|
är stor risk att det jag kommer plantera i vår kommer att sticka över på grannarnas tomt. har kollat lite med dom och det verkar som att det är ok. men räcker det i framtiden ? måste man ha skriftligt på det ?
Nej, och även om de krev på något å tror jag inte att det skulle ha någon betydelse. http://www.odla.nu/artiklar/juridik.shtml
CITAT (KURT @ 23-01-2008, 15:38)  Nej, och även om de krev på något å tror jag inte att det skulle ha någon betydelse. http://www.odla.nu/artiklar/juridik.shtmlhmm verkar lite luddigt det här :/
ingrid fuxwall
23-01-2008, 20:03
Men sådant som växer är det svårt att reglera i lagen så det är kanske därför du finner det lite "luddigt"
ingrid
CITAT (ingrid fuxwall @ 23-01-2008, 20:03)  Men sådant som växer är det svårt att reglera i lagen så det är kanske därför du finner det lite "luddigt"
ingrid jo kanske. vill ju bara vara säker på att inte grannarna råkar "glömma" bort att dom gett tillåtelse i framtiden.
ingrid fuxwall
23-01-2008, 21:46
Men just växtlighet är en sak för sig har jag förstått när jag talat med olika myndigheter. Som förklaring kan jag nämna att en tidigare ägare hade planterat en massa barrträd som i och för sig gav insyningsskydd men samtidigt hindrade trafiken och när jag ville sätta upp ett plank i stället kom detta upp - träd och växter växer och det är en sak som inte kan regleras i lagar.
CITAT (ingrid fuxwall @ 23-01-2008, 21:46)  Men just växtlighet är en sak för sig har jag förstått när jag talat med olika myndigheter. Som förklaring kan jag nämna att en tidigare ägare hade planterat en massa barrträd som i och för sig gav insyningsskydd men samtidigt hindrade trafiken och när jag ville sätta upp ett plank i stället kom detta upp - träd och växter växer och det är en sak som inte kan regleras i lagar. problemet är att jag har tagit i för lite när jag gjorde plats för en kommande häck/buskage. just nu tycker grannarna att det är ok att gå in lite på deras tomter. men som sagt .. inte kul om dom plötsligt efter en tid ändrar sig och man blir tvungen att ta ner det.
Både häckar och träd som växer över tomtgränserna blir en allt vanligare diskussionsfråga mellan grannar, det kan vara bra att veta om när man planerar sin häck eller sina träd. Samtidigt är det inte så mycket annat man kan göra än att tala med grannarna och försöka komma överens. Det är på kortare sikt man kan komma överens, för hur man upplever saker om 10 år eller längre är ju svårt att säga.
Reglerna har förtydligats om vad som gäller, men det är nog lite tur att lagstiftarna inte försökt uttala sig i mer detaljerade termer. Jag tycker att odla.nus sammanfattning är bra och den stämmer med hur utfall i domar varit också.
Man får försöka komma överens med grannarna om precis allting och framföra vilka synpunkter som helst givetvis. Men att grannen tycker att träden på granntomten skuggar, barrar, lövar eller annat kan aldrig bli juridiskt tvingande för att ta bort träden så länge som deras kronor håller sig på egna tomten. Samtidigt behöver man inte fråga grannen om lov för att få fälla alla träd, buskar eller annat på sin egen tomt, även om grannen tycker att detta försämrar hans förhållanden.
Det finns alltså en frihet åt båda håll - man får plantera liksom fälla på egna tomten. Och man får naturligtvis föreslå grannen både att behålla några träd liksom att inte plantera andra - men man vinner inte om man driver det den juridiska vägen
För vissa kanske det är självklart att man ska få fälla vad man vill på egna tomten men inte lika självklart att grannen ska få plantera vad som helst. Men skillnaden för en tomt som får många eller alla grannens träd fällda kan bli väl så stor och alltid mycket mer drastisk; det kan plötsligt bli mer vindutsatt, ett annat mikroklimat (en annan klimatzon), vattensituationen på ens egen tomt kan bli helt annorlunda så att dröneringen måste göras mm Det senare har blivit mycket vanligt i och kring storstäder - en som fäller friskt gör att grannen måste bygga dränering som tidigare inte behövdes. Och det är dyrt.
Madeleine1
24-01-2008, 22:24
Om jag inte är helt fel underrättad är det väl även så att grannen har rätt att kapa allt som går över tomtgränsen. Han behöver således inte acceptera att häcken eller en gren sträcker sig över på hans sida utan kan då helt sonika plocka fram verktygen för att kapa. Man kan inte heller utgå från att man får kliva in på grannens tomt för att sköta sina egna träd, häckar eller buskar. En rekommendation är därför (även om det inte är helt snyggt) att plantera så att man har en 'skötselremsa' kvar, som vetter mot grannen, där man fortfarande befinner sig i sin egen trädgård när man ska klippa. Sen finns det ju en möjlighet att komma överens med nuvarande granne, men jag är tveksam till att den överenskommelsen gäller juridiskt eller mot nya grannar, oavsett om man skrivit eller ej. Det gör det ju däremot om det gäller byggen. Någon som kan fylla i, förtydliga eller dementera så tar jag tacksamt emot.
Gossen Ruda
25-01-2008, 08:17
Ett avtal mellan två grannar, skriftligt eller muntligt, gäller bara mellan dessa. kommer det en ny granne upphör alla såna avtal. Undantag för servitut men då får man blanda in lantmäteriet.
CITAT (Gossen Ruda @ 25-01-2008, 08:17)  Ett avtal mellan två grannar, skriftligt eller muntligt, gäller bara mellan dessa. kommer det en ny granne upphör alla såna avtal. Undantag för servitut men då får man blanda in lantmäteriet. Är du hundra på det Ruda? Det är nämligen en sak jag funderat över ang ett annat grannbekymmer (se annan tråd).
Gossen Ruda
25-01-2008, 17:01
Åtminstone till 99 %. Fast bara när det gäller träd och buskar, det är lite annorlunda med mer stabila saker som hus och annat. Saken regleras i Jordabalken., 7:e kapitlet, 11-15§§
Katarina H
01-02-2008, 11:36
Är det någon som vet vad som gäller med de grenar som grannen tagit ned (som alltså hängt över på deras tomt)? Vem ska ta hand om grenarna och köra till tippen t.ex.? Vi fick grenarna överlagda på vår tomt nämligen och fick då ta hand om dem. Ska det vara så?
Det svar jag fått av kommunen är att man ksa säga till grannen att ta ner det som stör/sticker in, grannen har då ett par tre månader på sig att ta bort, annars får man göra det själv. Detta gäller väl mest om ingreppet för plantan/trädet är av större karaktär, alltså inte bara en kvist eller så.
Vi har problem med en ek som liksom växer rakt in på vår tomt, in över vårt hus. Den inte bara skuggar och skräpar ner, utan förstör också tegelpannorna på taket med all skit den släpper (norrläge). Om vi kapar vid vår tomtgräns tar vi av hela kronan och kvar blir bara själva stammen.
Om detta inte sköts på rätt sätt, alltså med tillstånd av grannen etc kan vi faktiskt komma att bli skadeståndsskyldiga, alltså ersätta trädet, då man som granne ju inte får kapa så mycket att trädet dör. Vi planerar att lösa detta genom att skriva ett avtal med grannen, och detta hemgjorda avtal bör gälla i ett civilrättsligt mål om nu grannen av någon underlig anledning skulle "ångra" sig.
Nu tror jag i och för sig inte att grannen bryr sig över huvud taget, men man vet ju aldrig...
Pinnar och annat får inte slängas tillbaka in på någons tomt. Äpplen som växer över ett staket är dens som den sidan tillhör. Etc.
Intressant svar, din kommun säger som många andra Eleena. Blev också lite nyfiken på vilket sätt du tycker att eken förstör tegelpannorna. Menar du att de färgas av nedfallna blomställningar och löv? Jag frågar inte för att tycka något om saken men för att jag alltid vill lära mig hur andra ser på problem med träd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|