Snöflinga
22-01-2008, 21:58
En väns 17:åriga dotter är fast besluten att åka till Grekland under sportlovet trots att föräldern säger nej

Någon som vet om det finns några bestämmelser om målsmans medgivande inom resebranchen
Piccante
22-01-2008, 22:09
Rese arrangörerna har väl fått kritik för att de för släpphänt lät ungdomar åka på "fylleresor" till medelhavet. Det debatterades rätt mycket härom året. Tror de skärpte sina regler sedan dess. Be föräldrarna kolla med resebyrån/ arrangören som dottern tänker resa med. vore väl inte helt orimligt med 18års gräns....
Tror inte att förälders tillstånd krävs. Iaf krävdes det inte när min 17-åring reste till Grakland.
Inte annat än för passet tror jag. Har de redan ett pass kan nog inte föräldrarna göra så mycket åt det. Möjligtvis kan resebolagen kräva att de ska va över 18 för att få handla resan, men det finns säkert resebolag som inte har såna regler åxå.
Snöflinga
22-01-2008, 22:19
CITAT (Netha @ 22-01-2008, 22:11)

Tror inte att förälders tillstånd krävs. Iaf krävdes det inte när min 17-åring reste till Grakland.
Hur längesedan var det ? Har också för mig att , som Markus säger, det varit skriverier om att reglerna borde skärpas för ungdomars "hålligång resor" till sydliga nejder ...
CITAT (Snöflinga @ 22-01-2008, 22:19)

Hur längesedan var det ? Har också för mig att , som Markus säger, det varit skriverier om att reglerna borde skärpas för ungdomars "hålligång resor" till sydliga nejder ...
Det är några år sedan.
Jag har också sett skriverier om just fylleresor men vet inte om det ledde till ändrade regler.
Piccante
22-01-2008, 23:06
så här skriver Apolloresor, apollo.se
CITAT
För dig som är under 18 år krävs föräldrars/ målsmans skriftliga godkännande vid beställning av resa.
Aqvakul
22-01-2008, 23:28
Bra regel! Tyvärr kan det nog bli väldigt mkt tjat om den underskriften.
Lilla Birka
22-01-2008, 23:35
CITAT (aq42 @ 22-01-2008, 23:28)

Bra regel! Tyvärr kan det nog bli väldigt mkt tjat om den underskriften.
och i en del fall förfalskningar, och det är ju svårt om den unge har tillräckligt mycket pengar för att betala det hela själv, annars kan ju föräldrarna faktiskt hålla inne pengar.
kerstin z5-6
22-01-2008, 23:43
å andra sidan har de väl klarat sig rätt länge -tror jag var just fyllda 16 på första tågluffen .. att resa är ju ett sätt att bli vuxen ..
Snöflinga
23-01-2008, 00:02
Visst Kerstin, håller med om att resor är "fostrande" se och uppleva platser och människor ... testa sina språkkunskaper och förhoppningsvis inse att vi har det ganska bra i vår lilla ankdamm

MEN tyvärr är det inte alla som har den målsättningen med resan ... utan snarare den att festa, sola och leva ljuva livet ... vilket innebär vissa risker som jag absolut förstår att föräldern ifråga oroar sig för
Aqvakul
23-01-2008, 07:53
Det är det ständiga dilemmat med tonåringar.
Å ena sidan: tillåta, lita på, ge ansvar
Å andra sidan: föräldrar ansvar, föräldraroro
Det är en balansgång. Våra barn har fått mkt frihet, men vi har försökt att styra upp de yttre förutsättningarna. En viktig bit är tillsammans med vem man gör saker. Dottern var på Kos när hon var 17, men tillsammans med en ngt äldre "förståndig" kusin. Det var dock inte så roligt när ett antal ungdomar dog i Roskilde och vi hade låtit vår 16-årige son åka dit. Visst har vi sagt nej många gånger till det vi tyckt vara dåligt och riskabelt, men det har ofta lett till diskussioner och att andra "bättre" alternativ blivit aktuella.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.