Full version: Klockranka
Lillja
Min klockranka har nu grott o vuxit en del har funderat
på att omskola den kan man sätta ned den djupare eller
är den känslig för det, nu står den på fönsterbänken
under en växtlampa inget element på brrr... tur det är
i sovrummet, har lysrören i min utehall men nu skulle
hyresvärden måla om, o det tar tid så jag nåste ut o in med
växterna.
Helen i Piteå Zon 5
Om jag inte minns helt fel så brukar jag plantera ner Klockrankan lite, lite längre ner, men absolut inte som med en tomat. Har du bara en kanske du inte ska chansa, har du fler får du pröva lite olika och berätta här senare hur det gick
sqrulan
g.gif Borde jag så den nu redan?
Gillan
CITAT (sqrulan @ 24-01-2008, 09:59) *
g.gif Borde jag så den nu redan?

Jag brukar så mina i skiftet febr/mars och så här gör jag:

- Lägger fröna i blöt över natten
- sår i en blandning av såjord och vanlig jord
- de brukar gro rätt så snabbt, men jag har tyvärr inte antecknat hur snabbt, sorry, ska bättra mig på den fronten
- sätter i pinne att klättra på direkt
- toppar plantan i tidigt skede för "buskigare" växt
- enligt min erfarenhet behöver de flera omskolningar då rötterna kräver en hel del plats
- de vill inte ha för mycket näring, endast nån enstaka gång
- till slut planterar jag ut den direkt i rabatten. I fullt solsken för finare blomning. Den går bra i skugga/halskugga också, men blommar inte lika mycket då.

Självklart går det bra att ha Klockrankan i kruka också, men vad man behöver tänka på då är att krukan är stor. Dessutom, klockrankan är en törstig rackare, mycket vatten alltså tummenupp.gif

Och förresten, jag tror inte att ni behöver vara rädda för att plantera den för djupt. Det har jag gjort vid flertal tillfällen då jag tyckt att den " rännt" i väg.

Observera nu att det här bara är mina erfarenheter, det finns säkert många andra.

Lillja
Tack så mycket, då prövar jag, jag sådde tidigt därför att jag
hoppas att jag ska få nån blomma ,de är ju så fina. thanks.gif
sqrulan
Ja,jag ska också så tidigt så att den hinner med att blomma,den verkar vara en sen blommare.
Den jag hadde sist hann inte med att blomma,tyvärr,och ändå så stod den i växthuset.
Nu gör jag ett försök till och hoppas att det går bättre.

Trägen vinner,fniss!
Lillja
CITAT (sqrulan @ 25-01-2008, 16:48) *
Ja,jag ska också så tidigt så att den hinner med att blomma,den verkar vara en sen blommare.
Den jag hadde sist hann inte med att blomma,tyvärr,och ändå så stod den i växthuset.
Nu gör jag ett försök till och hoppas att det går bättre.

Trägen vinner,fniss!

Vojne vojne, då får man hålla tummarna, jag är ju bara en amatör crying.gif
man får gardera sig med nåt annat klättrande, tänker på svartöga o krasse,
hade rosenböna förra året o ville pröva nåt annat.
Gillan
I full sol så blommar den lite tidigare än om den står i skugga/halvskugga tummenupp.gif
kerstin z5-6
Bäst och tidigast blommar fjolårets övervintrade plantor smile.gif som även kan sticklingsförökas till fler ...
sqrulan
whist.gif Jaha då var det den där eländiga övervintringen igen,suck.Om det nu blir nåt så får man väl försöka. g.gif
tettan
jag har totalt snöat in på klockranka, men jag har inte sått den ännu. till hösten skall den ju in på nåt vis, för att jag ska få blommor på den tidigare nästa år, eller hur? hur övervintrar jag den bäst, har en eldkrasse ute på glasverandan som verkar klara sej, kan klockrankan stå lika eller tål den inte någon frost alls?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon