Full version: Köpa växthus
Tant Ester
Hejsan!

Jag har äntligen fått de andra familjemedlemmarna att inse att ett växthus är ett absolut måste!! tongue.gif

Jag är inte intresserad av något självbygge (även om jag kanske anser just dessa växthus som mest förnäma) utan bläddrar förstås i diverse kataloger.

Jag har tidigare varit helt inriktad på ett växthus i glas eftersom ett plastväxthus för mig är synonymt med gröna alger, grådaskig sikt och allmän b-känsla.. Nu har jag ju läst på lite och det verkar ju faktiskt som om det där med isolerplast är att föredra ändå, framförallt med tanke på förlängd växtsäsong. Har kollat lite på Willabs 10mm isolerplast, den ser snygg ut på bild iallafall...

Har ni någon erfarenhet av just den sortens plast? Har ni några bra tips på växthustillverkare eller leverantörer!? Några bra tips för en lycklig flicka som snart ska få stoltsera med ett aldeles eget växthus!? smile.gif
kerstin z5-6
jag tycker du ska titta på detta -fa priset ..o att de dessutom görs av trädgårdsintresserade kvinnor gör väl inte saken sämre ..
innan du bestämmer dig för plast ...smile.gif Florum
estet
Väldigt stilfulla växthus! Inte oöverkomliga priser heller, om man jämför med större fabrikanter.
Kvinnor kan+Låt hela Sverige leva! biggrin.gif
Sånt gillar jag.
Erika zon 4
De växthusen är verkligen fina! wub.gif

Själv har jag ett hemmabyggt. Min pappa gjorde stommen för en 15 år sen och jag tog hem det hit förra sommaren och satte på ny plast, det blev ingen isolerplast än, utan vanlig småkorrigerad växthusplast från en bygghandlare. Blev ganska bra för liten peng. rolleyes.gif

Lycka till med byggandet/köpandet!! Kärt besvär! smile.gif
uno
Hej. Som Du kanske sett i mina inlägg är jag på gång med växthus. Jag lutade nog åt kanalplast. När jag besökte Willab såg jag hur tråkigt det såg ut med kanalplast. Såväl innefrån växthusen som utifrån. Glas är vackrast. Jag kommer att lösa isoleringen med bubbelplast. Enligt Classicum ger 4mm glas + bubbelplast kvärde 2.44. En annan grej. "Experter" säger att taklutningen inte skall understiga 30 grader.
kerstin z5-6
Just det och har man mycket snö på vintern håller inte 3 mm glas.. o lutningen är jätteviktig ...
Ingrid på Västkusten
Men den nya kanalplasten med breda kanaler är heludnerbar - samt den riktigt dyra v´fina ifrån Willab är ju kalas!
Jonslund ställde ut på Trdgård i Väst på Liseberg nu i ett par år- deras växthus är hemskt fna de med :-))

Det enda plus som finns med glas är det estetiska - sedan måste det kritas och skuggas på somamren. Ur värmesynpunkt och skuggningsynpunkt leder plasten ligan helt enromrt, man behöver enbart gardin att skugga med på somamren om manväljer plast. Och med de nya plasterna vete tusan om inte plasten nästan är ikapp vid det här laget rent estetiskt sett. Just det Willabs 10 mmbredkanalplast.

Gråsikt, gröna alger etc - SJÄLVKLAR måste ett glasväxthus samt ett plastväxthus göras rent varje år - ibland två ggr per år!!!
Kika gärna på Jonslunds växthus med - de har även andra plastsorter att fresta med-men HEY - de är inte billiga alls.

Hur mkt pengar får det kosta?

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon