Full version: Gyckelblomster
Eva i Skåne
i år gör de mig lite galen smile.gif

Jag köpte några på ett torg första året jag hade egen täppa att odla i. De blommade så fint hela sommaren och jag tog fröer. Det är de enda "säkra" korten i min lilla fröodling. De har kommit i många olika färgvarianter jämfört med de två jag köpte. Alltid lika spännande wub.gif
I våras ville fröerna inte alls mad.gif . Jag sådde en andra gång, men tji heller. Några stackars små ynkliga saker var allt.
Så kom jag till en handelsträdgård som hade helt fantastiska rosa gycklare smile.gif rolleyes.gif . Glad blev jag och köpte en låda. de var överfulla med blommor och verkligen praktfulla. När blommorna var utblommade blev stjälkarna svarta och skrumpnade ner och alla blad försvann. Det har kommit små nya gröna skott och enstaka blommor på det som blev över när jag klippt bort det svarta, men inte är det som jag vill ha det.
Jag köpte även lejongap på samma ställen och de beter sig nästan likadant. Många har vissnat bort, men några av dem har klarat sig utan problem och står nu fulla med nya knoppar.
Kan det vara dåliga plantor jag fått?

Jg har alltid både gycklare och lejongap och de är ju sällsynt lättskötta normalt.

Fattar ingenting unsure.gif
kerstin z5-6
Eva ! har tydligen en knäpp lina på bredbandet idag -kan inte skicka mail eller meddelanden - men jag har nåt åt dig -som klättrar nästa år
vill du ha plantan nu -en yttepytte som poppat opp med polare -eller ska vi vänta till våren så skickar jag den då ??
Det var nog den förfärliga torkan som gjorde att den inte kom förrän nu smile.gif sleep.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon