Inka
Hej
Jag ska åka till Toscana i maj, och undrar ifall någon har tips om visningsträdgårdar eller annat intressant att titta på? Kanske t om nåt gardencenter eller annat försäljningsställe värt att besöka...? Får man köpa växter utomlands och ta med i en kasse på planet?
Vi ska bo utanför Lucca, på landet.
Mvh Inka
månkan
Hejsan. Förra året i juni hyrde jag och min man en lägenhet på en vingård mitt i chiantidistriktet, typ någon mil söder om Florens.
Otroligt vackert, rustik stor lägenhet med vitrappade väggar, högt i tak, bra kök och en pool i trädgården när man ville koppla av en stund. Vi hade även bil så vi kunde komma runt lite som man ville. Den här delen av toscana är otroligt kuperad med fantastiska serpentinvägar och varenda jäkla väg går rakt igenom alla små byar, så man får inte ha bråttom, se även upp för alla smått galna cyklister (finns inga vägrenar eller mötesplatser). Rekommenderar en bra karta och även en jyst resehandbok. När vi var i ex Siena och Pisa så var det första vi gjorde att köpa en stadskarta så man kan lämna bilen, promenera och... hitta tillbaka till den.
Ok åter till växterna. Vi åkte först och främst för vinet, miljön och maten.
Handelsträdgårdar fanns det lite här och där. Fråga folk där du skall bo. Själv köpte jag kryddväxter och så stal jag skott överallt där jag kunde. Sparade förpackningar av tex pringle chips och petade ner dom i. Dom ligger också ganska bra i skor mm. mm i resväskan.
Tullen säger att från EU land får du ta med dig plantor med jordklump eller växtdelar för eget bruk. Dom anger inte mängd. Så jag antar att man får vara "lagom". Det får väl inte föreligga misstanke om vidareförsäljning. Sättpotatis var det restriktioner om. Du får kolla själv på deras hemsida.
Mvh Månkan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon