Full version: tomatfrön hjälp!
sussie@hases.se
Är det någon som har något tips om tomatfrön...jag gjorde som jag läste i Allt om trädgård och tog frön från en tomat, lade dem i vatten för att få bort fruktköttet, men nu har de börjat gro i vattenglaset!!! Då måste jag väl plantera dem på en gång? Det är väl egentligen lite för tidigt, men tror ni jag kan ställa sådden lite svalt, typ 10 plusgrader, ett tag för att fördröja processen?
Tosan
Ja så svalt du kan, och försök få till lite tillskottsbelysning.
sussie@hases.se
Tack Tosan, precis som jag trodde då...
Lena i Torslanda
Du behöver ingen belysing förrän det börjat växa i krukorna och när de väl börjat växa så måste de stå varmare än 10 grader. Tomater växer inte i svala tempraturer. jag skulle nog tagit nya fröer i stället.
Ett enklare sätt än att lägga i vatten är att lägga fröna på ett kaffefilter och låta dem torka. När de är torra pillar man bara loss dem och planterar.
KURT
Vad för tomat tog du frön från från början? Det är ju knappast någon mening att ta frön från en F1-hybrid.
flower
Min erfarenhet är att det går alldeles utmärkt att så tomatfrön med fruktköttet kvar..
Leonard91
Här är en nybörjare som behöver lite förklaringar.

Jag har fått två tomatplantor som jag hoppas att jag ska kunna skörda från under sommaren. För att kunna ha glädje av dessa tomaterna igen nästa år, hur gör jag då? Ska jag ta frön ur en mogen tomat och "torka bort" fruktköttet mha. att lägga dem på kaffefilter? Kan man sedan spara dem hur länge som helst efter att de är torkade? Hur ska de i så fall förvaras?

Sedan hamnar kanske denna frågan lite fel, men hur gör man med paprikor då man vill spara frön för att så senare?
jocke_u
CITAT (Leonard91 @ 07-06-2010, 15:53) *
Här är en nybörjare som behöver lite förklaringar.

Jag har fått två tomatplantor som jag hoppas att jag ska kunna skörda från under sommaren. För att kunna ha glädje av dessa tomaterna igen nästa år, hur gör jag då? Ska jag ta frön ur en mogen tomat och "torka bort" fruktköttet mha. att lägga dem på kaffefilter? Kan man sedan spara dem hur länge som helst efter att de är torkade? Hur ska de i så fall förvaras?

Sedan hamnar kanske denna frågan lite fel, men hur gör man med paprikor då man vill spara frön för att så senare?

Det beror på vad det är för sorts tomat, om det inte är en hybrid du har så kan du med fördel ta frön från den starkaste plantan för att på så vis föra vidare generna.
Hur länge tomatfrön håller är svårt att säga, vet inte riktigt vad man brukar säga generellt, men jag har aldrig mer än 1 år gamla frön, dock har jag fått frön som är många år att gro, så det ska allt hålla några år, men det bästa om du ska ta frön själv är ju att helt enkelt plocka från bästa plantan varje år.
Ja du ska ta bort fruktköttet på ett eller annat sätt och sedan torka och förvara mörkt och svalt, om dom är 100% torra kan du försluta dem i lufttät plastpåse.
Leonard91
Toppen! Tack för svaret! smile.gif
Arterna jag har är Sun Gold och en annan "ren" sort.
Åsa, mälardalen zon 2
Sungold är en F1 hybrid så det är inte säkert att avkommorna blir exakt lik moderplantan men när det gäller tomat brukar man ofta få något snarlika då man tar frö från F1 hybrider, det kan dock även bli någon tomat som ser helt annorlunda ut.
Leonard91
Jaha! Då lärde jag mig något nytt igen smile.gif
Leonard91
Hej igen! smile.gif

Jag har inte riktigt förstått vilka sorter som är F1 och/eller hybrider och vilka som inte är det och vilka som kan odlas vidare på genom att så frön från dem.
Hur gör jag med min Sun Gold om jag vill ha kvar den även nästa år?
jocke_u
Det brukar stå på fröpåsen man köper eller så kan du söka upp namnet på nätet så bör det inte vara några problem att hitta... Om du har en fin hybridplanta och vill ha en exakt lika dan nästa sommar så kan du ju om du har tillgång till ett svalt utrymme med mycket extraljus övervintra en stickling precis som andra växter som inte är anpassade till vårat klimat. Den kommer bli precis lika dan som moderplantan.
F1 Hybrider är ju annars nåt som fröfirmor älskar då folk köper frön varje år.
Leonard91
Så antingen är en tomatplanta en F1 hybrid eller inte? Vad kallas det om plantan inte är en F1 hybrid?

Är det någon som har en länk där man kan läsa mer om vilka arter som är F1 hybrider, m.m.? Hade varit toppen till en nybörjare smile.gif
jocke_u
F1 Hybrid står för första generation korsning, det innebär att man måste ha de båda föräldrarna och korsa dem för att vara säker på att få rätt frö.
Om det är en ren art så brukar man säga att det är sortäkta frön
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Leonard91 @ 10-06-2010, 18:44) *
Så antingen är en tomatplanta en F1 hybrid eller inte? Vad kallas det om plantan inte är en F1 hybrid?

Är det någon som har en länk där man kan läsa mer om vilka arter som är F1 hybrider, m.m.? Hade varit toppen till en nybörjare smile.gif

Det brukar stå på fröpåsarna och i frökatalogerna, det brukar stå F1 efter namnet på sorten.

Här är några till bra länkar när det gäller hybrider och egen fröodling

http://www.runabergsfroer.se/html/froodling.htm#hybrider

http://www.runabergsfroer.se/html/froodling.htm
Leonard91
Toppenbra svar! Tackar för det.

Hur kan man veta att fröet man köpt verkligen kommer att bli t.ex. en Sun Gold? Det känns ju som att odlarna man köper ifrån måste vara riktigt professionella för att man ska kunna vara garanterad rätt art?
Om ni har något tips på vart man kan köpa fröer (tomat främst, men även paprika och annat kan ju vara kul också) så får ni gärna dela med er!
Åsa, mälardalen zon 2
Jag shoppar hos Runåbergs fröer (som länkarna jag infogade var ifrån) de säljer mest frö till icke hybrider + det mesta är ekologiska fröer och sorterna de säljer funkar i svensk odling (fröerna provodlas ofta av flera av kunderna innan de tas in i sortimentet så de testas inte bara på en plats i sverige) många av dem har kortare kulturtid och liknande, de säljer dock nästan enbart grönsaksfrö, blomsortimentet är mycket magert.

Om man köper frö från riktig produktion (ej Tradera och liknande) ska det vara sortäkta frö, misstag kan dock ske men det händer inte så ofta, och då ska man klaga hos fröfirman som i sin tur kan klaga och ev. byta fröleverantör.
Leonard91
Hur kan man veta att det är fröer som ger Sun Gold -tomater om det inte är en sortäkta tomat? Jag antar att man måste veta exakt hur blommorna befruktats vilket inte kan vara helt enkelt.
Åsa, mälardalen zon 2
När det gäller speciell fröproduktion har man koll jag hade en elev en gång som gjorde sin praktik i hammenhög hon hade lärt sig massor om att pollinera kål eftersom hon hade gjort en hel del sådant + man sätter skydd runt blommorna så inte någon insekt tar dit pollen från någon annan sort. Många av specialsorterna kräver mer arbete och kostar därför mera så därför får du betala bra mycket mer för ett frö Sungold än vad du får göra för en äldre sort som ej är hybrid ifall man räknar kostnaden per frö. +När det gäller hybriderna brukar förädlaren vilja ha en slant per frö, äldre sorter har ofta ingen ägare som vill ha en slant per frö.
Leonard91
Tack så jättemycket för din hjälp Åsa, det har verkligen förtydligat en hel del nu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon