Full version: Frösådd
Petronellah
Hejsan!
I vår i år har jag tänkt att så många fröer.
Men jag är bara ute efter mycket lättodlade och underbara sommarblommor.
jag vore jätteglad ifall ni kunde tipsa mej om sådder ni har sått som passar mina förväntningar
MvH Petronella
ingrid fuxwall
CITAT (Petronellah @ 23-01-2008, 20:32) *
Hejsan!
I vår i år har jag tänkt att så många fröer.
Men jag är bara ute efter mycket lättodlade och underbara sommarblommor.
jag vore jätteglad ifall ni kunde tipsa mej om sådder ni har sått som passar mina förväntningar
MvH Petronella

Var bor du? Nämner du vilken Zon blir det enklare att ge dig tips
kerstin z5-6
menar du ettåringar finns det ju ett jätteurval -Vilka gillar du själv -färg , ska de dofta -vill du ha lpång blommningstid , ska det vara med nån klättra´nde ? osv ?
Petronellah
ojoj hann inte med att skriva allt.
Jag bor i zon 2 eller 3.
Färg o doft spelar ingen roll bara man kan ha den i en kruka.
Gärna en lång blomningstid. smile.gif
kerstin z5-6
[attachment=12065:qs09gtm4...on7eoebz.jpg]ja för sommarblommor spelar det ju bara roll på så vis , att du kan så dem tidigare än jag kan .. för du har tidigare vår
jag tar dem jag inte kan vara utan och som är kul o lätta att så
Atlasblomma
Nemesia
Luktärt
Sommardahlia
sommaraster
Sommarmalva
Petunia purple pirouette
Solros -röd -finns olika namn
[attachment=12064:dht4e6ej...h7het6at.jpg]

Petronellah
Tack för tipsen.
Fastnade mycket för Petuniorna biggrin.gif
När kan jag börja så dom?
kerstin z5-6
har du ljus i mars om inte vänta till mitten april

Skaffa gärna lysrör om du gillar att odla -
Läs på påsarna ofta står angivet tid mellan sådd o blommning
Räkna bakåt -så vet du när det är dags att så rep sort
Petronellah
Jaq vill börja i mars och jag har lysrör smile.gif
När jag just sökte bland petunia frön - vad står F1 hybrid och F2 hybrid för?
Irene_L
F1-hybrider är framtagna på ett speciellt sätt. Man tar först fram 2 olika sorter, en faderlinje och en moderlinje, som ska korsas med varandra. Föräldrarna är sinsemmellan olika och kan vara oansenliga och smaklösa. Det är deras gemensamma avkomma som får de egenskaper man eftersträvar och de frön som sedan säljs i butiken.

Om man tar frön från dessa hybrider och sår dom kommer man få ett helt oförutsägbart resultat. Jag har haft Tagetes Vanilla som är en F1-hybrid. Sen när jag tog frön från blomman och sådde dom blev en del som Vanillan och en del inte alls så vackra. Så man vet aldrig vad resultatet blir. Men detta gäller bara egna frön. Köper man frön får man det som påsen visar. tummenupp.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Blomsterkrasse är också lätt att så, ett år direktsådde jag dem ute i balkonglådorna på våren och det blev jättebra + krassen är ju ätlig bladen smakar precis som smörgåskrasse, även blommorna kan ätas.

Om du har någon plats i någon rabatt är även ringblommor lätta, bara att peta ner frön direkt i marken tidigt på våren (OBS!ringblommefrön övervintrar så låter man plantorna stå kvar och fröa av sig får man nya ringblommeplantor även nästa år utan att man har gjort någonting).
Petronellah
CITAT (Irene_L @ 26-01-2008, 12:11) *
F1-hybrider är framtagna på ett speciellt sätt. Man tar först fram 2 olika sorter, en faderlinje och en moderlinje, som ska korsas med varandra. Föräldrarna är sinsemmellan olika och kan vara oansenliga och smaklösa. Det är deras gemensamma avkomma som får de egenskaper man eftersträvar och de frön som sedan säljs i butiken.
Om man tar frön från dessa hybrider och sår dom kommer man få ett helt oförutsägbart resultat. Jag har haft Tagetes Vanilla som är en F1-hybrid. Sen när jag tog frön från blomman och sådde dom blev en del som Vanillan och en del inte alls så vackra. Så man vet aldrig vad resultatet blir. Men detta gäller bara egna frön. Köper man frön får man det som påsen visar. tummenupp.gif

OK, men jag såg även att det fanns f2 hybrider, vad är det då?
Irene_L
Det vet jag inte riktigt, tror att det är liknande som F1 men det vet jag inte säkert. Någon annan kan säkert svaret!
Åsa, mälardalen zon 2
F1 är första generation, F2 är andra generation = man har tagit frön från en F1 hybrid. Oftast brukar det inte gå så bra att ta frön från en F1 hybrid avkomman bli mycket ojämn men några enstaka F1 hybrider kan ge uppkomst till en hyfsat jämn avkomma så de flesta frön i påsen bildar blommor som är ganska lika varann. Ofta får dessa F2 hybrider något sämre grobarhet så man kan behöva så något mera frö för att få de antal plantor man önskar.
Petronellah
Tack för svaren.
jag ska hålla mej till f1 hybrider istället.

Igår fick jag se att dom äntligen har satt upp massor med frön på hyllorna i butik.
Jag blev hetsad av alla frön o där fanns även petunior.
Idag måste jag bara dit o köpa, o jag orkar inte vänta tills på mars då jag ska så fröna.
kan jag så dom i februari istället?
har hört att plantorna kan bli klena ifall man sår dom för tidigt inomhus, är detta sant?
jag kommer självklart använda lysrör, men jag vet inte om jag har rätt sorts ljusrör för plantor.
Funkar alla sortens lysrör att driva upp med?

Ojj nu blev det många frågor whistling.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det är lätt att plantorna blir rangliga ifall man sår för tidigt det beror ofta på ljusbrist i kombination med för varmt klimat inne.

Inte förren runt mars-april börjar det naturliga ljuset på fönsterbrädan räcka.

Vill man starta tidigt bör man ha extra belysning vanliga lysrör(gärna kallvita) eller lågenergilampor funkar utmärkt om man placerar dem ca 1dm ovanför växterna så en lampa belyser inte så stor yta. Om man har ett något svalare utrymme efter att plantorna kommer upp så brukar det vara bra, mycket ljus + något svalare klimat brukar ge knubbiga och fina plantor (men just petunia brukar funka bra att toppa eller klippa ner ifall de skulle bli lite för rangliga).

Tänk på att petunia är ljusgroende.

Så vill jag även slå ett slag för icke hybriderna (de som det inte står F1 och F2 på) ofta har de ingen ägare så ingen gör reklam för dem men det betyder inte att det är dåliga sorter. Eftersom ingen har patent på dem är ofta fröerna billigare + det finns mera frön i påsen samt om man ser till att de inte korsar sig med någon annan av samma växtslag kan man skörda eget frö och avkomman blir då lik plantan man tog fröerna ifrån.
Irene_L
Ja jag gillar icke hybrider bäst. Eftersom jag gillar att samla frön från mina blommor så är det roligare med dom tycker jag. tummenupp.gif Då blir man inte så överraskade som man blir med frön från hybriderna.
Petronellah
Jag kom på en sak - jag har inget svalt ställe hemma (bor i lägenhet).
Det enda svala ställe jag kan komma på är vid fönsterkarmen. Men där får inte lysrören plats no.gif
Hur viktigt är det med svala temperaturer? Blir de fina även i rumstemperatur?
Tacksam för svar / Petronellah
Irene_L
Jag har inte heller något svalt ställe men jag sår en massa ändå..både perenner och ettåriga! Visst skulle dom bli knubbigare om det vore svalare men jag tycker att dom blir okey ändå.
Så här ser det ut hos mig:
http://blomster.tradgardsblogg.se/12111/Nu...r%F6hylla..html

Jag ska så mina petunior i februari. Kan inte vänta längre giggle.gif
Åsa, mälardalen zon 2
De blir lätt rangliga i rumstemperatur även om man har belysning (lysrör ger inte samma styrka som den riktiga solen gör och ju varmare man har det desto starkare ljusstyrka måste man ha) så jag skulle nog vänta med sådderna ifall det inte går att ge svalt klimat. Om man väntar med sådderna till runt början av mars kan man ju även börja utnyttja fönsterbräden + det dröjer inte så värst länge tills man kan börja ställa ut plantorna åtminstone några timmar på dagen (ej i gassande sol).

Men som jag skrev kan man ju klippa ner petunia om den blir ranglig så visst kan man starta nu ifall man inte kan vänta, men klipper man ner rangliga petunior så kommer de inte blomma tidigare än plantor som är sådda senare så man tjänar ofta inget på att så för tidigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon