Full version: SAINT PAULIA frågor
pialotta
Hej, hoppas det finns någon Saintpaulia-nörd i närheten!
jo jag undrar hur växer en Trailer, Saint Pauliatrailer? Vilka olika sätt kan en SaintPaulia växa på? Och vad menas med "Sport"?
/P
Fenja
Den "vanliga” Saintpaulian är av rosettyp, bladen växer ut från en gemensam punkt. På engelska kallas detta ofta för ”single crown”. Förutom detta växtsätt finns även ”trailers” som har ett mer krypande växtsätt där nya sidoskott växer ut och plantan alltså består av flera rosetter. Dessa har också längre bladskaft en den vanliga typen och hänger därför ner över krukkanten. Med tiden kan dessa trailers nå en imponerande bredd.
Man brukar dela in Saintpauliorna i olika storlekar. Storleken mäts som diametern på bladverket. Storlekarna handlar egentligen om utställningsregler men ger en god vägledning om hur stora de blir. Angivna storlekar avser en vuxen planta.
Minst är microminiatyrerna som får vara max 7,5 cm i diameter.
Miniatyrerna max 15 cm, halvminiatyrer minst 15 cm och max 20.
Standard blir minst 20 cm och max 40 cm i diameter.
De stora skall vara minst 40 cm i diameter men kan bli uppåt en meter stora!
Sportar gör plantan när dem återgår till någon av föräldrarnas utseende eller bildar en helt ny färg eller form, jag är inte riktigt säker på hur det är med detta...
Mvh
Fenja

pialotta
Å så roligt, nu har jag lärt mig massor om Saintpaulia. Att de kan bli så imponerande stora visste jag inte!
Jag har en som nog är av rosett-typ, men den växer uppåt och har blivit lite ranglig. Kan den ha vuxit alltför snabbt? (har ett "växthusrum" med massor av ljus och fukt och värme, pauliorna trivs som 17 där)
Fenja
Du får fota och visa oss! Jag samlar lite på saintpaulior, men bara vissa färger, annars finns det ju hur mycket som helst av dem biggrin.gif Om du söker på saintpaulia, saint paulia här på forumet så hittar du tidigare trådar om dem, där det finns en hel del fina bilder! Vi kanske kan byta lite blad i vår? wink.gif
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon