Andersholmgren
24-01-2008, 21:00
Hejsan, är ny här på forumet hittade hit via en bekant.
I somras så köpte jag ett miniväxthus och hade på balkongen.
Jag försökte odla gurka, tomat, rädisor och morot.
Jag vattnade efter behov och beroende på hur varmt det var.
Jag följde alla instruktioner från en bok ( en gör det själv bok ).
Det enda som var ätbart blev gurkorna, vad kan jag ha gjort för eventuella fel?
Piccante
24-01-2008, 21:23
Jag tror att vi definierar "ätbart" lite olika, smaken är ju olika mellan alla människor. Kan du förklara varför de inte var "ätbara" så kan du säkert få bättre hjälp? Var morötterna för små eller smakade de inget eller vad var felet?
Jag brukar odla tomater på balkongen och lyckas när det är bra somrar med hög värme och inte allt för regnigt o kallt för dem. Förra sommaren var inte så bra för min del för tomater vill ha värme för att blomma och för att frukten ska mogna.
Rädisor o morot har jag inte odlat på balkong men funderade på att odla lite morötter i år faktiskt så jag får små primörer. De hade jag inte satt i miniväxthus. De kanske inte mår dåligt av det men det är heller inte nödvändigt med växthus när man kan odla dem på friland.
Åsa, mälardalen zon 2
25-01-2008, 15:14
Jag gissar att du odlade i på tok för små krukor (de byttor, balkonglådor etc. man ofta hittar i handeln är för små) om det inte var någon dvärgplantesort av gurka och tomat så behöver de hinkar på runt 20 liter samt växthus behöver man sällan ha under sommaren på balkong, varken gurka el tomat gillar höga temperaturer de vill helst ha det mellan +20-30C de gillar inte då det blir varmare än +30C och i ett växthus som är litet blir det lätt dödligt hett. Även pollineringen blir dålig många tomatsorter har pollen som dör då det blir för hett = det blir inga frukter.
Rädisor och morötter gillar inte när det är varmt möjligtvis kan du lyckas få en skörd om du sår tidigt typ mars-början av april i växthuset men du måste skugga och vädra om det blir en solig vår.
Kan lägga till att bor du lite högre upp kan det vara ont om insekter och då kan man behöva hjälpa till med pollineringen ex. tomat kan pollineras genom att man snärtar till blommorna.
Olika tomatsorter är olika snabba att sätta mogna frukter en del är snabba andra mognar inte förren framåt tidig höst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.