Hejsan, detta är mitt första inlägg på detta forumet så jag hoppas jag skriver i rätt del, annars får något trevlig moderator gärna flytta den till rätt del åt mig.
Nåväl, min historia tar sin början för 3 år sedan då jag fick en påse med nötliknande "frön". Ingen visste vad dessa nötter var till för men antagligen ska de ätas. Men experimentälskande som jag är var jag tvungen att försöka plantera dem och se vad det blev. En nöt plcacerades i fuktig jord och en annan i ett glas vatten. Ingen av dem ledde till någonting så påsen placerades i ett skåp och det tänktes inte mer på dem.
Inte föränn för ungefär en vecka sen då jag fick lust att försöka igen.
Nötterna:

1.jpg
Denna gången placerades en näve nötter i ett rejält blött kaffefilter och efter några dagar började faktist några av dem att gro.

2.jpg
Tre av dem valdes ut och en placerades i ett glas vatten, en placerades i en kruka med jord med grodden nedåt och den sista med grodden uppåt.
Jorden i de båda krukorna blöttes upp ordentligt och krukorna placerades på varsit fat. På faten las först söndeklippta tvättsvampar som fylldes med vatten, och sedan krukorna. I den med grodden nedåt visade sig snart en rot sticka ut i botten av krukan och nån dag senare stack en början till en stjälk upp.

3.jpg
Den som placerades i glaset visar inga större tecken på att vilja växa, och den med grodden uppåt har heller inte visat några tecken än. Dock så planterades den med grodden nedåt några dagar tidigare så det är kanske inte kontigt att den leder.
Jag ber om ursäkt för de kassa bilderna.
Tips, tankar och åsikter är välkommna! Någon kanske tillochmed kan se på nötterna vad det är för något.