noranettan
Den här var den första av pimpinellerna i det finska häftet som jag blev förälskad i. Och så var den inte finsk utan svensk. Den lär ha hittats på Frösön i Östersund. Busken kan bli upp mot 2 meter, tät och fin. Trots att blommorna är små, ~3-4 cm, så blommar den så rikt att hela busken blir vit. Författaren till det finska pimpinellhäftet tror det är en korsning R. foetida x R. pimpinellifolia.

Anette
Nybörjar-Linda
Den var ljuvlig! Var köper du dina finska rosor? Finns det någon hemsida man kan beställa från?
mamamaggan
Undrar detsamma ! Det här är också en ros som tilltalar mig och skulle passa vid stugan.
noranettan
De finska rosorna köper jag från en kille som heter Matti Kulju. Han driver en plantskola i Uleåborg, zon VII tänker jag. http://www.taimisto.net/ Du klickar in dig på Ruusugalleria så ser du alla rosor som han har till salu. När man beställer rosor hos honom så åker de buss dit du vill ha dom. Enkelt och smidigt.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon