Kee
Bara som kuriosakunskap inget jag upplver som problem. Men de allra flesta av mina spetsbladiga/smalbladiga växter, typ yucca, dracena, liljor osv tenderar ju till att få bruna bladspetsar. Detta är ju inget okänt fenomen och har som regel ingen effekt på växten, men jag skulel vilja veta vad det beror på, om det finns ngn generell orsak dvs. Min teori, för att lansera ngt att bekräfta/förkasta, är att det beror på lägre luftfuktighet än vad växten normalt skulle ha i det vilda. Dvs att växten har svårt att hålla den tunna spetsen, med sin relativt stora yta, fuktig då avdunstningen (diffusionen) är för stor för cellväggens permeabilitet att motstå. Detta skulle då vara ett generellt fenomen över hela bladet, men att det i spetsen är förskjutet då bladets yta i förhållande till bladets volym, ökar signifikant. En annan teori jag hört är höga kalciumhalter i vattnet som våra kruväxter vattnas med, men detta ska väl egentligen vara orsak tilll att hela bladet blir brunt och inte bara spetsen? Så;

Hur ligger det till? Finns det en generalisering att göra?
pejori
tror det är en kombination av för torr luft och för varmt inomhus......
för mycket solljus är också en orsak..
en ljus placering är inte detsamma som direkt solljus, som dom växter du räknar upp, inte tycker om
mjaumuffins
Ja, det är högst antagligen frågan om för torr luft. Ett fenomen som ofta drabbar växter här uppe i norr, vintertid. Som bot kan duscha växterna ofta. Man kan också ställa ut koppar med vatten (observera att vattnet bör bytas ofta för att inte riskera mögel och liknande) där man har växter, så avdunstar vattnet och ger lite fuktigare luft åt växterna. smile.gif Har man en luftfuktare är det naturligtvis ett sätt att höja luftfuktigheten.
FixaIgenväxtTrädgård
Kan man låta växterna stå svalt ca 16- 17 grader, klarar de även lite torrare luft, men tillväxten avtar lite.
Å nu var det så att snillet spekulerade lite, så därför, håller ni med?

Bladkul
Sara
pejori
CITAT (FixaIgenväxtTrädgård @ 26-01-2008, 20:13) *
Kan man låta växterna stå svalt ca 16- 17 grader, klarar de även lite torrare luft, men tillväxten avtar lite.
Å nu var det så att snillet spekulerade lite, så därför, håller ni med?

Bladkul
Sara

tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon