Full version: -skruttig hoya-
Nina A
Hej
har en uråldrig Hoya som jag fått av min sambos mamma
enligt henne blommar hoyor sällan och särskilt efter flytt kan det ta ett par år(?!)
nu till frågorna.Jag har märkt att bladen i vissa rankor är skrumpna
jag vattnar igenom en gång i veckan,ibland lite mer sällan för att inte övervattna,finns det någon sjukdom som ger skrumpna blad eller har jag inte vårdat den tillräckligt väl?

hoyan har jag nu haft i nästan tre år,utan att den blommat alls-Hur ska jag få den att blomma??jag har omplanterat den några veckor sedan och det behövdes......

jag är novis på hoyor(och lite annat smått och gott)
och skulle vara lycklig om jag fick veta ifall jag gjort något fel så bladen skrumpnar och ser lite trötta ut...resten av växten är frodig och fin
även om den växer väääääldigt låååångsamt

/Nina
Ina
Om det bara är vissa rankor som "bär sig illa åt" tror jag att de rankorna det är fel på snarare än din skötsel av hoyan. Är rankorna med de skrumpna bladen nästan av nånstans? Kommer de från samma rot - då kan det vara rötterna som har gett upp.

Ta några sticklingar från någon ranka med fina blad för säkerhets skull. Klipp bort de rankor som har fula blad.

Jag förmodar att det är en Hoya carnosa du har fått, det är en vanlig gammal sort. De brukar inte växa långsamt och inte svåra att få blommor på heller. Omplanteringen borde sätta lite sprätt på tillväxten i alla fall!!

Ina rolleyes.gif
Nina A
jag har inte en aning om vilken sorts hoya jag har
hur ser man det?
min har mörkt mörkt gröna blad,rätt stora och fina
om jag lägger upp en bild på min hoya,tror du att du kan se vilken sort det är?(skulle vara jättekul att veta)

/Nina
annaviktoria
Lägg upp en bild, så får vi se ifall vi kan slå våra kloka huvuden ihop.

Jämför annars din med bilderna på http://www.shell.linux.se/mypos/ . Där har de bilder på blad från *väldigt* många hoyor.

Skötselråd beror på vilken sort det är, men gamla haderliga carnosan klarar det mesta. Jag har flyttat min i ett skuggat österfönster, på grund av platsbrist, och det gillar den bra. Tidigare hängde den i ett västfönster och växte så det knakade.
Ina
Det är klart att vi hjälper dej att identifiera om vi kan!!!

Men länken till Pierre och Marie som AnnaViktoria tipsade om är väl värd en koll även om vi kan fixa identifieringen av din hoya... smile.gif

Här finns en tråd med mera hoyababbel och några länkar till de hoyaklubbar som finns i Sverige. Där finns det ju i sin tur ännu fler länkar och tips!!!
Nina A
Ah!tackar för länken!!
efter att ha kikat på carnosan så kan jag nöjt notera att det är en sådan jag har i vardagsrummet smile.gif

tack återigen för länken,ska spara det under mina favoriter så jag kan kika dit när jag får min andra hoya

(en arbetskompis ska skänka en hoya som inte har rankor,den växer rakt upp..låter en smula mystiskt och väldigt roligt)

/Nina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon