magnar

Omphalogramma forrestii

er en primulaslektning fra Himalaya-området. Slekten Omphalogramma omfatter under 10 arter som alle hører heime i dette området. Dette er planter for et kjølig og fuktig klima. De tåler absolutt ikke å bli utsatt for høye temperaturer. Selv i min hage i nord må de beskyttes mot middagssola. Planten på bildet får ikke sol før rundt kl 3 på ettermiddagen, og enda hender det at den henger med hodet på varme dager. I tørrere strøk bør den plantes i torvbed som holder bedre på fuktigheten og gjerne under busker som kan gi den skygge.

Når O. forrestii blomster er den ca 20 cm høg. Bladene blir bare 7-8 cm. Blomsterfargen er djup blå, men ser ofte mer lilla ut på bilder. Hos meg blomstrer den fra slutten av mai og et stykke inn i juni. Den setter frø hvert år. Jeg har ikke prøvd å så selv, men hører fra andre som har fått frø at den i alle fall har spirt. Hvordan det har gått videre kjenner jeg ikke til. Ellers er det av og til mulig å finne planter i spesialiserte gartnerier i utlandet.

Jeg har hatt O. forrestii i flere år og den har overvintra godt. Men jeg hører at rota kan råtne om den blir utsatt for mye vinterfukt. Det sies også at den er utsatt for snegleangrep, men det har jeg ikke merket noe til her. I naturen vokser den i fjellenger og rhododendron-kratt i 3500 til 4000 meters høyde over havet, særlig i Sichuan og Yunnan.

Flere planteprtrett finnes på hjemmesida mi.
Jätteroligt att se dig här på forumet smile.gif Du ska känna dig varmt Välkommen!
Trevligt att du vill visa lite plantporträtt här, jag läser med spänning.
Har ju sått fröna så jag får hoppas dom gror så jag får fina plantor yes.gif
Wilmer
Å, den var vacker!

Wilma
Lotta i Gbg
Väldigt trevligt växtporträtt Magnar, alltid roligt med något man inte har sett tidigare. Skulle tro att den omedelbart skulle ruttna hos mig, men jag njuter av din bild:-)
Owe J
Tjusiga växter och bra bilder. Jag har försökt odla några Omphalogramma men de har inte klarat sommarvärmen (då i Södertälje), tillhör tydligen de växter som inte går att odla i normalt låglandsklimat.
Tack för porträtten Magnar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon