Full version: Vad är detta?
rosita

Nån som vet vad detta är? Den stod från början (2006) i en julgrupp och då var den ca 25 cm hög. I dag är den 1,5 m hög.

[attachment=12121:balkongväxt_001.jpg][attachment=12122:balkongväxt_003.jpg]
Alexander-VG-zon3
en dracena av nåt slag
Kee
Uh! Precis min smak, riktigt snygg! Intressant med namn så man kan börja hålla utkik efter en liknande. Hur har du skött den?
rosita
CITAT (Kee @ 24-01-2008, 18:04) *
Uh! Precis min smak, riktigt snygg! Intressant med namn så man kan börja hålla utkik efter en liknande. Hur har du skött den?

Jag har bara planterat om den i en ganska hög kruka, vattnat som vanligt och den har stått i fönstret, men den får inte plats längre. Så nu tänkte jag att sonen skulle få den, eftersom han vill ha en sån på sin inglasade balkong. Men han vill gärna veta vad den heter!

CITAT (flaxss @ 24-01-2008, 17:51) *
en dracena av nåt slag

Nja, det undrar jag om det är en draccena... unsure.gif fast jag vet ju att du är duktig på växter, så kanske... whist.gif
Henrik_
Skulle det kunna vara Dracaena deremensis "compacta"?
Rätt säker på det.
Dom brukar tappa de nedersta bladen vart efter dom växer.
Men din är förvånansvärt grön nedtill.

mjaumuffins
Jo, en dracena tror jag nog att det är... Antingen kan det vara så som Henrik säger, eller så är det en Doftdracena. Vi har en liknande i skolans växthusdjungel, och den blommar så välluktande för tillfället. Om det är en doftdracena borde den heta Dracaena fragrans 'Compacta'.
Tycker nästan den är lite väl kompakt för att vara en deremensis g.gif
rosita
Jaaa, hör ni! Ni har såå rätt allihop, det är en Dracaena compacta! smiley_small_hug.gif
thanks.gif
mjaumuffins
Fast den borde heta någontin annat än Dracaena compacta... Men om det då är Dracaena deremensis 'Compacta', eller Dracaena fragrans 'Compacta' är den stora frågan smile.gif
Henrik_
CITAT (mjaumuffins @ 24-01-2008, 19:09) *
Jo, en dracena tror jag nog att det är... Antingen kan det vara så som Henrik säger, eller så är det en Doftdracena. Vi har en liknande i skolans växthusdjungel, och den blommar så välluktande för tillfället. Om det är en doftdracena borde den heta Dracaena fragrans 'Compacta'.
Tycker nästan den är lite väl kompakt för att vara en deremensis g.gif

Hmm, jag tror att du har rätt.
Jag har kikat på några olika ställen.
Det verkar som att deremensis "compacta" är felaktigt utan det ska vara fragrans.
Verkar som att det råder en förvirring av namnen, för det går att hitta båda varianterna.

Jag tror alltså att vi pratar om samma växt, men jag har lärt mig fel namn på den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon