noranettan
När den här busken blommar så känns det som att få en rak höger! Blommorna är fina ~7-8 cm stora och scharlakansröda (jmfr. Scharlachglut). De doftar inte så starkt. Lars-Åke Gustavsson lägger den i pimpinellgruppen, bland foetidorna. Föräldrarna är ´Bicolor´och R. glauca. Men när den blommar får man ingen uppfattning om att den är en pimpinellsläkting. Jag gjorde misstaget och planterade den i en pimpinellhäck som jag började anlägga för ~2-3 år sedan. Men jag har fått flytta den ett par gånger redan eftersom den "äter upp" sina mildare grannar. Det betyder inte att jag inte tycker om den - bara att den är svårplacerad bland vinröda/rosa/blekgula pimpineller.

Anette
Kajsa
En riktig gladros är det rose.gif
svennis
Den får man ju göra plats till. Roligt att hitta en ny.
Rosenposten har den. flirting.gif
Anna NV Uppsala
Vilken härligt röd färg! Tror nästan att jag skaffade den förra hösten, men jag har inte sett några blommor än. Oj vad jag ser fram emot blomningen!
kerstin z5-6
Kan tillägga att den -Är starkväxande även i zon 5-6
Fryser inte ner alls de flesta år -jag har nog 7 sådana i olika åldrar smile.gif De äldre är 2 m smile.gif
Tidig blommning smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon