompost.

Det borde inte innebära mera jobb än att se till att bara ett fack är "aktivt" i taget, samt tömma den vilande en gång om året eller varannnat år. Jag tror att det finns färdiga betongsidor som man kan gräva ner, alternativt trä.
kerstin z5-6
6 pers, 6 eller fler hushålls samlade trädgårdsavfall -kan samlas under säsongen i vad som helst
-en arbetsdag i oktober går åt + en för ev flisning -resultat 100 kb´m jord 9 mån senare
Traktor med skopa bra att ha
Jordlimpa
KURT
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-01-2008, 13:35) *
6 pers, 6 eller fler hushålls samlade trädgårdsavfall -kan samlas under säsongen i vad som helst
-en arbetsdag i oktober går åt + en för ev flisning -resultat 100 kb´m jord 9 mån senare
Traktor med skopa bra att ha
Jordlimpa

Fast 6 hushåll kan väl inte generera kompost som efter 9 mån blir 100 kb m jord, utam då måste ni väl lägga till extra sand + gödsel + annat? Annars tycker jag att det låter som VÄLDIGT mycket trädgårdsavfall!
kerstin z5-6
Om du läser receptet är trädgårdskomposten en liten del av limpan .. resten är flis, torv , ko och hästdynga samt färskt gräsklipp
eugenia
160 hushåll, tänker jag. Jag undrar vilken typ av bostadsområde det handlar om. Att hela området skulle dela en kompost, är det det enda möjliga? Mindre sektioner, kanske 16 hushåll per kompostsystem kanske skulle få de boende att känna ansvar för just sin kompost. Vad ni än väljer för metoder så tror jag att det estetiska är viktigt. Att det ser attraktivt och roligt ut och inte blir skräpigt och konfliktfyllt. Ett snyggt plank eller flätad pil kanske kan ingå. Bilderna ovan är ju inspirerande !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon