Har tagit frön av köpta eller "fådda" plantor och har ingen såanvisning till dom. Vet någon på rak arm hur man bäst gör med: Franska blåmunkar, svart stockros, Helenium Moerheim beauty, Borstnejlika onyx?
kerstin z5-6
23-01-2008, 13:43
Franska blåmunkar, svart stockros, Helenium Moerheim beauty, Borstnejlika onyx?
Alla är varmgroende -Gror helenium dåligt eller inte beror det på fröna Hur du sen gör -sår o ståller ute o låter gro - eller sår inne -beror på dina förutsättningar
Siv i Bollnäs
23-01-2008, 19:12
Tackar! Men...är dom varmgroende ska man väl inte ställa ut dom??? Moerheim Beauty har jag sått tidigare, men fick ingen att gro. (Jag ställde ut dom kallt, det var kanske det som var felet?)
kerstin z5-6
23-01-2008, 20:45
Nej det tropr jag inte helenium tillhör korgblommiga växter och de är svåra att samla frö från o ofta många icke grobara
Nej de varmgroende finns ju ingen anledning att så o ställa ut nu -men om du inte har innesåddsmöjligheter kan du göra det i mars april -så gror de ute när det blir varmt nog
Siv i Bollnäs
24-01-2008, 19:34
Jaha, då tror jag att jag förstår vad du menar. Eftersom jag kan ha frösådder såväl utomhus som inomhus så får det bli inne då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.