Full version: spindellilja
del_21
Stämmer det att det finns två olika sorters spindelliljor, de som växer som vanlig krukväxt och de som vill bli skötta som amaryllisar? Kan man se skillnaden på de olika sorterna på att "amaryllissorten" har lök. Då är min fråga: Hur ser det ut där bladen kommer upp på de som inte har lök? Jag försöker luska ut vilken sort jag har och hur jag ska sköta den. Den har en liten lök, ca 4cm i diameter, som det växer rötter från. Hittills har den inte blommat och visar inga tecken på att vilja göra det heller, men den har vuxit fint. Jag fick den för ca 1år sedan och då hade den bara ett par blad. Nu är det en kraftig växt. Jag har skött den som en vanlig krukväxt, alltså inga torrperioder eller köldperioder. Finns det någon därute med svar vore jag tacksam.
Hälsn Del
Betty

Det här är en Spindellilja. Det vetenskapliga namnet är Hymenocallis speciosa. Det är en innomhusväxt/krukväxt som inte ska vissna ner och gå i dvala på vintern. Den står kvar i söderfönstret året om men får lite mindre vatten på vintern, "småvilar lite". Den har ingen lök.
Hittade denna länk till ett tidigare svar: Länk

Plantera om den i ny blomjord i månadsskiftet feb. - mars. Vattna regelbundet och ge den näring (Blomstra, 1 krm/liter vatten) varje gång du vattnar. Låt den stå ljust. Förhoppningsvis blommar den ungefär i juni. Blommorna doftar ljuvligt. wub.gif
Limeblossom
Jaha ja....mina liljor har då lökar och det är från mig som del_21 har fått sin. Men i en bok hittade jag det här:

"Hymenocallis speciosa, svår att komma över. Nära släktingen, Hymenocallis narcissiflora, från Peru och Bolivia finns att köpa som lökar. Denna art vissnar ner helt på vintern i motsats till vanlig spindellilja.Växten härstammar från de västindiska öarna. Ett 10-tal arter finns totalt."

Och enligt samma bok så ska den "vattnas så att jorden får torka mellan vattningarna och gärna odlas i stor kruka så LÖKEN inte behöver störas i onödan. Vid omplantring delas plantan."

Mina sköter jag som vilken växt som helst och dom blommar så fint, tror din kommer blomma snart del_21. Dom behöver lite tid att växa på först. Hur man ser skillnad på dom olika sorterna har jag ingen aning om tyvärr. smile.gif
stennie
Ja, min har också en lök! yes.gif
Betty
Skillnaden mellan Ismene - Narcisslilja, (den med lök som ni har) och Hemenocallis speciosa - Spindellilja (utan lök) är den att Spindelliljan har betydligt bredare och kortare blad, de är även ljusare gröna till färgen och mjukare än bladen på Narcissliljan. Blomstämgeln blir inte högre än 40 - 50 cm. Spindelliljan vissnar inte ner för att gå i vila på hösten, den har ingen egentlig viloperiod.
del_21
Hej
Tack för era svar.
Limeblossom, kul att få svar från dig. Jag hade glömt vad du "heter" här på forumet och har därför inte kunnat skriva tilldig och fåga. Nu vet jag hur jag ska sköta växten.
MVH Del
Limeblossom
Men Betty....så min lilja är en Narcisslilja eftersom den har lök? Men min vill inte vissna ner, den har aldrig visat några tecken på det. Jag har mina gröna året om och dom blommar varje år. Hmm...måste jag lära alla som fått lökar av mig att det heter Narcisslilja nu? biggrin.gif Mina härstammar från min farmor eller mammas moster (minns inte nu). Hmm...förvirrande smile.gif
Betty
Det finns inte så lite förvirrande info om dessa växter... man kan bli snurrig för mindre... blink.gif

Så här står det i SKUD:
Hymenocallis Spindelliljesläktet
Hymenocallis narcisslilja

Hittade det här på wikipedia:
Narcissliljesläktet (Ismene) är ett växtsläkte i familjen amaryllisväxter med 11 arter från Centralamerika och Sydamerika. Släktet skiljs från det det närstående spindelliljesläktet (Hymnocallis) genom att bladen är förenade till en så kallad falsk stam, vilket spindelliljorna saknar. Ståndarna är korta och krökta, medan spindelliljorna har långa raka ståndare.

Narcisslilja (I. narcissiflora
)
Systematik
Domän:Eukaryoter
Eukaryota
Rike:Växtriket
Plantae
Division:Fröväxter
Spermatophyta
Underdivision:Gömfröväxter
Angiospermae
Klass:Enhjärtbladiga
Monocotyledonae
Ordning:Asparagales
Familj:Amaryllisväxter
Amaryllidaceae
Tribus:Hymenocallideae
Släkte:Narcissliljesläktet
Ismene
Vetenskapligt namn§Ismene
Auktor: Salisbury ex Herbert, 1812
Arter
Narcisslilja (I. narcissiflora)
Ismene amancaes
Ismene deflexa
Ismene ×festalis
Ismene hawkesii
Ismene narcissiflora
Ismene nutans
Ismene pedunculata
Ismene longipetala
Ismene ringens
Ismene ×spofforthiae
Ismene sublimis
Ismene morrisonii
Ismene vargasii
Betty
CITAT (Limeblossom @ 31-01-2008, 17:05) *
Men Betty....så min lilja är en Narcisslilja eftersom den har lök? Men min vill inte vissna ner, den har aldrig visat några tecken på det. Jag har mina gröna året om och dom blommar varje år. Hmm...måste jag lära alla som fått lökar av mig att det heter Narcisslilja nu? biggrin.gif Mina härstammar från min farmor eller mammas moster (minns inte nu). Hmm...förvirrande smile.gif

Det är väääldigt vanligt att man kallar dem alla för Spindelliljor - Googla så får du se. flirting.gif
De som man kan köpa i trädgårdsbutiker på våren för att ha som sommarblommande ute i trädgården kallas ofta för Ismene festalis - Spindellilja, det är en lök som ska drivas innomhus på våren, de vissnar ner på hösten och går i vintervila.
"Riktiga" spindelliljor är mycket sällsynta ute i handeln, jag har aldrig stött på en endaste en. De vintervilar inte.
Mina spindelliljor har jag ärvt av min mamma som i sin tur fick dem av mormor (född 1900), vem hon fått dem av vet jag inte.
Betty
CITAT (Limeblossom @ 31-01-2008, 17:05) *
Men Betty....så min lilja är en Narcisslilja eftersom den har lök? /....

Njae, inte bara p.g.a. löken. Kolla in bladens styvhet, längd, bredd och färg och hur de sitter ihop i förhållande till varann. Kolla även om ståndarna är korta och krökta eller långa och raka.
stennie
Nu har jag läst och letat och jag förstår det som att ismene festiva är synonymt med Hymenocallis...
Saxat från SKUD

Hymenocallis Salisb.
SPINDELLILJESLÄKTET

Betoning: hymenocallis
Synonymer och övriga botaniska namn
Elisena Herb.
Ismene Herb.
Egenskaper
Livsform: fleråriga örter, lökväxter
Användning: rumsväxter

Närmaste lägre ranger [11]

Fullständigt namn Auktor Svenskt namn
Hymenocallis 'Advance'
Hymenocallis calathina (Ker Gawl.) G.Nicholson
Hymenocallis caribaea (L.) Herb. karibisk spindellilja
Hymenocallis × festalis Schmarse
Hymenocallis harrisiana Herb. späd spindellilja
Hymenocallis littoralis (Jacq.) Salisb. strandspindellilja
Hymenocallis longipetala (Lindl.) J.F.Macbr.
Hymenocallis × macrostephana Baker hybridnarcisslilja
Hymenocallis narcissiflora (Jacq.) J.F.Macbr. narcisslilja
Hymenocallis speciosa (Salisb.) Salisb. spindellilja
Hymenocallis 'Sulphur Queen'

clivia
CITAT (stennie @ 31-01-2008, 22:44) *
Nu har jag läst och letat och jag förstår det som att ismene festiva är synonymt med Hymenocallis...
Saxat från SKUD

Hymenocallis Salisb.
SPINDELLILJESLÄKTET

Betoning: hymenocallis
Synonymer och övriga botaniska namn
Elisena Herb.
Ismene Herb.
Egenskaper
Livsform: fleråriga örter, lökväxter
Användning: rumsväxter

Närmaste lägre ranger [11]

Fullständigt namn Auktor Svenskt namn
Hymenocallis 'Advance'
Hymenocallis calathina (Ker Gawl.) G.Nicholson
Hymenocallis caribaea (L.) Herb. karibisk spindellilja
Hymenocallis × festalis Schmarse
Hymenocallis harrisiana Herb. späd spindellilja
Hymenocallis littoralis (Jacq.) Salisb. strandspindellilja
Hymenocallis longipetala (Lindl.) J.F.Macbr.
Hymenocallis × macrostephana Baker hybridnarcisslilja
Hymenocallis narcissiflora (Jacq.) J.F.Macbr. narcisslilja
Hymenocallis speciosa (Salisb.) Salisb. spindellilja
Hymenocallis 'Sulphur Queen'

Ismene was segregated from Hymenocallis by Meerow in 1990. The main feature to distinguish the two groups is the false stem. In Ismene the leaf sheaths form a prolonged false stem. In addition the flowers are declinate to pendulous and the staminal cup is usually striped green. Species are endemic to the Central Andes of Ecuador, Peru and Bolivia. In Hymenocallis the leaves never form a prolonged pseudostem, flowers are sub-erect to erect, and the staminal cup is never striped green within. Hymenocallis is mostly absent from South America (native in northern South America only and never in the Andes). This genus is in the Amaryllidaceae family.

MVH/clivia

Limeblossom
Jag har en bild på blomman i mitt gamla fotoalbum, tyvärr inte så mycket av bladen. Men ståndarna syns iaf, jag tycker dom ser långa och raka ut. Kan inte ni titta och säga vad ni tror?
Gillan
CITAT (Limeblossom @ 04-02-2008, 19:06) *
Jag har en bild på blomman i mitt gamla fotoalbum, tyvärr inte så mycket av bladen. Men ståndarna syns iaf, jag tycker dom ser långa och raka ut. Kan inte ni titta och säga vad ni tror?

Jag tar mig friheten att lägga länken till din bild här Limeblossom

http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...uid=limeblossom

Titta gärna på min med som kommer från samma moder i fall det skulle vara nån skillnad på bilderna. Mitt foto finns här:
Bilderna är väldigt snarlika så det spelar nog ingen större roll, men kika kan ni ju alltid. För nog skulle det vara intressant att få veta om det är en spindellilja eller inte.

http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...&album=1145.
Betty
CITAT (Gillan @ 04-02-2008, 20:12) *
Jag tar mig friheten att lägga länken till din bild här Limeblossom

http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...uid=limeblossom

Titta gärna på min med som kommer från samma moder i fall det skulle vara nån skillnad på bilderna. Mitt foto finns här:
Bilderna är väldigt snarlika så det spelar nog ingen större roll, men kika kan ni ju alltid. För nog skulle det vara intressant att få veta om det är en spindellilja eller inte.

http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...&album=1145.

Ser ut som på min bild. Då återstår frågorna; Hur sitter bladen på era liljor? Bildar de en "falsk stam" (så gjorde min Ismene festalis som jag beställde från Odla för ett par år sen) eller sitter de ett och ett bredvid varann precis som på en vanlig amaryllis? Är bladen "vanligt" gröna, långa rätt smala och stadiga? Eller är de ca 40 - 50 cm långa, ljusgröna ganska breda och mycket mjukare (inte ett dugg styva) än t.ex. en vanlig amaryllis? Knepigt det här... g.gif
clivia
Båda två är spindelliljor, den med lök är strandspindellilja Hymenocallis littoralis den utan lök är Hymenocallis speciosa tror i alla fall jag. Ismene är det inte enligt mig.

MVH/clivia
Gillan
Oj vilka svåra frågor! Falsk stam. vadå stam? Titta och av gör själva för jag blir så osäker så jag vet inte. Bladen är dock kortare och bredare än vanlig amaryllis. Så pass ser jag. Och att det är en fin och kraftig lök, det vet jag också.

Inte för att det är nåt världsproblem direkt, men jag har suttit och läst vad ni skrivit i tråden innan och blivit mer och mer nyfiken på vad det är jag har. Alltid roligt att ha ett namn. Speciellt nu när den äntligen behagat blomma med så vackra blommor blush.gif

Tyvärr tog batteriet i kameran slut, men nåt borde gå att se:

[attachment=12869:2008_02_...007_Odla.JPG] [attachment=12870:2008_02_...009_Odla.JPG]
clivia
Ismene festalis cca 10-15 cm falsk stam:
[attachment=12873:Ismene_f...lsk_stam.jpg]

På din Hymenocallis littoralis ser man ingen falsk stam.

MVH/clivia
Gillan
Tack! Nu ser jag dessutom skillnaden på den med falsk stam och den utan biggrin.gif
Limeblossom
Gillan...din är mycket finare än mina smile.gif Mina hänger mer med bladen...fast dom är ju lite äldre förstås och orkar kanske inte lika mycket wink.gif
Tomass
Hej,

Spindelliljan har lök mig veterligen har aldrig hört att den inte skulle ha en lök den tillhör ju Amaryllidaceae släktet och sen finns det många olika arter av Hymenocallis en hel del i USA och sen i Mexico en del gillar att ha det riktigt blött om fötterna och en del vill ha det torrare beroende på vilken sort det är.

Har själv 9 olika av denna härliga planta se nedan:

Hym littoralis, Hym pygmeae, Hym tubilflora, Hym glauca, Hym caribae, Hym harrisiana och Hym euchardifolia, Hym lechmilleri och en av okänd art och alla har lökar!

Och jag såg att någon har en Hym speciosa, om det är en sådan var rädd om den, mycket svår att få tag i idag har själv jagat den länge utan att hitta någon.

Hälsningar
Tomass
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon