annelito
Som nybörjare undrar jag hur tidigt ni börjar och vad ni gör i nuläget (med nuläget menas på dagen du läser här)? Ska man redan börja rensa? Ska man så något i krukor inne nu? Gräva och vända jord i köksland? Klippa kaprifol, praktlysing? Vad gör man med syréner (våra är höga som träd och storbuskiga på något "enormt vis")? Ska man klippa pioner? Eller väntar man med något eller vad? Jag känner mig helt nollad när det gäller var man ska börja och vad som är viktigt.

Grönsaker, blommor, kryddväxter är det som ska ut till våren, sommaren, hösten här hos mig.
Ciczi
Tja just nu gör de flesta av oss ingenting mer än att gå och spana för att se vad för lökar som tittar upp. biggrin.gif

Annars är det egentligen inte så mycket man kan göra nu. Syrenerna ska du absolut låta vara om du vill ha blommor i år. Ska du klippa dem så klipp efter blomningen.

Pioner är örtartade växter som vissnar ner på hösten och skjuter nya skott varje år. Vill du klippa ner dem nu så gör det.

Det beror lite på var man bor men vintern är inte över ännu och innan våren kommit ska man helst låta trädgården vara.

mvh Ciczi
Bettis
Jag har iaf rensat en del ogräs, just nu har vi minusgrader men tidigare har vi haft miildväder så då passade jag på laugh.gif
Ciczi
CITAT (Bettis @ 23-01-2008, 07:42) *
Jag har iaf rensat en del ogräs, just nu har vi minusgrader men tidigare har vi haft miildväder så då passade jag på laugh.gif

Tja klart

Ogräs kan man ju rensa om man vill

Ciczi
Wilmer
fear.gif TÄNK om hon har trädpion Cizci!! Den ska ju inte klippas ner...

Just nu gör jag så här i trädgården..

Något som växer där under??

Annars planerar jag, köper fröer. Letar på nätet, läser på om de växter jag har/vill ha. Vissa fröer borde jag sätta nu, några är bra att sätta tidigt.

Så pysslar jag om blommorna i vinterförvaringen. Lite av detta görs varje dag, för nu har trädgårdslusten vaknat ordentligt! yes.gif
Ciczi
nej så klart

trädpioner ska inte klippas!

Ciczi
carren
Jag sår penséfröer i källaren. De växer snällt under lysrör och det är så kul att ha något grönt att pyssla med medan man väntar in våren. Jag beställer också alldeles för många perlargonsticklingar och gör upp alldeles för högtflygande planer inför kommande säsong.

Jag tycker att det låter som att du är ny i din trädgård? I så fall säger jag som alla böcker och tidningar: Gör ingenting första säsongen. Ge dig i alla fall inte på några träd eller buskar innan du har sett vad de har för värden de olika årstiderna.

Ofta när man inte hunnit bo in sig i trädgården kan man tycka att ett buskage är helt vildvuxet eller att ett träd står helt tokigt placerat. Vad i hela... tänkte förra ägaren på, liksom? Men sedan... blir det sommar och då kan man som jag upptäcka att det där äppelträdet som vi tyckte växte så malplacerat i själva verket var genialiskt placerat eftersom det ger insynsskydd mot cykelvägen. Det fattade jag inte på vinern eftersom man ju inte sitter och fikar i skuggan så ofta då...

Låt träd och buskar vara men gör gärna något kul när det blir vår, som att göra en ny rabatt eller plantera något fint. Och som sagt, har du en källare så kan jag varmt rekommendera att så några penséer!
skogstroll
Själv gör jag inte så mycket alls, fantiserar o går runt lite... sått lite chilifrön. Vet hur (för) tidigt jag började förra året så ska försöka att inte göra samma fel igen whistling.gif
pleximaster
Skulle vilja göra mer men det är svårt när man är borta de flesta ljusa timmarna om dygnet. I helgen byggde jag om en kallmurad stencirkel runt syrenbersån. Sedan har jag varit ute och mätt lite inför vårens planteringar (Många nya rosor ska det bli. Sedan ska jag flytta en hel del växter och så fort jag har tid ska jag sätta igång med det.

mvh plexi
Sailor Pluto
Sår frön som ska ha en kallperiod för att gro och fyller på fågelstugorna är väl det enda jag gör i trädgården nu smile.gif . Ser också till att göra ordentliga planeringar för vad som ska göras i sommar så att det bara är att sätta igång då.
kerstin z5-6
Sår för fullt -trädgården är täckt av en meter drygt .. med snö .. där görs inget nu -Inte före april maj -snö eller ej smile.gif
Bee
Här görs enbart teoretisk trädgårdsskötsel! Dvs tankarna börjar vakna och det är dags att börja planera. Därute finns det inget som lockar direkt.
Alexander-VG-zon3
vad jag gör under vintern och nu (första frost till mars )

planerar inför året
sår fröer ute och inne
tittar till övervintrings växterna ute och inne
och skyddar det som behöver skydd ute
gräver nya rabatter
rensar ogräs hela vintern ( gräs och en del ogräs växer mellan +5c +10c )
beskär dom växter som tål det
jordförbättrar
gödslar växterna i mars-april
och avhärdar
Azola
Har sått några kallgroende växter än så länge och satt ut.
Fyller på mat till småfåglarna varje dag...kikar efter rådjursfamiljen som håller till här, annars gör jag inget ute.

** Du Flaxss ** kom upp till oss ...du behövs med din energi!! rolleyes.gif

tettan
med tanke på alla fröer som blivit sådda(tack helena ock kerstin långt upp i sverige) så måste jag börja gräva rabatter nu
kerstin z5-6
Jo smile.gif Vi orsakar en del arbete -även åt oss själva smile.gif
Discogiraffen
Jag längtar mest... Och planerar och drömmer, och bläddrar i kataloger och försöker hindra mig från att beställa allt jag ser.. flirting.gif
CITAT (annelito @ 22-01-2008, 22:16) *
Som nybörjare undrar jag hur tidigt ni börjar och vad ni gör i nuläget (med nuläget menas på dagen du läser här)? Ska man redan börja rensa? Ska man så något i krukor inne nu? Gräva och vända jord i köksland? Klippa kaprifol, praktlysing? Vad gör man med syréner (våra är höga som träd och storbuskiga på något "enormt vis")? Ska man klippa pioner? Eller väntar man med något eller vad? Jag känner mig helt nollad när det gäller var man ska börja och vad som är viktigt.

Grönsaker, blommor, kryddväxter är det som ska ut till våren, sommaren, hösten här hos mig.

annelito
Tack för alla svar! Roligt att läsa och veta mer om trädgårdar och era egna tankar och rutiner. Själv är jag som sagt ny på området och fick som sagt sommarhuskontrakten i juni -07. Då var det nästan för sent för en del plantor att komma ut. Tomaterna klarade sig inte, frosten hann ta dom innan dom mognade. Men sockerärtor, plocksallad, potatis (om än sent), morötter, lite kryddväxter, dill, gräslök kom ju upp och var hur gott som helst.

Men jag känner mig som en total nybörjare ändå, det tar väl några år innan man kommer in i tänket. Jag har ju inte varit speciellt intresserad tidigare av odling eller blommor men nu när huset dök upp i mitt liv så väcktes intresset till liv.

Så alla råd och tips, stora som små (obetydliga kanske för er som varit med ett tag) är väldigt värdefulla!

Nu vet jag att jag ska ta det lugnt och vänta på att det ska bli lite varmare (bor i Örebro), då blir det till att rensa bort det gamla från kökslandet (som bara lämnades åt sitt öde) och börja förbereda för alla frön jag köpt genom Odla. smile.gif
ingmet
Jag har ägnat mig åt att stoppa ner krokuslökar i jorden igen.. Familjen Pica Pica (skata) bestående av 8 individer ägnar sig åt att dra upp krokusarna som kommit upp .. Eftersom det inte är någon tjäle så är det förvisso enkelt att plantera om dom igen.. men jag hade ju hellre sett att jag slapp göra det.. Idag var det rena våren stundtals.. och rätt som det var ösregnade det.. sen i nästa ögonblick var det full snöstorm.. fantastiskt vilka omslag naturen bjuder på. Kl 17 var det +7 grader, klarblå himmel och halv storm..som tydligen kan bli full storm ikväll/natt.
Anna NV Uppsala
Datorn beställer rosor alldeles själv på internet, och sen blir det jag som får betala och plantera. Kan bli lite stressigt när alla anländer på en gång... så att så länge det inte är tjäle så brukar jag förbereda för rosleveranserna genom att gräva rejäla rosgropar och blanda upp leran med grov sand och brunnen hästgödsel. Härlig vintersport ;-)

Så om man är otålig, och inte har tjäle, så är det rätt trevligt vinterpyssel att gräva. Fast grannarna kan ju undra en del om dom inte redan vet att man är lite galen ;-)
renate
Tja i trädgården gör jag inget just nu,den får vila ett tag till.Igår kom fröerna från Konnässörsklubben,såjord är inhandlat så nu ska jag så de fröer som sk ut i kylan.Mest busk och träd,sår inga perenner längre.Tomater får vänta till mars/april så även sommarblommor.
skogstroll
CITAT (Anna NV Uppsala @ 25-01-2008, 21:14) *
Datorn beställer rosor alldeles själv på internet, och sen blir det jag som får betala och plantera. Kan bli lite stressigt när alla anländer på en gång... så att så länge det inte är tjäle så brukar jag förbereda för rosleveranserna genom att gräva rejäla rosgropar och blanda upp leran med grov sand och brunnen hästgödsel. Härlig vintersport ;-)

Så om man är otålig, och inte har tjäle, så är det rätt trevligt vinterpyssel att gräva. Fast grannarna kan ju undra en del om dom inte redan vet att man är lite galen ;-)

Jag har samma problem med min dator, kan det vara ett virus? rolleyes.gif
mamamaggan
Just i dag har jag klippt lite och tagit in som sticklingar. En ros , Mme Hardy, lite hassel och fläder. Kände också att jag vill ge mig på äppelträden snart och beskära lite , kliar så i mina fingrar! flirting.gif
Piccante
del
Alexander-VG-zon3
CITAT (mamamaggan @ 26-01-2008, 16:30) *
Just i dag har jag klippt lite och tagit in som sticklingar. En ros , Mme Hardy, lite hassel och fläder. Kände också att jag vill ge mig på äppelträden snart och beskära lite , kliar så i mina fingrar! flirting.gif

jag har beskärt mina äpple trä'd nu
renate
Det gjorde jag på hösten....... JAS........ då var det varmt och behagligt ute.idag blåser det nästan storm och ösregn,men i skogen går jag ändå men inte i trädgården.
Lotta Olsson
Ute i min trädgård utanför Umeå skottas enbart snö vid denna årstid, men inomhus råder en viss trädgårdsyra sedan några veckor. Frökatalogerna har kommit yahoo.gif , har beställt några rosor från Flora Linnea (leverans andra halvan av april eller så) och frörester från i fjol måste gås igenom för att se vad som måste köpas mera av osv. I februari kommer jag att börja så några pelargonfröer, så småningom börja plantera om krukväxter och ta sticklingar.

Så är det ju alla trevliga böcker man kan egga upp sig med inför säsongen...

Lotta Olsson, zon 5
MariaS
Ritar och anlägger nya rabatter. Bland annat en ren kaktusrabatt blush.gif
mamamaggan
Har sått lite frön som tar lååååååååång tid på sig, upp till två vintrar , i lerkrukor och grävt ner ute. Även sått perenner och ställt på verandan , man behöver ju inte klema med dem har jag fått lära mig.
Simone
Jag rensar ogräs.. Förmodligen inte klokt, men jorden är lätt att arbeta med och när solen tittar fram kryper det i kroppen. Det blir aldrig långa stunder, man fryser ju så om fingrarna!

Klipper bort nedvissnat och söker efter sniglar, ingen vinter = massor av sniglar nästa säsong. Jag mördar dom redan NU!
Lupina
Jaa, rensa ogräs gör jag verkligen den här vintern och ta bort sorkhögar.... Vi har ju ingen tjäle här, zon 2-3, och eftersom jorden är genomblöt går det jättebra att få upp alla rötter.
Jag går också och funderar på om jag fortfarande vågar "hamla" en ung björk, eller om det är för sent och den blöder ihjäl. Någon som vet?

Gräva nya rabatter går också fint nu på vintern. Problemet är bara att vi har haft storm de senaste 2 helgerna och då ligger jag hellre i sofan och planerar allt som aldrig kommer att hinnas göra. yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon