marmit
Vi har två gamla klätterrosor planterade i söderläge mot ett staket. Av en äldre märkning sluter jag mig till att det är sorten Flammentanz. I tre år har de beskurits tämligen hårt, men aldrig blommat. Däremot skjuter de enorma vildskott. Tips och råd mottages tacksamt.
kerstin z5-6
varför beskär ni den `? klätterrosen Fl . blommar på gammal ved alltså förra årets grenar , vilket innebär att beskärning -annan än lätt ger 0 blommor som resultat blink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Japp Flammentanz blommar på fjolårsskotten och ska inte beskäras speciellt mycket. Det är bara remonterande rosor som blommar på årsskotten som man kan klippa hårt, fast klätterrosor brukar man oftast inte klippa så hårt överhuvudtaget. Olika slags rosor kräver olika slags beskärning så låt rosen vara nästa vår så kommer du att få en massa blommor. Min Flammentanz klipper jag bara bort någon/några enstaka grenar som ser fula ut eller ser lite väl gamla ut.

Är du säker på att det är vildskott och inte kraftiga skott från ädelveden. Är det vildskott så kommer de nerifrån marken under okuleringsstället och då ska de tas bort ända nerifrån, kommer skotten ovanför okuleringsstället så är det skott från den ädla rosskotten och dessa ska du låta vara kvar.
marmit
Tack för svar, problemet är att den verkligen växer över alla breddar och tränger undan det mesta i sin omgivning, men jag skall vara försiktigare med sekatören till våren. wink.gif
ÅsaF
Prova att bara klippa bort gamla blomknoppar och ev. döda, torra grenar samt grenar som växer åt fel håll (utåt t.ex). Jag är inne på tredje året med vår Flammentanz och gjorde enligt ovanstående i våras och i sommar har den blommat utav sjutton. Har aldrig sett så många knoppar på en och samma gren nångång. Det blev nästan för trångt så att alla blommorna knappt fick plats att slå ut. tongue.gif

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon