Full version: Trädchili
mamamaggan
Ska för första gången odla chili. Har beställt frön till trädchili hos Impecta.

Men jag vet ju inte ett skvatt om hur man gör.

Alla råd mottages tacksamt!

Kanske man fastnar i chiliträsket nu?
Piccante
hittar inget på impecta som heter "trädchili" vad heter arten ? har den ett sortnamn med ?
Piccante
Hittade den nu i katalogen, på deras sajt fick jag nämligen inga träffar när jag sökte på trädchili. Det är Capsicum annum "De arbol" som kallas trädchili. Chili är lättodlade, så dem och dra upp plantor precis som med tomater. Så gärna tidigt och ge extraljus om du kan så att plantorna inte blir höga och rangliga. anledningen att man ska så tidigt är att de ofta behöver lång och varm sommar för att få bra blomning och mkt frukt. Har man stora plantor i början av sommaren hinner de blomma längre. Annars är de lättodlade! Lycka till!
mamamaggan
Tackar så mycket!!

Jo jag har extra ljus och så har jag tänkt att ha dem på min inglasade balkong.

Kan man övervintra en sådan chili?
Piccante
CITAT (mamamaggan @ 23-01-2008, 19:14) *
Tackar så mycket!!

Jo jag har extra ljus och så har jag tänkt att ha dem på min inglasade balkong.

Kan man övervintra en sådan chili?

Jag tycker iaf att all chili är värd att försöka övervintras. Sen är det inte alla plantor som klarar det. Jag har nog lite för torrt i min lägenhet för att de ska trivas men de flesta plantor verkar överleva. Man får en tidigare start på nästa säsong om man har övervintrade plantor så absolut att man ska prova.
mamamaggan
thanks.gif Markus för dina råd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon