Eva-Lotta
Hej

vi är på gång att skaffa växthus och eftersom vi insett att vi inte hinner göra allt själva så frågade vi en byggfirma vad de skulle ta för att hjälpa oss med grunden. Och blev fullkomligt chockade när vi fick offerten!

Växthuset är 22,5 kvm och det vi vill ha hjälp med är att mura upp grund till 40 cm höjd, samt en hel vägg på 3.80 m (växthuset är ett som ska stå mot vägg, vilken vi alltså vill ha uppmurad), putsa grund och vägg samt fixa golvet, som ska vara isolerat under halva.

För detta ville anläggningsfirman ha 82.500 kr. Och det är exklusive moms och inte heller ingår grävning eller plattorna till golvet. Detta pris är ungefär fyra gånger så högt som vi väntat oss. Var vi totalt naiva eller försöker byggfirman skinna oss???

undrar
Eva-Lotta
rosita
Vi satte upp vårt växthus på 10 m2 i höstas och gjorde en rejäl grund med isolering. Grunden är 20 cm hög (sammanlagd höjd underifrån är ca 60 cm), putsad och stensatt golv (vanlig trädgårdssten). Den grunden gick på ca 12.000 och då gjorde vi jobbet själv, så priset ni fått är säkert normalt!
Eva-Lotta
CITAT (rosita @ 23-01-2008, 14:20) *
Vi satte upp vårt växthus på 10 m2 i höstas och gjorde en rejäl grund med isolering. Grunden är 20 cm hög (sammanlagd höjd underifrån är ca 60 cm), putsad och stensatt golv (vanlig trädgårdssten). Den grunden gick på ca 12.000 och då gjorde vi jobbet själv, så priset ni fått är säkert normalt!

Materialmässigt så borde vi alltså hamna på kanske det tredubbla jämfört med ert, dvs 36 000. Det innebär att arbetskostnaderna skulle vara ca 65 000. Huvva! Vi får nog försöka bygga själva ändå, annars blir det bara en grund och inget växthus!

Eva-Lotta
Chamomille
Jag tycker det låter dyrt för er bägge.. Framför allt 82500! -fear-.gif Hur har ni gått tillväga Rosita 0ch alla andra med grund? Vi har nu grävt ut en grop i gräsmattan som vi ska mura en grund i. Den blir nog 60-80 cm hög (det mesta under mark). Har ni dränerat? Hug gör man i botten? Material? Kom gärna med massa tips för snart kommer vårt växthus! yahoo.gif
ALLA tips är välkomna, man vill ju göra det bra från början....
MariaS
Byggfirman har nog tagit i, dels för att de har mycket att göra och dels för att de inte vill ha jobbet! En kompis till mig, byggde just ett växthus av denna storleken. Hennes mur bestod av iso-leca som putsades. Vi gjorde grävjobbet. Vårt grävarbete samt murningen gick på 10000:- inklusive moms! För er tillkommer då den bakre väggen.
Nej priset är hutlöst orimligt! Kolla med fler firmor. Många gräventreprenörer, murar också!
Trädgårdsmästarn
Hej!
Tror jag tog 120 000 för 10 m2 sist men Då satte vi upp huset och med grävning och allt samt klädde muren inne & ute samt sarg i Svensk granit. Det är inte per m2 som priset vilar på utan alla moment, matrial är billigt i jämförelse med arbete.

/Mikael
rosita
Underst är det markväv och grus (eller makadam?), sedan 10 cm frigolitplattor, sedan grus och därefter marksten. Vi har alltså en ram av lecablock och inte gjuten platta.

växthuset 012.jpg

växthuset februari 2008 005.jpg

CCE
Detta tycker jag är skrämmande. Jag blir på allvar orolig.

För något år sedan sålde jag ett växthus på 20 kvm till en kund som lagt ca. 25000 på grunden.
Detta inkluderade dock ca. 50 m lagd gångväg till växthuset samt marktegel inne i växthuset.
Då förvånades jag över att grunden var dyrare än själva växthuset.

Numera rekommenderar jag alla mina kunder att mura upp grunden själv, de flesta klarar det alldeles utmärkt.

Jag har några skräckexempel men samtliga är utförda av yrkesmän med många års erfarnhet!!
När kunden väljer att mura och putsa själv är ofta resultatet mer än fullgott.

skogstroll
CITAT (Trädgårdsmästarn @ 16-02-2008, 14:29) *
Hej!
Tror jag tog 120 000 för 10 m2 sist men Då satte vi upp huset och med grävning och allt samt klädde muren inne & ute samt sarg i Svensk granit. Det är inte per m2 som priset vilar på utan alla moment, matrial är billigt i jämförelse med arbete.

/Mikael

120.000??? måste vart ett stort växthus
KURT
Är det så dyrt så kanske man kan dela upp det på flera år, och få fakturan skriven som gräsklippning så betalar staten hälften i form av pigavdrag.
MariaS
Jo det vore något giggle.gif
Gillan
Här blir vi lite konfunderade på vilka hutlösa priser det verkar bli för grunden till ett växthus! Vi gjorde hela växthuset själva på 15kvm. Totalkostnaden inkl. grunden blev ca 8800:-, varav grunden ca 3200:-

Här finns beskrivning på densamma:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...mp;#entry588756
Trädgårdsmästarn
Hej!
Matrialet kostar vad det kostar, sen beror det på hur man vill ha det, gjuten platta, skiffer, granit eller betongplattor. Avlopp, el , vatten allt ska planeras och dras in. När betongbilen kommer kostar den lika mycket för 10m2 som 20m2 platta. Räkna 300kr + moms för en hantverkare i dag. I bilden som jag skickade har vi dratt in el, golvbrunn, gjutenplatta, isolering, inändig/utvändig klädsel i svensk granit, montering, markbeläggning etc.
/Mikael
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon