åsa blåsig zon 4
25-01-2008, 13:12
Tänkte bygga en varmbänk i dagarna, men undrar om man inte kan ha el istället för gödsel etc. som värmekälla, och hur man i så fall bygger bänken. Kanske man bör bygga den annorlunda än en vanlig varmbänk i jorden? Eftersom jag har tre diskbråck måste jag ha den på ben i arbetsvänlig höjd. Skapar det problem? Att den ska vara isolerad säger ju sig självt, men - kan man ha el och var bör den då placeras. Och vilken form av eluppvärmning? Element, värmeslinga eller vad?
Jag har letat en del på nätet, men märkligt nog inte funnit något om eluppvärmda bänkar för förkultivering. Kanske det finns en bra anledning till varför jag inte hittat något, tex att de inte funkar?
Tacksam för svar
:-)
Åsa
kerstin z5-6
25-01-2008, 13:21
Undervärmemattor finns kanske det vore något för dej ?
ingelsgarden1
06-02-2008, 07:05
Har du kollat hos Willab Garden de har värmeslingor för växthus som du kanse kan använda eller prata med el elfirma de har säkert värmekabel. Jula postorder har oxå värmekabel. Om du ska ha en upphöjd bänk bör du nog isolera bra. Lycka till!!!
Jan Lindgren
07-02-2008, 17:47
Hej!
Det går utmärkt att värma bänken med värmekabel. Samma som till golvvärme. Du måste ha en termostat och jordfelsbrytare. Jag har en ca tio meter lång varmbänk som jag använder till att föröka rhododendron i. Det fungerar perfekt.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.