Full version: Misslyckad delning?
mjaumuffins
Häromdagen delade jag på en väldigt stor porslinsblomma jag fått av min mormor en gång. Jag var egentligen tvungen att plantera om den eftersom krukan var sönder och växten var så stor och tung att den bara välte hela tiden. Jag delade upp den i två på samma gång, en större och en mindre. Men nu verkar den mindre inte må riktigt bra, den hänger och ser lite sådär allmänt dålig ut. Tror ni att den helt enkelt inte klarade av en delning, för den större plantan mår riktigt bra? unsure.gif
del_21
Hej
Om det är lite rötter och stor bladmassa på den lilla plantan kan det bli för jobbigt för växten att försörja bladen med vatten. Du kan prova att klippa bort en del bladmassa.
Hälsn Del
mjaumuffins
Hej Del! Tack för ditt svar... Ja, det kan nog stämma att det är för lite rötter för den enorma mängd blad den har. Ska klippa bort en bit av rankan.
ohlson
Sätt de blad och delar du klipper bort i vatten så växer snart ut nya rötter och du får fler plantor!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon