EKLO
När man så här års sitter och drömmer bland sina fröpåsar och målar upp en bild av den kommande, och naturligtvis hittills mest lyckade, grönsaksodlingssäsongen - då slår mig en sak: Det är ju så jäkla fult att tänka sig grönkålen och brysselkålen gömd under ett stort vitt täckdukstält hela sommaren (mot larverna). Varför finns inte ljusgul täckduk, eller ljusblå - som kunde samsas åtminstone lite med prins gustavs öga och den blekgula krassen som ska frodas i grönsakssängarnas kanter. För täckduk finns väl bara i vitt - eller?

undrar Eklo
KURT
Ett kålnät är ju lite mera diskret.
Dito Verde
CITAT (KURT @ 24-01-2008, 16:18) *
Ett kålnät är ju lite mera diskret.

Hur ser ett sådant ut?

Jag brukar ta av fiberduken de tider jag är i landet och arbetar. Eller om jag vill stoltsera av någon anledning, kanske när det kommer gäster. Men då måste jag komma ihåg att gå igenom bladen och titta efter ägg eller larver. Det kan ju också ha smugit sig in en och annan snigel som behöver plockas bort.
Fast det går ju när man odlar så småskaligt som jag gör. Förresten EKLO så nämnde jag ju i höstas att jag bröt av en grönkål som sedan fick stå kvar och som började växa igen. Den skulle jag ha till julbordet. På julaftonskväll kom jag på att jag glömt att ta den.
Vi fick dekorera med sallad istället. Den står fortfarande kvar, grön och fin. Ska nu se hur länge man kan ha en sådan. Det blir alltså tredje säsongen för den nu.
/p
skogstroll
det där med grönkålen är ju intressant, strax före jul var det nån som kalasade upp den och kvar stod några stjälkstumpar bara... jag som tänkt göra långkål till jul, men de kanske tar sig
Lillja
Jag tycker att täckduken är besvärlig o ha göra med
undrar om de finns på rulle o inte så bred måste alltid
ha sax med sig o blåser gör det alltid man brukar va
ganska ilsk innan man är klar. ranting.gif
EKLO
CITAT (Dito Verde @ 24-01-2008, 16:29) *
Förresten EKLO så nämnde jag ju i höstas att jag bröt av en grönkål som sedan fick stå kvar och som började växa igen. Den skulle jag ha till julbordet. På julaftonskväll kom jag på att jag glömt att ta den.
Vi fick dekorera med sallad istället. Den står fortfarande kvar, grön och fin. Ska nu se hur länge man kan ha en sådan. Det blir alltså tredje säsongen för den nu.
/p

Ja men det är ju för typiskt att du glömde grönkålen! Så snöpligt! Det skulle jag också ha gjort, får jag en känsla av. Alla dessa idéer och finurliga uträkningar och experiment, och sen inget huvud att förvara dem i...

Å andra sidan, för en som älskar långkål (läs: jag) finns det ju ingen tid på året då den inte är en höjdpunkt på middagsbordet, tycker jag. Ut och plocka medan du minns det!

Undrar också över kålnätet - funkar det och hur ser det ut? Annars gissar jag att man kunde göra sig en slant på olikfärgade täckdukar...

Fenja
Undrar om inte färgen påverkar ljusigenomsläppligheten negativt? I alla fall om det är mörkare färger.
Mvh
Fenja
EKLO
CITAT (Fenja @ 24-01-2008, 23:37) *
Undrar om inte färgen påverkar ljusigenomsläppligheten negativt? I alla fall om det är mörkare färger.
Mvh
Fenja

Jo det stämmer förstås, men hur mörkt kan det bli av ljusgult och ljusblått - eller ljusgrön kanske...?
ingrid fuxwall
Väntar på mer information om kålnät.

Själv har jag helt slutat odla kål då den masken är så aggresiv så jag vill gärna veta
KURT
Enda nackdelen med kålnätet är att den måste vara upplyft från kålen, annars kan fjärilen landa på nätet och lägga ägg "igenom" maskorna.
katah
Fy dom rackarens... då måste vi bygga någon form av lock där man sätter fast nätet över kål-landet.
För jag har fått för mig att odla dom i år igen whistling.gif
Wilmer
CITAT
Jag tycker att täckduken är besvärlig o ha göra med
undrar om de finns på rulle o inte så bred måste alltid
ha sax med sig o blåser gör det alltid man brukar va
ganska ilsk innan man är klar.

Jag har köpt fiberduk på rulle på nätet. Inte så bred heller tummenupp.gif

Lillja
CITAT (Wilmer @ 30-01-2008, 12:44) *
Jag har köpt fiberduk på rulle på nätet. Inte så bred heller tummenupp.gif

Var nånstans köpte du, va bra då kanske det blir lättare
för mig i vår. yahoo.gif
Lillja
CITAT (Lillja @ 30-01-2008, 13:41) *
Var nånstans köpte du, va bra då kanske det blir lättare
för mig i vår. yahoo.gif

puttar upp flirting.gif
Rosmarin
Om du planterar salvia mellan och eller bredvid dina kalplantor sa har du mindre problem med larver och fjärilar. Dessa insekter avskyr deras doft...
Lillja
CITAT (Rosmarin @ 14-02-2008, 19:19) *
Om du planterar salvia mellan och eller bredvid dina kalplantor sa har du mindre problem med larver och fjärilar. Dessa insekter avskyr deras doft...

Tack, det måste jag testa, så mycket problem har jag ju inte med
smådjur, bor i norra delen av landet, men man vet ju inte det kan
ju bli ett besvärligt år.Det vita täcket har jag inte på hela sommarn
bara från början när det är kyligare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon