pepps
jag har under lite kaotiska former fått ta hand om en växt åt några vänner. Problemet är att den inte verkar må så bra och jag hann inte få några som helst skötselråd.

Därför ber jag nu om lite hjälp på traven. I första steget handlar det om att få reda på vilken växt det är även om skötselråd också skulle uppskattas grymt mycket. Men sådana kan jag antagligen hitta om jag får reda på vilken växt det är.

Bifogar några länkar till bilder så att hjälpsamma iaf har en chans smile.gif

5
4
4
3
2
1

Säg till om ngn annan info skulle kunna hjälpa. Hoppas ngn med de gröna fingrarna vill kliva fram och hjälpa mitt skinn och mina vänners växt smile.gif

Boxer
Läs här: www.odla.nu

Piccante
Jag är inget vidare på krukväxter men är det inte en hängsparris, Asparagus .... något ?
Boxer
Har den varit för torr?

Den får inte torka ut.
Fenja
Ge den en ny och större kruka men ny fräsch jord och ställ den ljust. Börja gödselvattna den en 4-5 veckor efter omplanteringen och gödsla vid varje vattning. När den repat sig och börjar visa nytillväxt så kan du klippa tillbaka den så blir den tät och fin igen.
Precis som Boxer säger så tål den inte att torka ut hårt.
Mvh
Fenja
Boxer
Upp med hakan! Den växten är lätt att ta död på, men om du följer Fenjas råd så fixar det sig säkert.

Vilken snäll kompis du är som ställer upp med växtvakt, och sedan anstränger sig med att logga in här. tummenupp.gif
Fenja
Hej och välkommen hit! *bättre sent än aldrig* biggrin.gif
Mvh
Fenja
pepps
oh, här gick det snabbt.

Tack för alla tips! länkar och beskrivningarna gjorde ju sitt!

Grymt Fenja! Är inte så grön av mig så det kan väl inte skada med att till och börja med rensa ut de grenar som verkar torra och döda? Sedan hålla den väl med vatten(inte kännas torr uppe på ytan?) och ljus så kanske jag väntar med omplantering. Känns som att ett sådant försök av mig kan göra mer skada än nytta.. Eller ser det nödvändigt ut att göra nu?

Grymt tack för alla svar, vilken räddning ni är smile.gif
Fenja
Ofta har växter man köper alldeles fullt med rötter i sin krukor och behöver planteras om för att hålla fukt och ta åt sig näring på ett bra sätt. Lyft upp den ut krukan och se hur det ser ut! Håller du en planta som bara har rötter i krukan jämt fuktig så är risken stor att den börjar ruttna.
Du kan klippa den nu så ser det bättre ut!
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
fast min tål torka ( dock inte långvarig torka ), den får ju ''tjocka'' knölrötter där den samlar både näring och vatten .

vad det är för fel på den på bilden vet jag inte om jag inte får lite info om hur den hade det när du fick den ??

övernattning ger samma symptom som torka .
Boxer
CITAT (flaxss @ 25-01-2008, 17:36) *
övernattning ger samma symptom som torka .

Ja det vore nog bäst om den sov hemma! wink.gif (förlåt flaxx, kunde inte låta bli när du slant så passande på tangentbordet) whistling.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Boxer @ 25-01-2008, 20:00) *
Ja det vore nog bäst om den sov hemma! wink.gif (förlåt flaxx, kunde inte låta bli när du slant så passande på tangentbordet) whistling.gif

haha laugh.gif biggrin.gif sånt händer
pepps
Tjo alla igen.

Övernattning? som att den missar de få timmar med ljus vi får nu?

När jag fick den var den torr och med vissa grenarna uttorkade och gula. Trillar en hel del blad just nu. Funderar som sagt på att klippa och klistra lite bland det som verkar dött. Nu står den iaf i ljuset som sig bör..

Ska lyfta och kika om en dag, den har nog inte bytt jord på länge men har antagligen varit mer för torr än för fuktig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon