Förra året försökte jag för första gången att så perenner på våren. Det var fjällsippor. Frågade då här på forumet och fick rådet att så i krukor som jag skulle täcka med plast och gräva ned i snön vilket jag gjorde. Tyvärr kom det inte upp ett endaste litet frö för mig

I år tänkte jag försöka igen med flera sorter, har köpt nejlikrot, berglin, echinacea purpurea och mjökklocka.
På förpackningen med nejlikrot står det att krukan ska vara i 15-18 grader under plast, sedan efter uppkomst ska man ställa den ljust och svalt. Funderar på det där med plast, visst menar de genomskinlig så att jag kan ha dem i en vanlig sålåda med lock? Och hur svalt kan de mena, för mig är 15-18 grader svalt men det låter ju som att man ska flytta på den.
Berglin verkar enligt förpackningen vara som att så ettåringar.
Sen har vi de två andra som jag inte vet vad jag ska göra med, speciellt mjölkklockorna, ska de ut i kylan?
Såg i en artikel att man helst skulle gräva ned krukorna i marken för att undvika uttorkning när man ställde ut dem i mars, men i mars här uppe är det ju snö och tjäle i backen så det går ju inte. Stod även att man kunde ställa det i kallväxhus. Är det lämpligare att jag ställer dem där istället för att gräva ned dem i snön?
Mvh Lena