|
Jag är sugen på att plantera ut min i sommar och testa. Några tips, någon som lyckas? (Övervintra ute alltså).
Wilma
Lena i Torslanda
23-01-2008, 14:39
Jag har en ute sedan 3 år tillbaka. Nu bor jag ju visserligen i Göteborg med allt vad det innebär av milda vintrar. Den har frusit ned men kommer fint ganska sent p våren. I år ser den helt ok ut fortfarande men vi har ju inte haft mer än max -3 där jag bor och det har varit några få nätter.
Jag har ungjefär Gbg's klimat. Är det det vanliga som gäller, väldränerat? Täcker du jorden extra?
Lena i Torslanda
23-01-2008, 14:49
Första vintern la jag på ett lager med löv men det har jag inte gjort sedan. Jag orkar inte hålla på och fjäska. Den växer i min ganska tunga lerjord som blir rejält fuktig denna årstiden. Det verkar inte som den är så värst känslig för fukten men det äer ju alltid bättre med en bra dränerad jord.
Åsa, mälardalen zon 2
23-01-2008, 15:06
Har min djupt planterad i väldränerad jord i stockholmstrakten och några år har den överlevt iallafall.
Alexander-VG-zon3
23-01-2008, 15:15
i din zon räcker det med att ha den väldränerat om vintern och våren . problemet i allt för lerigjord är just som Lena skrev den kommer igång sent . men i sand och grus jord kommer den igång snabbare problemet är bara torka om sommaren så det är bra om du har ett djupare fukt lager . planteras soligt
Ing-Marie i Finnerödja
23-01-2008, 17:51
Tycker nog du ska försöka plantera den ute. Sätt ner den lite extra så den hinner få rejält med rötter så är det nog inga problem. Min har jag haft ute i zon 3-4 , täcker med ett litet frigolitlock med lite löv under.(inte mycket fjäsk om man gillar fuchsior)Tar av locket fram i maj och sen sköter den sig själv, soligt gillar den förståss också. Lite gödsel vatten någon gång ibland så kommer säker din fuchsia att stortrivas. //Ing-Marie Ps Om du vill kan du titta i mitt album på några fuchsior
 Ing -Marie, du hade ..några... vackra fuchsior!! Jag ska verkligen försöka plantera ut min i sommar. Har du några bra tips på andra vinterhärdiga fuschior? Jag sak ta stickling på den innan jag planterar ut den. Det ser inte ut som du har så stora krukor till dina, det stämmer att det inte behövs? Underlättar ju vinterförvaringen. Tack för er inspiration. Detta ska bli spännande! Wilma
Ing-Marie i Finnerödja
23-01-2008, 21:57
Det finns flera olika magelanicor aurea,alba,Mrs.Cornelisen, Genii,Georg,Riccardtoni,Bernisser Hardy och många flera. Mrs. Popple och Procumbens ska också gå men dom har jag själv inte provat. Det skiljer ju lite på bladen och blomman men de flesta härdiga är ju röda/blålila. Alban är förstås rosa och inte vit som man kanske kan tro efter namnet. Vilken magelanica va det du hade ? Brukar ta skott på hösten men de har tyvärr dött pga. dålig skötsel annars skulle du fått. //Ing-Marie Glömde också säga att jag bara planterar om på våren och om några till skulle växa ur krukorna helt. Har drygt 230 krukor så många säckar U-jord blandat med benmjöl går det åt
Bengt i Särö
23-01-2008, 23:06
[attachment=12102:Bloddrop...med_namn.JPG]
HEJ.
HÄR ÄR min Fuchsia magellancia,jag har den i en stor plastkruka jag litar inte på vinten,den är omkring 15 år över 2 meter lång Jag tar in den i ett frostfritt rum 0mkring 2-3 grader. Bengt i Särö
WOW Bengt, den var maffig. Tyvärr har jag inte så stor vinterförvaring längre, så jag får begränsa mig. Jag minns inte hela namnet på min magelanica, får kolla i jordkällaren. Jag har en till, vit/rosa som skulle vara vinterhärdig, ska även kolla vad den heter. Jag köpte dem för några år sedan på Gbg's trädgårdsdagar. Jag ska göra en lista i år innan jag åker och köper sticklingar, såg ett par läckra hos dig  jag blev sugen på.. (Har en bra handel i närheten, hoppas på dem). Har du växthus som vinterförvaring åt alla dina, Ing-Marie? Så de gillar benmjöl! Det vågar jag mig nog inte på, då kommer väl någon j-a räv och äter upp dem Wilma
Ing-Marie i Finnerödja
24-01-2008, 10:20
Har bara en liten jordkällare som är knökafull och en inglasad altan som det får plats ett tiotal. Förstås måste jag klippa ner dom mycket och sen gäller det att ställa krukorna tätt.
Eivor på Väddö
02-02-2008, 09:56
Jag bor vid Upplandskusten 12 mil norr om Stockholm. Här har jag haft magelanicor ute 3 vintrar. De vissnar ner, men växer upp ganska snabbt. Alban blir ca 60 cm på en sommar. Tre andra (glömt namn) har inte fått så stort rotsystem ännu, så de blir mindre. Jag täcker dem med ganska mycket torra löv på hösten. Utöver det inget mer. Mina andra fuchsior lägger jag i en grund grop, utan krukor, täcker med löv samt plast över för att hålla löven torra. Plasten måste förstås förankras. Väckningen är ju den känsliga delen, en del har dött p gr av övervattning. Men det är mitt enda alternativ, utan annan lämplig förvaring.
bra tråd, har en liten plutte som står i svalt fönster i vinter, ingen aning om vad det är för sort, men den är varigerad men det kanske dom är alla. tror jag övervintrar den inne nästa vinter oxå så jag hinner ta lite sticklingar på den. ska prova att övervintra den ute sedan, jag bor väl lite för otjänligt här i falköping för att det ska funka men vi får se.
Anders Roslagen
02-02-2008, 15:27
Nu har väl många redan intygat att flera sorter går att ha på friland... Jag har två sorter, i zon III, av de härdigaste och har haft dem i många år, den äldsta är nog tio år. För att vara säker på övervintring behöver jag kratta ihop lite löv över. Visst har de övervintrat utan det men om det blir en längre barmarksperiod med sträng kyla så stryker de med utan lövlager.
Christer i Falköping
02-02-2008, 15:37
Sedan skall man inte klippa ned det döda förrän till våren. Risken är annars att det kommer ned fukt till det under jorden så att det fryser och dör. Christer.
Hans i Värmland
02-02-2008, 15:55
Det går utmärkt att lägga fuchsiorna i en halvmeters djup grop över vinter och täcka med löv eller stallströ-finns på Lantmännen och sedan täcka över gropen med plast. De överlever fint och kommer fort på våren. Men det finns ett problem-sorken. Upptäcker sorken att det finns mumsiga fuchsior nergrävda, då är det kört. Jordkällare funkar fint och jag funderar på en cementring med passande lock att gräva ner.
dicentra
02-02-2008, 16:27
Vilken intressant tråd! Hade ingen aning om att man kunde ha fuchsia ute på vintern. Ja,ja man lär så länge man lever!!
CITAT Nu har väl många redan intygat att flera sorter går att ha på friland... Jag har två sorter, i zon III, av de härdigaste och har haft dem i många år, den äldsta är nog tio år. Minns du vad de heter? CITAT Sedan skall man inte klippa ned det döda förrän till våren. Risken är annars att det kommer ned fukt till det under jorden så att det fryser och dör. Christer. Bra tips. Det gäller väl rätt många växter egentligen? Jag har inte kravlat in i jordkällaren än för att se vad mina två sorter heter, men det kommer en dag för det också..
Anders Roslagen
03-02-2008, 22:24
CITAT (Wilmer @ 03-02-2008, 18:07)  Minns du vad de heter? Nej, tyvärr inte... Men de ser ut så här på ett par bilder som inte är så bra, tagna sista oktober för flera år sedan: 
Åh, de är SÅ VACKRA, jag vill verkligen lyckas med friväxande. Det verkar ju finas hopp!! Tack för foton.
Kicki
Jag var ute och rensade lite ogräs i det härliga vädret idag. Underbart! Kikade till mina fuchsior som jag planterade förra året och jag skrapade lite på barken och det var alldeles ljusgrönt under...  Har en annan härdig fuchsia som jag haft i flera år och som jag alltid brukar klippa ner på våren och så kommer det nytt nerifrån, men den var också grön fortfarande!! Det måste väl vara ovanligt?? Om det milda vädret håller i sig, tror ni då att den kanske inte behöver börja om att växa från marken i år?? Spännande!
Anders zon 1
09-02-2008, 18:18
CITAT (hippo @ 09-02-2008, 18:05)  Jag var ute och rensade lite ogräs i det härliga vädret idag. Underbart! Kikade till mina fuchsior som jag planterade förra året och jag skrapade lite på barken och det var alldeles ljusgrönt under...  Har en annan härdig fuchsia som jag haft i flera år och som jag alltid brukar klippa ner på våren och så kommer det nytt nerifrån, men den var också grön fortfarande!! Det måste väl vara ovanligt?? Om det milda vädret håller i sig, tror ni då att den kanske inte behöver börja om att växa från marken i år?? Spännande! Samma sak här! En av frilandsfuchsiorna börjar till och med få gröna knoppar längs stammarna. Första gången dom inte fryst ner under vinter - om dom nu inte gör det vid någon köldknäpp längre fram förstås. Det kan ju fortfarande bli rejält kallt ända fram i mitten på mars om det vill sig illa.
Oj oj, jag ser fram emot att få plantera ut mina! Tänk va stora era kan bli i år om de inte frusit ner!!
Ing-Marie i Finnerödja
11-02-2008, 17:36
Minns du vad de heter?
Nej, tyvärr inte... Men de ser ut så här på ett par bilder som inte är så bra, tagna sista oktober för flera år sedan:
---------------------------------------------------------------------------------------------- Den översta är en Magelanica alba och den andra ser ut att vara Margret Brown som du har Anders //Ing-Marie
 Nu måste jag snart kravla in i jordkällaren och se vad mina heter...
Ing-Marie i Finnerödja
12-02-2008, 18:42
Har du så liten jordkällare så du får kravla in Wilmer?
I dag var det sol och skönt väder, det lockade ut mig i trädgården. Jag tog mig också in i jordkällaren. Hittade den ena härdiga sorten, F. magellanica gracilis variegata heter den. Den såg ut att ha klarat sin vinterförvaring såhär långt i alla fall. Den andra hittade jag inte, ville inte rota för mycket bland spindlarna, HU! Sparar det tills jag måste.. CITAT Har du så liten jordkällare så du får kravla in Wilmer?  Nej, det har jag förstås inte.. Men en dag slog jag huvudet i taket så jag höll på att svimma. Hade jag vaknat upp bland spindlarna hade jag nog DÖTT av chocken.. Så huka mig in är nog mer passande..
Nästa vecka ska det köpas sticklingar, ååå snart så!
Alexander-VG-zon3
21-02-2008, 22:30
snart får jag hem mina vinterhärdiga fuchsia sticklingar ,, ska bli spännande att se hur dom artar sig hos mig . sandjord borde vara en fördel för dess övervintrande
Hos dig BORDE det ju gå bra Flaxss. Vilka sorter har du beställt?
Alexander-VG-zon3
22-02-2008, 22:39
CITAT (Wilmer @ 22-02-2008, 22:15)  Hos dig BORDE det ju gå bra Flaxss. Vilka sorter har du beställt? har jag glömt  blir väl en rolig överraskning om jag glömt vilka sorter jag köpte , ska kolla upp det på måndag då jag ev ska beställa fler sorter . fast iför sig ska jag inte säga snart tror jag skulle få dom i mars-maj nånting
 Ja, det blir en glad överraskning. Jag hoppas kunna plocka några i butiken nästa vecka, ska leta på nätet o göra en lista. Sedan blir det ju några mässor o trädgårds dagar i vår. Hoppas på att hitta något spännande där. SÅ ska jag ta sticklingar från mina egna härdiga..
 I dag hade sticklingarna kommit till Nisses växter - så jag susade dit och kom hem med tio små söta exemplar. Fem sorter är vinterhärdiga, nu ska här planteras. Yipee, våren är här...
Ing-Marie i Finnerödja
05-03-2008, 17:53
Vad blev det för sorter?????????? Kommer sticklingarna från Danmark eller från Bohusfuchsia i Munkedal ? Vad kostade dom......jag handlade danskar på Plantagen för en tia styck i förra veckan. Bara vanliga sorter som jag planterade om för att ha till trädgårdsföreningens lotteri i slutet på mars.
Jag tänkte faktiskt inte på att fråga.. De kostade 11 kr st eller 49 för fem. Fina ex. allihopa. Jag köpte; Magellanica Riccartonii 2 st Tom Thomb 2 st Son of Thomb Biwa Alice Hoffman Dessa skulle vara vinterhärdiga, men jag är inte så säker på om det kanske bara är frosttåliga? Hittar inte dessa på nätet för att kolla. Vet du? Det är ju inte så att jag kastar flera tusen i sjön av att prova.... Magellanican ska väl vara helt OK vad jag förstår. Holly's beauty Maxima Quasar Bara helt vanliga vackra Spännande! Kicki
Ing-Marie i Finnerödja
06-03-2008, 17:41
Ja ...Riccardtonii går bra och möjligen Tom Thumb , de andra tre känner jag inte till men det är väl bara att testa går det så går det. Lägg lite löv och någon plast över på hösten när det precis frusit till , så brukar jag gör a och de jag har ute har överlevt så. Det mesta över jord fryser bort så bli inte rädd, för det kommer nytt underifrån. De tre sista är hängfuchsior och blir gôrsnygga om de vill sig.
Va bra, de tre slank liksom bara med... Holly's Beauty har jag redan en, men den var så läcker att jag slog till ändå. I värsta fall hittar jag fler på mässan i helgen.. Det vore ju otur  . Kicki
Jag köpte faktiskt bara en på mässan i Sollentuna.. Men i dag har jag ploclat fram mina fuchsior från jordkällaren. De hade överlevt allihopa, 15 räknade jag till. Små knoppar på allihopa, kul att se!
Anna i Åkarp
23-04-2008, 07:06
Jag har två frilandsfuchsior som har stått ute året om hur länge som helst. Ja, jag vet inte hur länge men det är nog många år enligt trädgårdens tidigare ägare. Hon har klippt ner dem på hösten och täckt dem med säckväv, och varje sommar har de blivit stora och fina.
Tyvärr är jag inte särskilt förtjust i dem, de har såna där smala lilaröda blommor och jag vill hellre ha vita gräddbakelse-fuchsior, så jag ska nog byta ut dem på sikt. Just nu är de uppgrävda och ska flyttas, och jag såg att det har börjar komma smågrönt vid rötterna. Om någon vill ta över dem går det hemskt bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|