Phatphil
24-01-2008, 00:56
Tjena alla kunniga, tänkte köpa mig ett beggat akvarium för att driva upp årets växter.
Hur bra är det?
Jag ser mest för delar men en sak undrar jag över.
Räcker ljuset från ett lysrör som det sitter i alla akvarium?
Citrona
24-01-2008, 09:05
Jag vill också gärna vet hur man i så fall gör, jag har ett akvarium som står till ingen nytta. Hur kan man använda det till sådder?
Jag skulle gissa att det fungerar bra som "groningskammare". I övrigt tror jag det blir för dålig luftväxling.
/Anki
kerstin z5-6
24-01-2008, 12:25
Håller med Anki

Ok som groning -sådderna går att palla upp om rampen sitter högre än 15 cm -över sådderna .. men sen blir det för instängt
Irene_L
24-01-2008, 16:34
Jag använde mitt gamla akvarium för 2 år sen men lysrampen till det akvariet var för dåligt.

Det var inget lysrör utan 2 vanliga lampor så det blev för dåligt ljus. Så det använder jag inte mer.
Jan Lindgren
24-01-2008, 17:02
Hej!
Akvariet är utmärkt till sticklingsförökning.
MVH
Jan Lindgren
Jag har hoyasticklingar och andra hoya-småplantor i akvariet jag

Mitt akvarie är dock ganska stort så jag har ställt små plastbackar upp och ner där i också, ovanpå dem brickor med frösådder. Då kommer sådderna närmare lysröret och får bättre ventilation då de är nästan vid kanten. Även plug-boxen står där.
Jaghar inget "tak" på mitt akvarie så ventilationen är ganska bra ändå.
Solstorm
26-01-2008, 13:03
Toppenbra med akvarium. Jag sår tomatfrön och har inne precis första tiden de kommit upp. Sedan sätter jag ut dem i växthuset i ett akvarium. Ett tjockt lager lekakulor i botten som är vattenfyllt nästan lika högt upp som lekakulorna är. En doppvärmare med termostat i vattnet. Dagsljus kommer in från sidorna + vanlig akvarieramp med ljusrör ovanpå. Täckglaset på glänt för att släppa ut lite kondens. Där står tomaterna tills temperaturen är rätt för att plantera ut dem på riktigt i växthuset.
Jag tycker att det är helt idealiskt. Man kan ju även ha ett litet akvarium på fönsterkarmen. Alldeles idealisk miljö för köttätande växter bl a. Jättebra för sticklingsförökning. Man får bara kolla hur mycket man ska glänta på täckglaset så att kondensvatten kan komma ut och det inte möglar.
Jag använder ett gammalt akvarium till mina tomatplantor och även senare till gurk och squashplantorna.
Underst har jag en bevattningsmatta, sen sätter jag fröer i gamla mjölkförpackningar. (Kom dock ihåg att klippa dräeringshål i botten) Över detta har jag sedan ljusrör. Jag har inget annat "tak" över.
Akvariet står vid en balkongdörr så de små plantorna får både vanligsol samt konstjord sol på timer. det brukar växa otroligt bra med denna metod.
Fördelen är att man kan vattna underifrån utan spill.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.