|
stennie
24-01-2008, 18:16
Köpte lite vår på torget idag ! Så många nya varianter det finns!
Alexander-VG-zon3
24-01-2008, 18:31
dom 3där bak var ju helt underbara  , men du ska väl ha dom ute sen?
stennie
24-01-2008, 18:33
Självklart !...ska bara njuta lite av dom inne först!
Alexander-VG-zon3
24-01-2008, 19:37
säger det igen dom 3 i bakgrunden var så snygga
Christina i Småland
24-01-2008, 20:57
Var just inne och sökte efter primulor på nätet och hittade den här sidan http://www.kalle-k.dk/primula.htm/Christina
Ja nu har de kommit,primulor i alla regnbågens färger,hade några i handen men ställde tillbaker de. Jag ska på orkideutställning i morgon får se vad jag hitta där. Sedan blir det säkert primulor här med.Jättefina är dina.
Va ? Kan man sätta ut dessa godingar ? Överlever dom en vinter och kommer typ nästa år ?
Ä detta möjligt, eller?
Rissen
Stennie- glömde att säga att dom var jättefina dina primulor. Jag blev så häpen när flaxss frågade om du skulle sätta ut dom.
Alexander-VG-zon3
24-01-2008, 21:17
CITAT (rissen @ 24-01-2008, 21:15)  Va ? Kan man sätta ut dessa godingar ? Överlever dom en vinter och kommer typ nästa år ?
Ä detta möjligt, eller?
Rissen
Stennie- glömde att säga att dom var jättefina dina primulor. Jag blev så häpen när flaxss frågade om du skulle sätta ut dom. mina klara vinter galant . blommar nästan åretrunt .
vilken grej. har aldrig hört detta. vad har du din boning flaxss ? Jag bor i Värmland med zon 4, skulle det gå här också tror du.
tänk man lär sig något nytt varje dag ( njae, kanske varannan)
rissen
ängsvädd
24-01-2008, 21:27
CITAT (Christina i Småland @ 24-01-2008, 20:57)  Var just inne och sökte efter primulor på nätet och hittade den här sidan http://www.kalle-k.dk/primula.htm/Christina Tack för länken  Hade ingen aning om att det finns så många underbara primulor!
Alexander-VG-zon3
24-01-2008, 21:39
CITAT (MimmiH @ 24-01-2008, 21:27)  Tack för länken  Hade ingen aning om att det finns så många underbara primulor! visst finns det många , och underbara är bara förnamnet . jag började samla på primula sommaren 06 , och är nu fast !! CITAT (rissen @ 24-01-2008, 21:24)  vilken grej. har aldrig hört detta. vad har du din boning flaxss ? Jag bor i Värmland med zon 4, skulle det gå här också tror du.
rissen jag bor i nord-östra skåne ( fast enligt smhi bor jag på gränsen till österlen ) zon 1-2 . har faktiskt aldrig funderat över att dom skulle va känsliga ,, har bara planterat alla möjliga sorter och dom har klarat sig . och både mamma och min mormor har ju satt ut sådana som dom fått i present eller köp själva och dom har ju klarat flera vintrar med sträng barfrost ner till säkert -15c -20c . men du har ju mycket snö hos dig väl??? så det skyddar väl
stennie
24-01-2008, 21:50
CITAT (Christina i Småland @ 24-01-2008, 20:57)  Var just inne och sökte efter primulor på nätet och hittade den här sidan http://www.kalle-k.dk/primula.htm/Christina Tack för den ! Nu blir man väl helsåld på primulor också.
CITAT (Christina i Småland @ 24-01-2008, 20:57)  Var just inne och sökte efter primulor på nätet och hittade den här sidan http://www.kalle-k.dk/primula.htm/Christina Men du milde vilken sida! Full av måste haaaaaaaaaa, vem säljer primulor?! Mvh Fenja
Dito Verde
24-01-2008, 22:14
I alla år har jag börjat blomstersäsongen med penséer i mina utomhuskrukor. På senare år har rådjuren kommit och ätit upp dem. Så nu har jag helt gått över till primulor. De har mycket mera "karamelliga" färger. Sen när jag vill ha sommarblommor så gräver jag ner primulorna lite här och var. De får vara i fred för både rådjur, harar och sniglar. De blommar väldigt tidigt (några blommar i landet nu) och ger en färgklick innan det kommit så mycket annat.
kerstin z5-6
24-01-2008, 23:19
De man köper nu är fullt härdiga i 5-6 -ofta blommar de igen på hösten -denna är självsådd av mig dock 
stennie
25-01-2008, 06:49
Den var jättesöt !
LindaLunda
25-01-2008, 08:52
Alexander-VG-zon3
25-01-2008, 09:12
CITAT (LindaLunda @ 25-01-2008, 08:52)  så vackra  CITAT (kerstin z5-6 @ 24-01-2008, 23:19)  De man köper nu är fullt härdiga i 5-6 -ofta blommar de igen på hösten -denna är självsådd av mig dock   säger det samma till din som jag sagt till alla andra primulor som jag sett .
ängsvädd
25-01-2008, 09:46
CITAT (Dito Verde @ 24-01-2008, 22:14)  I alla år har jag börjat blomstersäsongen med penséer i mina utomhuskrukor. På senare år har rådjuren kommit och ätit upp dem. Så nu har jag helt gått över till primulor. De har mycket mera "karamelliga" färger. Sen när jag vill ha sommarblommor så gräver jag ner primulorna lite här och var. De får vara i fred för både rådjur, harar och sniglar. De blommar väldigt tidigt (några blommar i landet nu) och ger en färgklick innan det kommit så mycket annat. Det vore ju fantastiskt om både rådjuren och sniglarna ratar dem  Ska absolut köpa upp mig på några.
mamamaggan
25-01-2008, 11:39
Har primulor i rabatten och det går bra. Fast här är det någon ( rådjur, hare ?) som mumsar i sig bladen .
Ja visst är dom söta primulorna,kunde inte motstå,utan köpte 1 par stycken häromdagen. En föraning om våren som vi alla väntar på.[attachment=12162:div_6_003.jpg][attachment=12163:div_6_004.jpg]
stennie
25-01-2008, 12:45
CITAT (LindaLunda @ 25-01-2008, 08:52)  Så många söta du har! CITAT (lisan @ 25-01-2008, 11:50)  Ja visst är dom söta primulorna,kunde inte motstå,utan köpte 1 par stycken häromdagen. En föraning om våren som vi alla väntar på. Jättesöta! Speciellt den vita med gul mitt!
malin72
25-01-2008, 14:22
[attachment=12171:viva_imaj.jpg] [attachment=12172:vivan.jpg] min ena primula bidde lite lustig i sommras samma planta blev 3 olika jätte dåliga bilder men samma planta
Myosotis
25-01-2008, 16:24
CITAT (stennie @ 24-01-2008, 18:16)  Köpte lite vår på torget idag ! Så många nya varianter det finns!  En sån rosa som du har i bakre raden köpte jag i fjol. Jätteläcker. Planterade den ute i en balja tillsammans med andra vårblommor. Nästa morgon var den puts väck!! Jorden var slät och helt orörd, de andra växterna var också orörda.  Jag har sällan problem med rådjur eller harar, dessutom hade man väl sett någon form av spår i så fall. Det liknade mest ett skämt. Som tur var hade jag tagit ett kort på planteringen, för jag började tvivla på mig själv. Jag bor ensam mitt ut i skogen, hur sannolikt är det att någon kommer och "lånar" en blomma?! Blev faktiskt lite rädd, tänk om någon galning smyger omkring i skogen, stjäl växter och plattar till jorden efteråt?? Ska han ta en höna till grytan nästa gång?!! Men hur det var så löstes mysteriet nästa dag när jag hittade primulan nere vid vägen, glad och pigg tack vare regnet - men utan rotbal! Den hade helt enkelt blåst iväg! Men varför säljer de blommor utan rötter? Den var inte avbruten, utan hade bara en liten rotstump, och all jorden i krukan var lös och rotfri. Skumt. Vad ger du dem för mat, Flaxss? Här brukar de bli mindre för varje år för att sedan försvinna.
Alexander-VG-zon3
25-01-2008, 17:30
CITAT (Myosotis @ 25-01-2008, 16:24)  Vad ger du dem för mat, Flaxss? Här brukar de bli mindre för varje år för att sedan försvinna. vilka??
CITAT (rissen @ 24-01-2008, 21:24)  vilken grej. har aldrig hört detta. vad har du din boning flaxss ? Jag bor i Värmland med zon 4, skulle det gå här också tror du.
rissen Hej! Jag bor i Värmland zon 4-5 och här har jag i allafall 1 primula som klarat sig genom de sista tre vintrarna.Den blommar så snällt varje vår.Blir så glad när jag ser den.
kerstin z5-6
25-01-2008, 19:10
 Malin ? är du helt säker på att du skolat ut enligt LUKAS:) .. eller kan det vara så att du tog tre små pjuttar i rasket i samma kruka ? Det har nämligen hänt mej -är primulan från en "blandade färgerpåse" .. ja då ser det ut sådär  jag tror du kan dela din planta o få tre olika
Blommar "hemsådda" primulor år 1?
Jag väntar på frö från STA där jag önskat lite olika primula så det vore kul att veta.
/Anki
Myosotis
25-01-2008, 20:35
CITAT (flaxss @ 25-01-2008, 17:30)  vilka??  Primulorna såklart!  Vad behöver de för näring, jord etc.? Varför blir mina mindre?
Alexander-VG-zon3
25-01-2008, 20:45
CITAT (Myosotis @ 25-01-2008, 20:35)  Primulorna såklart!  Vad behöver de för näring, jord etc.? Varför blir mina mindre? ahh jasså  nu förstår jag mina står i moran och sandjord(med inslag av lätt lera) som är uppblandat med plantjord . men har även en del som står i bara grus och andra i nästan enbart torv . tror inte dom är så nog räknade kanske inte för blött . jag gödslar dom på våren en gång , dom växer bar ändå har dom i soligt läge men även en del i halvskugga och några i norrläge . kan visa en bild på mina när jag kommer hem .
malin72
25-01-2008, 21:01
Irene_L
02-02-2008, 10:31
Nu har jag fått vår inne!!! Det är så härligt med primulor. [attachment=12652:primula_blogg.JPG]
ängsvädd
02-02-2008, 11:52
Vilken läcker kombination  Snart ska jag köpa primulor. Verkar helt fantastiskt med en blomma som både rådjuren o sniglarna ratar
ängsvädd
02-02-2008, 19:33
Finns det något sällskap eller förening om primulor?
Någon som har tips på ställe på nätet där man kan köpa primulor?
Någon primulaodlare i Stockholmstrakten som säljer primulor?
stennie
03-02-2008, 15:43
160kvm stort hus
04-02-2008, 09:31
Underbara!!
Men mina verkar vara svåra att hålla liv i. Lämnade dom hemma med sambon en vecka. När jag kom tillbaka så hängde dom över kanten. Helt uttorkade. La dom i vattenbad över natten och på morgonen så såg dom pigga ut igen.
Men nu börjar bladen liksom torka och bli gula, trots att jag håller dom fuktiga. Och det är bara en som blommar igen... Men nu igår börjar blommorna sloka lite. Har jag vattnat för mycket?
För det är ändå 3veckor sen som "samboolyckan" hände.
För övrigt så finns det primula på plantagen för 12:50st...
Marita i Vasa
04-02-2008, 10:16
Vilka vackra primulor!  Hur får ni dom att blomma någon längre tid? Hos mig blir de mycket kortlivade. Endast ett par år har jag lyckats få dem att leva till våren, då jag sen planterat dem ute. Mycket kortlivade blir de också i rabatten. Marita.
jag har under många år köpt primula på vårkanten och sedan planterat ut i trädgården, bor i zon 3. min erfarenhet är att de blå kommer troget tillbaka varje år och t.o.m förökar sig. en gul finns också kvar om än petig men alla rosa och vita jag satt klarar inte vintern. mvh inger
oooh!  Stennie. Vad läckra dina primulor var.
malin72
19-02-2008, 21:49
Fågelvägen
19-02-2008, 23:18
MimmiH förlåt att jag vaknade lite sent! Du frågade för flera dagar sedan var man får tag i Primulor i Stockholmstrakten. Zetas har 42 sorter i sin 2007-års katalog.
Jag har undrat över Primulor som säljs nu på våren i blomsterhandlar - är de på något sätt drivna för extra stora blommor? Kanske det är därför de inte alltid klarar att flyttas ut i trädgården.
Köper man Primula-frön ska åtminstone en del av sorterna stratifieras. Gäller det alla Primulor?
ängsvädd
20-02-2008, 18:37
CITAT (Fågelvägen @ 19-02-2008, 23:18)  MimmiH förlåt att jag vaknade lite sent! Du frågade för flera dagar sedan var man får tag i Primulor i Stockholmstrakten. Zetas har 42 sorter i sin 2007-års katalog. Tackar  Inte dåligt med 42 sorter! Idag köpte jag tre stycken i närmaste Konsum, kunde inte motstå - en vackert röd, en chockrosa, o en vit - de två förstnämnda med gul mitt, den sistnämnda med grön mitt - *hjärta* Hoppas de klarar sig i min kalla farstu tills det är dags att plantera ut dem, just nu minusgrader ute.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|