sanakan
Vår Yucca har visat symptom på övervattning sedan över en vecka och jag har självklart inte vattnat mer sedan dess. De understa bladen blev gula och slappa och det vandrade långsamt uppåt i plantan. Jag borde ha regarerat snabbare, men nu har jag iallafall gjort detta:

1.) Har tagit ut plantan ur krukan och skakat av all jord för att granska rötterna. Det visade sig att samtliga rötter var mjuka och dåliga utom EN ENDA som var hård och bra med fina vita rötter som grenrötter, sammanlagt över en meter lång. Klippte bort de dåliga rötterna, men vad gör jag nu?

Jag TROR att denna enda långa rot kan få yuccan att överleva tills fler rötter bildats igen. Men mitt problem är nu att jag inte vet vilken jord jag ska sätta den i, för all jord är ju svagt fuktig! Är så rädd att den friska roten ska börja ruttna den med.

Ska jag torka jorden lite i ugnen, på cirka 50 grader, så att den blir snustorr och sen plantera...?
Eller dör den friska roten då av torka?
Eller går det bra med vanlig "normalt" fuktig krukväxtjord?

Just nu ligger plantan på köksgolvet med endast den fina roten "i luften", men så kan jag ju inte ha det för då kommer väl denna fina rot torka ut helt.

Tacksam för hjälp! sos.gif
Betty
Jag skulle ha planterat den i ny jord, ställt den ljust men låtit bli att vattna några dagar.

Hoppas du klarar den.
Fenja
Ja, byt jord! Det kan finnas ruttnande rotdelar kvar i den gamla som gör att det fortsätter att ruttna.
Mvh
Fenja
sanakan
Tack för era svar! Då ger jag den helt ny jord och är försiktig med den långa friska roten...
Ska inte vattna något tills den börjar be om det.
sanakan
Nu har jag planterat den i ny jord... Det stora problemet är att det nu endast finns en enda rot för att hålla den tunga plantan uppe. Hela plantan är cirka 1 meter hög och tyvärr växer den snett så den pinne jag stack ner räcker knappt för att hålla den på rätt köl....

Jag hoppas att nya rötter kommer utvecklas så fort som möjligt, men märker jag att plantan börjar dö kan jag väl toppa den och hoppas att den utvecklar nya rötter där jag skär av den? Har hört att det ska gå..

Denna bild illustrerar mitt problem:

Fenja
Tror att du är på rätt väg med svaret där på din teckning wink.gif Sätt en eller flera pinnar som stöd tills den rotat sig ordentligt igen.
Mvh
Fenja
Betty
[attachment=12043:yucca.jpg]
En stödpinne till på motsatt sida och en garnstump kan kanske hjälpa för att staga upp den ytterligare.
sanakan
Vad fint att du ritade en ny bild! En bra idé.

Just nu vågade jag inte sticka ner så mycket pinnar för den enda överlevande roten är snurrad flera varv där nere i krukan och jag är rädd att sticka sönder den sad.gif

Men oavsett hur mycket jag stagar upp så kommer den alltid vara övertung på ena sidan eftersom den har sin enda förgrening där.. Så i framtiden kanske det ändå är bäst att göra en ny planta av den, för den växer som sagt bara uppåt, uppåt och kommer bli ohanterlig om några år..

Ska se om den överlever detta först. wacko.gif
Betty
CITAT (sanakan @ 23-01-2008, 13:37) *
Vad fint att du ritade en ny bild!

Det är din bild, jag photochoppade den bara lite (pinnen och röda snöret) flirting.gif
sanakan
Jo jag ser ju att det är min bild, jag uttryckte mig otydligt och menade: vad fint att du tog dig tid att rita dit något på min bild, det kräver ju lite pyssel tongue.gif
Betty
CITAT (sanakan @ 23-01-2008, 15:00) *
Jo jag ser ju att det är min bild, jag uttryckte mig otydligt och menade: vad fint att du tog dig tid att rita dit något på min bild, det kräver ju lite pyssel tongue.gif

Jaha blush.gif Det var så lite så! tummenupp.gif
sanakan
UPPDATERING - hoppas någon ser detta...

Yuccan började dö efter att jag satt den i ny jord som teckningen visar, eftersom den sista roten också var död. Bladen började ramla av ett efter ett.

Så jag gjorde som någon annan sade och kapade 50 cm av toppen, med en hel del stam också (av det sidoskott som finns på bilden).

Denna har nu stått i 5cm vatten i 2 veckor men inget händer. Kommer den att utveckla rötter?
Hur ska jag fortsätta? Ska den stå i vatten, eller funkar det att ställa den i jord? Ska jorden i så fall vara mycket fuktig konstant?
Kan tänka mig att den inte kan suga upp något vatten då, då snittytan borde ha blivit "tät" vid det här laget....

Vill inte att den ska dö sad.gif

Någon Yucca-expert med förslag?
sanakan
Nu har jag läst tidigare trådar här på odla, och eftersom jag upptäckte små (1 cm) utskjutande rötter i vattnet så har jag planterat plantan i riktigt våt ny jord... Nu hoppas jag bara den rotar sig snabbt!

Ska jorden vara konstant blöt för att det ska gå bra, eller fuktig, eller svagt fuktig?
Det är min sambo som ska ta hand om denna nu, i detta kritiska skede, så jag måste ge honom exakta instruktioner! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon