lottis-5
Hejan!!

Jag har funderingar på att köpa ett växthus och har då frågan.

Måste det har mycket sol eller räcker det med för middag och ev kvälls sol, om man ska ha det att odla tomater, gurka, vinranka, pelargoner. Jag vill inte ha bäddar utan ska ha golv så vi kan sitta där ocha mysigt.

Mvh Lotta

Lena i Torslanda
Du måste inte ha sol hela dagen - tvärt om, det är en fördel att få lite skugga under de varmaste timmarna - men det räcker inte heller med några få timmar!. Tänk på att solståndet ser mkt olika under under vår sommar och höst. Om man vill kunna utnyttja växthuset optimalt så är det en fördel om du får skapligt med sol även när solen inte når så högt över horisonten i början och slutet av säsongen.
lottis-5
Okej tack för svaret.

Jag har ett ställe i trädgården som skulle passa perfekt för ett växthus men jag tror tyvärr att det får för lite sol där. Det var därför jag undrade om hur mycket sol det behövde.

Jag tänkte ju ha en vinranka där och läste här någonstans att man kan ha en liten hål åt vinrankan och ha sten resten på golvet? Och vad behöver man göra åt den inne i ett växthus?
Vattna, men jorden då är det bara göra som man gör ute i rabatterna.Jag har ute i en rabatt.

Jag är ny börjare som ni märker wink.gif

Mvh Lotta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon