solvind
23-01-2008, 12:35
Jag skulle vilja starta ett trädgårdsföretag. Jag har gått en trädgårdskurs och är intresserad av lite av varje, har inget jag är jätte bra på. Hur väljer jag ett område då? Jag vill att mitt blivande företag skall gå på vinst. Jag tror det svårt att starta något. Jag vill ha tips på affärsideér inom trädgårdsbranschen. Jag vet vad det innebär att vara egenföretagare, har vänner som är det. De har ingen fritid alls. Men jag älskar trädgård!
Min plan är att driva företag helst ca. 5 år till 10 år. Det ger mig då arbetserfarenheter och då kan jag söka till något trädgårdsföretag och vara anställd. Om mitt företag börjar gå jätte bra och jag trivs kanske det kan bli något jag fortsätter med hela livet.
Tack för mig
Åsa, mälardalen zon 2
23-01-2008, 12:39
Det enklaste sättet att starta upp trädgårdsföretag tror jag är en skötselfirma jag har träffat flera företag som börjat så. Heltid kan vara svårt att starta med men man kan kombinera företaget de första åren med något annat jobb. Gör man enklare skötselarbeten hemma hos folk och dyl. behöver man inte investera så mycket mera än i en släpkärra till bilen, några gräsklippare, spadar, handverktyg och liknande.
Ska du utföra beskärningar i trädgårdar brukar man inte behöva investera i så enormt mycket men du bör skaffa dig ett grönt kort i beskärning.
solvind
23-01-2008, 13:05

för ditt svar!
Att sälja t.ex trädgårdsartiklar, frön m.m. Skulle det kunna fungera?
CITAT (solvind @ 23-01-2008, 14:05)

för ditt svar!
Att sälja t.ex trädgårdsartiklar, frön m.m. Skulle det kunna fungera?
Det kan vara svårt att konkurrera med varuhusen. Eftersom man nu också kan göra avdrag för hushållsnära tjänster för alla trädgårdsarbeten (allt trädgårdsarbete är inte avdragsgillt, men de flesta företag fuskar bara med fakturan), så borde den marknaden vara större.
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=1631368
Lotta Olsson
23-01-2008, 22:39
Var bor du? Jag (som nog ska starta trädgårdsdesign/planering och beskärning) får i alla fall signaler om att det finns efterfrågan på både trädgårdsskötsel, anläggning och planering. Glöm inte att för enklare trädgårdstjänster som gräsklippning, ogräsrensning, enklare plantering, häckklippning får man numera göra avdrag för hushållsnära tjänster. Dock inte beskärning och annat som kräver "expertkunskaper".
Bengt i Särö
23-01-2008, 23:25
Hej Solvind.
Om jag skall råda dig,så är det viktigaste att du får praktik och lär dej namnen och skötsel av växter,börja i någon plantskola eller
garden center,om du har praktiserat där i minst 5 år eller mer så kan du tänka och öppna eget.
Man behöver inte kunna latin det lär man sej.det vicktigaste är praktiken eller sök dej till någon trädgårsskola det fins en här
i Halland.
Hälsningar
Bengt i Särö
gunnevi
25-01-2008, 11:47
[[font="Garamond"][/font]size="3"][/size]
Om du talar om var du bor får du säkert en mängd förfrågningar.
Vi är många som inte riktigt klarar av våra trädgårdar och behöver hjälp med det tyngsta. Grävning, gräsklippning, kompostvändning och bortforsling. Lycka till. Du behövs.
Christer i Falköping
25-01-2008, 17:50
Om du tänker hålla på med beskärningar och liknande tycker jag att du måste! vara bra på det. Jag har sett alldeles för många som absolut aldrig borde fått röra vid växter med något vasst.
Christer.
solvind
28-01-2008, 09:15
Hej alla, tack för era svar.
Ide´ nummer 1, att åka runt och hjälpa folk med deras trädgårdar.
Trädgårdsskötsel som gräsklippning, ogräsrensning och att plantera är jag bra på.
Dock håller jag mig väldigt lång borta från äppelträden.
Ide´ nummer 2, att odla någonting och sen sälja den. Men vad skulle de kunna vara?
Ide´ nummer 3, att importera och sälja trädgårdsvaror. Kanske inte så kul, när man gillar att gräva och sånt.
Åsa, mälardalen zon 2
28-01-2008, 09:25
Jag tror nr 1 är det som det snabbast går att tjäna pengar på för det kräver inte så mycket investeringar. På en gång tror jag dock inte att man kan leva helt på detta jobb utan det funkar nog bäst ifall man de första åren kombinerar med något annat jobb + försöker hitta något heltidsjobb under vintern då man inte kan klippa så mycket gräsmattor, det tar ju lite tid att skaffa sig tillräckligt många stamkunder för att det ska bli ett heltidsjobb.
Nr2 blir nog svår antingen måste man odla väldigt stora mängder eller så får man hitta något som ingen annan odlar som man kan ta höga priser för, troligtvis måste man investera i en hel del i början speciellt om man måste ha växthus så jag tror det kan ta några år innan man tjänar något. +Man måste hitta bra ställen att sälja, torgförsäljning och liknande brukar inte ge så stora summor så det funkar bäst ifall man har det som extraknäck vid sidan av det vanliga jobbet.
Nr3 Tror även här att det kan vara svårt att få vinst det är många som verkar starta internetbutiker som säljer trädgårdstillbehör + fröer och lökar så för att lyckas med denna bit bör man nog även här hitta något som ingen annan säljer och som det finns stor efterfrågan på (om man satsar på webbutik bör man nog även satsa på en butik som riktar sig till hela EU, sverige är ganska litet.
pleximaster
28-01-2008, 11:02
Hej!
Jag tror att en kombination av alla tre är en väg att gå, med bredare bas så minskar du risken för sesongssvackor och konjukturer. Sedan tror jag att det alltid är bra att inte bara vända sig till privatpersoner utan även organisationer, kommuner, stat och stiftelser, byggherrar osv då dessa kunder ofta kommer tillbaka med stora jobb och man behöver inte lägga ner så mycket tid på att jaga nya kunder hela tiden.
Sedan är det en balansgång mellan de tre som i vissa fall kan verka splittrande. Men en internetbutik med väl valt sortiment kan säker fylla ut något när grävsesongen är i dvala. Men när man kommer på ett sätt att kombinera dina 3 idéer som som företagsidéen kan bli riktigt bra, med en bra nisch och tydligt koncept.
mvh plexi
solvind
31-01-2008, 08:36
Tack!
Tex Nutek ger goda råd till dem som vill starta eget. Det är säkert en god tidsanvändning att ta del av deras frågeställningar och tankegångar i god tid på förhand.
http://www.nutek.se/sb/d/989.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.