Full version: sorgmyggelarver
Tovan
Läste i ett tidigare inlägg att man kan vattna med Pyrex för att få bort dessa. Men jag har nyligen sått en massa olika frön som börjat gro. Plantorna är jätte små och kom upp igår. Hur gör jag då? Kan jag vattna med medel ändå? eller är plantorna känsliga för det när dom är små?
Tosan
Har ingen aning om hur det funkar med Pyrex, men det finns biologiskt bekämpningsmedel som heter Nemablom.
Här kan du kolla om du har nån återförsäljare nära dig, eller beställa direkt från tillverkaren.
Kee
Min erfarenhet är att det till viss del går att reducera larvernas framfart med pyrex, men det stoppar dem inte helt. Jag har tom prövat att sänka ner hela krukan i pyrexlösning och låtit den stå i fyra timmar eller så. De varvar ner sig för stunden, men försvinner gör de inte. Nu har jag prövat med nematoder, har ännu inte sett ngt resultat men jag hoppas för det har inte gått 14 dar än. Knepig ohyra det där...
Tovan
Nu har jag vattnat dom lite försiktigt med Pyrex, får väl se hur det går. Det är ganska mycket plantor, hade inte velat slänga allt sad.gif Men dom där larverna är ganska äckliga. Tack för svaren
Sofiia
Hoppas dom klarar sig! Jag hade i förra våras sått endel fröer och hade dessa eländiga sorgmyggor hemma och min sådd blev till ingenting... inte pga av att jag vattnade med pyrex dock...
Tovan
Sofiia, vad hände med din sådd? slängde du allt?

Ska försöka plantera om allt idag, fast plantorna är små. Är det någon som vet vart larverna kommer ifrån? Kan dom komma ifrån jorden man köper?
Kee
Jag är ganska övertygad om att problemen hemma hos oss tilltog efter det att vi köpt och börjat plantera med en blomjord från Willys. Så den kommer inte att användas mer. Med andra ord, jag tror att de kan komma med dålig blomjord.

Täntke passa på att fråga om det är någon mer som använt nematoder och inte märkt något resultat? Jag vattnade med "färska" nematoder för ngn dryg vecka sen och jag tycker det kryper lika mycket där det är synligt och flugorna flockas fortfarande. Är bra sugen på att köpa nya nematoder då jag kanske helt enkelt fick en dålig påse, men jag vill ju inte kasta ytterligare 90kr i sjön.
Anki V
De gånger jag behandlat så har jag märkt en betydande effekt av Nemablom efter en vecka.

Risken att få dåliga nematoder är nog ganska stor...det gäller ju att de förvarats rätt i butiken.

Jisses vad priset verkar växla mellan olika inköpsställen. g.gif

Jag som skickar efter betalar ca 75:- med frakt...Någon, läste jag betalade 45 och du betalar 90. Min lokale handlare som slutat ta hem Nemablom pga. bristande efterfrågan tog 65 ohmy.gif

/Anki

evni
Jag har testat nematoder på mina Flitiga-Lisa sticklingar.
Sorgmyggorna är borta (efter 14 dagar) men sticklingarna
ser inte ut att må så bra.
Av sju stickl. har jag bara 1 kvar. Den ser inte heller frisk ut.

Kan det bero på nematoderna ?
Har någon samma erfarenhet ?
Ciczi
Har aldrig testat nematoder mot sorgmyggelarver. Däremot testade vi Bacillus thuringiensis i skolan. Det fungerade bra.
Här finns en länk om sorgmyggor.

Ciczi
Åsa, mälardalen zon 2
Är du säker på att du testade Bacillus thuringiensis? isåfall vilken variant var det?? Den vanliga Bacillus thuringiensis var. kurstakii brukar bara ta död på fjärilslarver och inte steklar (och sorgmyggorna är väl mera steklar än fjärilar?)

Nematoder brukar funka bra mot sorgmyggor men som sagt de är färskvara och man får fler levande nematoder ju färskare förpackningen är.

Evni: Att sticklingar ser malätna ut efter att man haft sorgmyggor är inget konstigt de äter ju upp rötterna på sticklingarna. I sådder/sticklingslådor där man redan har ett kraftigt angrepp skulle jag kombinera nematoder med gula klisterlappar. Själva nematoderna skadar inte sticklingarna.
Ciczi
Att det var Bacillus thuringiensis är jag säker på men jag kommer tyvärr inte ihåg vilken variant det var.

mvh Ciczi
Immix
Kee, vattnade du med nematoderna i de krukor du testat Pyrex tidigare? Läste nämligen någonstans här på forumet att de dör i så fall, så det skulle kunna vara förklaringen till att det inte hjälper...
del_21
Hej
Jag har haft problem med vita "larver" som hoppar när man vattnar blommorna. Jag fyllde en blomspruta med vatten, en skvätt såpa och en skvätt t-röd och sprutade på jorden varannan till var tredje dag i ca 10 dagar. Problemet verkar vara löst.
Anette på Boäng
Hej
Jag har haft mycket problem med sorgmyggor i mina sådder. Jag vattnar med Pyrex och det hjälper, men det utrotar dem inte. Förmodligen för att det finns larver/vuxna på andra ställen som tex krukväxter, kompostspannen etc.
Mot sorgmyggor kan man använda Bacillus thuringiensis var israelensis. Har inte testat inomhus, men har behandlat ute i kökslandet mot harkrankslarver (en större medlem av myggfamiljen). Det hjälpte så där.........
I Usa finns praktiska "puckar" med Bti som man lägger i vattenkannan, hade varit toppen, har inte hittat dem här ännu.
Helt rätt så dör nematoderna om du tillsätter dem i jord som innehåller Pyrex. Pyretroid är ett kraftigt insektsgift, även om det kommer från naturen.
Har hört andra som haft god effekt av nematoder, så jag skall testa det nästa gång.
En annan metod är att så och sticka i kokosfiber istället för jord. Har precis börjat testa det, och det verkar som om sorgmyggorna inte gillar kokossubstratet (brukar kallas coir och säljs i torra sammanpressade block).
Så...det var en hel roman nästan wink.gif
Lycka till.
Sofiia
CITAT (Tovan @ 26-01-2008, 12:52) *
Sofiia, vad hände med din sådd? slängde du allt?

Ska försöka plantera om allt idag, fast plantorna är små. Är det någon som vet vart larverna kommer ifrån? Kan dom komma ifrån jorden man köper?

Larverna äter frön och rötter så endel av plantorna blev helt enkelt förstörda och det kom inte upp så mycket som det borde ha kommit upp. Endel av sådderna slängde jag för det var SÅ mycket små sorgmyggebarn som kom därifrån ranting.gif bodde i en liten etta och kräken fanns överallt!! I maten och i morgonkaffet flög de genast sick.gif

Jo dom kommer med jorden, eller om du nyligen tagit hem en ny växt kan dom komma med den jorden med. Nu kollar jag alltid noga att jag inte ser några sorgmyggor kring jordsäckarna då jag köper. Och så köper jag alltid lite dyrare jord.

Jag testade att torka ut jorden ordentligt, sätta i tändstickor i jorden, leca kulor på jorden så inte myggorna hittade ner i jorden (grävde en liten grop i jorden, det var i ett stort bananträds kruka de levde och frodades som mest, då jag vattnade för att det skulle va torrt på ytan), satte provadopinnar i jorden, sprayade med något insektgift, placerade muggar med vatten, honung och diskmedel i (helst gula för dom dras till gult) för att decimera antalet ikringflygande myggor. Dom försvann till våren då jag även planterade om bananträdet i ny jord och med mycket lecakulor i bottnet av krukan. smile.gif
Tovan
Har försökt rädda några små plantor, planterade om dom och dom verkar inte ha tagit skada, vad jag ser nu. I vissa av krukorna där jag planterat är det fullt av larver, så jag slänger nog dom jag också. Har försökt isolera dom det inte är några larver i, så kanske jag kan rädda dom smile.gif
Kee
CITAT (Immix @ 27-01-2008, 11:40) *
Kee, vattnade du med nematoderna i de krukor du testat Pyrex tidigare? Läste nämligen någonstans här på forumet att de dör i så fall, så det skulle kunna vara förklaringen till att det inte hjälper...

Jo jag tänkte på det när jag vattnade, men eftersom det bara röde sig om EN pyrexbehandlad kruka och fler än så är drabbade, så tänkte jag att jag borde sett resultat på de andra åtminstone...
evni
Jag har hört att man kan lägga apelsinskal på jorden
mot sorgmyggor också. Har inte testat själv.
Kee
Prövade en radikal metod där det var som allra värst (den pyrexbehandlade krukan). Det är en apostlalilja som är planterad där och jag hällde helt enkelt kokande vatten i krukan som placerades i en större ytterkruka, så fick jorden stå så med vatten upp en bit ovanför jordytan i 10min kanske, sen hällde jag av det och det verkar nu som att det har funkat. Vågade inte skriva om det tidigare här eller fråga om det då jag var rädd för att ni skulle bli arga på min omilda behandling. flirting.gif Detta kanske inte funkar på alla växter, men det verkar ha funkat här iaf... coolgleam.gif
Monica E
Jag drabbades av sorgmyggor förra året och fick då tips om nemablom här på forumet.Det var massor av små plantor som dog,men en vecka efter behandlingen så var flugorna borta.Jag tror jag har nya nu igen,det är ytterst irriterande ,har verkligen inte vattnat för mycket i år som jag nog gjorde förra året,så nu får jag skicka efter igen,jag får panik för fy vad mycket plantor som dog förra året.
Kee
Det här är onekligen den jobbigaste ohyran vi inomhusodlare kan drabbas av (känns det som). Nu upptäckte jag att min sommarmurgröna var drabbad (trots vattning med nemablom och trots att den aldrig pyrexbehandlats!), jag överväger nu att köra samma metod som hos apostlaliljan, ett "varmbad" i en kvart. Är iofs mer rädd om denna (mor fick en stickling så jag kanske kan få av hemme om den dör för mig), apostlaliljan hade jag två av och där kändes det inte lika illa.

Med tanke på att jag inte fick ngn respons alls på mitt förra inlägg, tänkte jag nu fråga. Vad har ni för tankar kring denna barbariska "kokning"? Jag ser fortfarande inget sorgmyggeliv i krukan hos apostlaliljan en vecka senare, kanske är det för kort tid för utvärdering?
Tosan
Bara blomman klarar det så... Har ju svårt att tro att larverna överlever, möjligen äggen, men håll koll och gör om det ifall de kommer tbx
Lady Hamilton
CITAT (Kee @ 02-02-2008, 22:17) *
.........Med tanke på att jag inte fick ngn respons alls på mitt förra inlägg, tänkte jag nu fråga. Vad har ni för tankar kring denna barbariska "kokning"? .........

crying.gif ja vi var nog många som fick hjärtat i halsgropen när vi läste om din "behandling".............men, men det fungerade ju onekligen för dig. kompiskram.gif
Men jag skulle aldrig våga pröva no.gif
Kee
Haha! Ja jag är väl medveten om att det är ett tämligen oortodoxt sätt att gå till väga. Men jag hade två apostlaliljor och de är ju lätta att föröka när de väl lägger den sidan till, det var lite så jag tänkte. Men sommarmurgrönan har jag bara en av och jag ser nu att den drabbats av löss igen (förra gången avhjälptes dessa med pyrexdusch) både löss och sorgmyggor kanske blir för mycket för plantan, vet inte riktigt hur jag ska göra... Jag avvaktar nog med en till kokning tills jag är helt säker på att det inte börjar komma nytt i apostlaliljans kruka det kan ju vara som tosan säger, att äggen faktiskt klarar sig och då är det onödigt att utsätta en till planta för samma behandling...

Finns det ngn dokumentering på provadopinnars preventiva effekt när det gäller just sorgmyggorna? De är ju bra på annat, men hur är det just med denna ohyra?
*Ulrica*
CITAT (Anette på Boäng @ 28-01-2008, 08:37) *
Mot sorgmyggor kan man använda Bacillus thuringiensis var israelensis. Har inte testat inomhus, men har behandlat ute i kökslandet mot harkrankslarver (en större medlem av myggfamiljen). I Usa finns praktiska "puckar" med Bti som man lägger i vattenkannan, hade varit toppen, har inte hittat dem här ännu.
Var det Vectobac du använde utomhus? Det är ju hutlöst dyrt! Jag letar också efter Bti för det verkar mer praktiskt än nematoder. Jag har ingenstans i närheten som säljer nematoder och de skickar inte när det är såhär kallt.

Funderar på att skicka efter Bti från USA. Undrar om det säljs i torr form i europa eller bara i USA?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon