CurlySue
25-01-2008, 17:44
Hej,
förra året så mumsade odjuren

i sig ca 100 plantor egen uppdriva tagetes på 2 dagar
Det var inte kul.....bara små skellett kvar i rabatten.
Men...vill inte ge upp... har ni några tips hur man ska få dem att inte äta upp mina små plantor?
Anti Gnag
Spray baserad på bl a blodmjöl och cayennepeppar. Även mot harar. Effektiv ca 2 mån vid torr väderlek, betydligt kortare tid vid regn.
Blodmjöl
Blandas med vatten och några stänk ammoniak. I denna blandning kan man doppa bitar av oasis som sätts på pinnar. Doften effektiv i ca 2 veckor.
mamamaggan
25-01-2008, 18:24
Jag sätter vitlök i framkanten av rabatten och då får jag ha mina krokusar,tulpaner mm i fred iaf. Brukar också använda RåVäck-kuddar på pinne som jag sticker ner i rabatterna.
Margith
25-01-2008, 19:17
Här har du en till som älskar Tagetes!
Rådjur har jag (tack och lov) inte, men hare har vi desto mer av.
Men aldrig att de har rört mina Tagetes
Lilla Selma
25-01-2008, 22:47
Vi har massor med rådjur hela tiden, men de har aldrig rört några Tagetes, inte. Däremot älskar sniglarna dessa blommor! Då brukar det just bli skelett kvar av dem... (du tror inte att det är mördarslemmisar och inte rådisar som varit framme?)
Harar har vi inga, så jag vet inte hur är det är med dem...
Hälsar Selma
Hej Sara68- Förra året så doftmarkerade vi i vår trädgård med urin. En liten skvätt runt åtråvärda munsbitar för rådjuren. Vi har verkligen haft problem med dessa vackra Bambis. Vi klarade i stort sett det mesta. Några tulpaner kommer jag ihåg som försvann men kanske vi hade glömt att kissa på dom.
Det var min mans dotter som helt appropå bara sade- Varför leker ni inte stora stygga vargen och markerar revir.
Sagt o gjort vi satte igång.
Vi försöker i år igen, men vem vet det kanske inte funkar alls.
Lycka till
*Stintan*
25-01-2008, 23:05
Jag tror som Lilla Selma att det är sniglar som varit i farten. Har aldrig varit med om att rådjur och harar knaprat tagetes trots att jag årligen haft massor av dessa marodörer som gäster i min trädgård. Däremot har jag sett sniglar mumsa av tagetesplantorna.
mamamaggan
25-01-2008, 23:56
CITAT (rissen @ 25-01-2008, 23:04)

Hej Sara68- Förra året så doftmarkerade vi i vår trädgård med urin. En liten skvätt runt åtråvärda munsbitar för rådjuren. Vi har verkligen haft problem med dessa vackra Bambis. Vi klarade i stort sett det mesta. Några tulpaner kommer jag ihåg som försvann men kanske vi hade glömt att kissa på dom.
Det var min mans dotter som helt appropå bara sade- Varför leker ni inte stora stygga vargen och markerar revir.
Sagt o gjort vi satte igång.
Vi försöker i år igen, men vem vet det kanske inte funkar alls.
Lycka till
Jaha , så jag ska jaga ut man och söner så de kan skvätta lite här och var i rabatterna? Låter behändigt!
Annars läste jag i Land att man kan skicka efter vargurin och skvätta ut. Någon som provat?
Har både rådjur och hare här, men det är vinbergssnäckorna som rensar mina tagetes så det knappt är små pinnar kvar. Mördarsniglar har jag inte, de vanliga åkersniglarna går inte på min tagetes. Rådjuren kanske bara inte hinner, innan vinbergssnäckorna varit där. Svårt att veta.
Här har då ALDRIG några rådjur ätit tagetes. Inte ens sorken ger sig på dessa underbara varelser. Nej jag tror mer på snigelteorin, före gnag och betar-teori.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.