snajdarn
EDIT: det har framkommit längre fram i tråden att växten är fava-böna eller bondböna om ni så vill.

Hejsan, detta är mitt första inlägg på detta forumet så jag hoppas jag skriver i rätt del, annars får något trevlig moderator gärna flytta den till rätt del åt mig.

Nåväl, min historia tar sin början för 3 år sedan då jag fick en påse med nötliknande "frön". Ingen visste vad dessa nötter var till för men antagligen ska de ätas. Men experimentälskande som jag är var jag tvungen att försöka plantera dem och se vad det blev. En nöt plcacerades i fuktig jord och en annan i ett glas vatten. Ingen av dem ledde till någonting så påsen placerades i ett skåp och det tänktes inte mer på dem.

Inte föränn för ungefär en vecka sen då jag fick lust att försöka igen.

Nötterna:

1.jpg

Denna gången placerades en näve nötter i ett rejält blött kaffefilter och efter några dagar började faktist några av dem att gro.

2.jpg

Tre av dem valdes ut och en placerades i ett glas vatten, en placerades i en kruka med jord med grodden nedåt och den sista med grodden uppåt.

Jorden i de båda krukorna blöttes upp ordentligt och krukorna placerades på varsit fat. På faten las först söndeklippta tvättsvampar som fylldes med vatten, och sedan krukorna. I den med grodden nedåt visade sig snart en rot sticka ut i botten av krukan och nån dag senare stack en början till en stjälk upp.

3.jpg

Den som placerades i glaset visar inga större tecken på att vilja växa, och den med grodden uppåt har heller inte visat några tecken än. Dock så planterades den med grodden nedåt några dagar tidigare så det är kanske inte kontigt att den leder.

Jag ber om ursäkt för de kassa bilderna.

Tips, tankar och åsikter är välkommna! Någon kanske tillochmed kan se på nötterna vad det är för något.

kerstin z5-6
Ingen aning men det ser jättespännande ut -du får hålla oss uppdaterade ! och ja du är i precis rätt avdelning smile.gif bara fröfreak här smile.gif
RibesRubusVitis
Hej och välkommen.
Jag har aldrig hört talas om att någon lyckas med frön i ett glas vatten, så räkna inte med det; den metoden är nog bara för att rota sticklingar med blad uppe i luften.
Först när det kommit flera blad går det att försöka gissa vad det är för sort. (Tyckte ett tag att den första bilden liknade johannesbröd, men dessa behöver många veckor på sig för att gro.)
Fenja
Hej och välkommen hit! Fröerna påminner en del om bönor, sväller de upp när de fått ligga i vatten cirka ett dygn? Vilket håll du vänder dem åt brukar spela mindre roll grodden, söker sig automatiskt uppåt. Spännande att se vad blir, du får fota och visa oss allt eftersom de växer. Tänk på att ha dem så ljust du bara kan.
Mvh
Fenja
snajdarn
CITAT (RibesRubusVitis @ 24-01-2008, 00:25) *
Jag har aldrig hört talas om att någon lyckas med frön i ett glas vatten, så räkna inte med det; den metoden är nog bara för att rota sticklingar med blad uppe i luften.

Nej den verkar helt död så den får lämna plats åt något annat nu.
CITAT (Fenja @ 24-01-2008, 01:18) *
Hej och välkommen hit! Fröerna påminner en del om bönor, sväller de upp när de fått ligga i vatten cirka ett dygn? Vilket håll du vänder dem åt brukar spela mindre roll grodden, söker sig automatiskt uppåt. Spännande att se vad blir, du får fota och visa oss allt eftersom de växer. Tänk på att ha dem så ljust du bara kan.
Mvh
Fenja

Jo tanken var att lägga upp bilder allteftersom.

De sväller upp litegrana när de ligger i vatten, men om man skalar dem så är det precis samma konsistens som nötter innuti, därför jag trode det var nötter, men det kan ju likagärna vara bönor.

Men angående grodden så tycker jag det var lite lustigt att det kröp ner en rot innan det började sticka upp skott. Jag är inte alls någon växtexpert men borde inte det betyda att det som stycker ut ur nöten blir till rot?

Sen när det kommer till ljus så har jag österläge på alla mina fönster så jag har ju inte så fasligt mycket sol. Jag läste nånstans att lågenergilampor hade rätt sorts ljus för växter, stämmer det eller har jag fått det om bakfoten?
Fenja
Det kan nog vara så att roten kommer först, men den brukar också hitta rätt av sig själv. Sök lite på extraljus, belysning och så här på forumet så hittar du tidigare trådar där det diskuterats innan. Jag är inte bra på den biten så jag vågar inte komma med råd.
Mvh
Fenja
anx
Jag tycker det ser ut som fawa bönor, dom är ju väldigt "nötiga" och supergoda. Har aldrig odlat dom så jag har inga råd:(

/Anki
snajdarn
CITAT (anx @ 24-01-2008, 12:57) *
Jag tycker det ser ut som fawa bönor, dom är ju väldigt "nötiga" och supergoda. Har aldrig odlat dom så jag har inga råd:(

/Anki

Du har rätt, googlade på favabeans och fick fram bilder som ser ut exakt som mina frön/bönor. Hur gör jag nu för att ändra titeln till "snajdarn odlar bönor" :-) ?
Fenja
Det går inte att ändra rubrikerna. Men du kan ju starta en nytråd när du ska uppdatera med fler bilder så blir det rätt!
Mvh
Fenja
snajdarn
Ok, dags för uppdatering. Den med grodden uppåt verkar ha gått å dött.

Men den med grodden nedåt växer så det knakar. Detta är efter exakt en vecka i jord:

Jag satte en tänsdticka brevid för storleksreferens
Fenja
Jag gillar sådana där rejäla fröplantor biggrin.gif Inget pillande med pincett där inte!
Mvh
Fenja
snajdarn
CITAT (Fenja @ 24-01-2008, 19:59) *
Det går inte att ändra rubrikerna. Men du kan ju starta en nytråd när du ska uppdatera med fler bilder så blir det rätt!
Mvh
Fenja

skrev till administratörerna så bytte de trådnamn åt mig.
Åsa, mälardalen zon 2
Det där är en böna och det ser ut att vara Vicia faba = bondböna (favaböna är en variant av bondböna) det finns många sorter som går bra att odla utomhus i sverige denna typ av böna kan sås i kallare jord det brukar räcka med en+7 grader i jorden.

Frön skickar alltid ut en rot först fröet suger vatten innan den skickar upp något skott. Gravitationen styr roten nedåt så även om man planterar fröerna åt fel håll så åker roten nedåt och skottet uppåt.
Fenja
CITAT (snajdarn @ 26-01-2008, 11:24) *
skrev till administratörerna så bytte de trådnamn åt mig.

Vad bra! På gamla forumet så gick det inte, det är nog det jag tänkte på! Ska bli spännande att se vilken färg blommorna får! Minns att jag såg en bondböna som hade markant svartvita blommor som var så vackra!
Mvh
Fenja
snajdarn
Ok, ny uppdatering

Jag är lite orolig för att den kan ha fått lite mycket vatten, tyckte att stjälken såg lite väl mörk ut vid jordkanten, vad tror ni om det? Nåt jag bör/kan göra något åt?
Fenja
Låt jorden torka upp så att ytan är torr innan du vattnar. Om du är rädd om stjälken så kan du alltid vattna underifrån. Du kanske ska hålla igen lite på vattning av den orsaken att plantan kan ränna i väg och bli lång och lankig med. Har du möjlighet att ställa den svalt så är det bra!
Mvh
Fenja
snajdarn
Om stammen och rötterna skulle vara lite angripna av röta, återhämtar den sig från det eller är det kört?
Fenja
Jag tycker inte att det ser ut att vara någon fara på sista bilden! Ställ krukan på en tidning så får den hjälp att suga upp överflödigt vatten.
Mvh
Fenja
snajdarn
ja grejen e den att jag grävde lite i jorden och stammen är helt svart lite längre ner. Jag blev misstänksam när bladen var så torra.

Jag har planterat en ny nu som inte ska få lika mycket vatten. Men vi får se om den gammla överlever.
snajdarn
Ok, dags för ny bild

detta är alltså den nya, den gammla dog.

En fråga som någon vänlig själ gärna får svara på: Lägre ner på stammen så finns det två bladpar som inte börjat utveklas alls, bör man flytta på lampan så att den lyser från sidan eller spelar sånt ingen roll?
snajdarn
Hur fungerar det med bönväxter? För att det ska bli bönor, måste man se till att det blir pollinerat och så eller kan man klara sig med en planta och ändå få bönor?
snajdarn
Det var ett tag sne jag skrev något nu, så dags för en uppdatering

de är strax över en halvmeter höga nu.
snajdarn
As requested: blommor!!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon