Full version: Hittade kantareller
Fialotta
<span style='color:purple'>Hur är det ute i landet...har ni hittat kantisar?
Jag hittade mina första igår ...brukar bara gå o gå men inte hitta några,
så jag blev jättelycklig fick till slut ihop 2 liter ungefär
och blåbären är stora som ärter nu i min backe,
Åsa, mälardalen zon 2
Japp jag har plockat kantareller i flera veckor i torsdags plockade jag 7 liter rensade kantareller, fast det är lite sent iår många andra år har jag börjat hitta de första kantarellerna strax efter midsommar.
Nina A
vi var och plockade svamp i örsundsbro
tyvärr har det torkat till rejält i skogen....trots det hittade vi runt 1½liter kantareller...nu hoppas jag på lite regn nu i höst..så det blir fina svampar:)

väldigt bra med bär och frukt är det nu....
fanns gott om stoooora blåbär i skogen,och skogshallon....

/Nina
Ann-Marie på Dal
Kantareller har funnits här sen midsommartid som vanligt. Men kanske i mer plockvänlig smile.gif storlek sedan mitten av juli. Det är gott om dom iallafall och det är härligt med färska smörstekta nu och att stoppa frysen till vinterstormarna yr utanför knuten burr.
Blomstertanten
biggrin.gif

Klart det finns kantareller ! I alla fall i Glanshammar!
Plockade dom första veckan före midsommar,
fast inte så mycket.

Men nu finns det desto mer! Förvånande med tanke på värmen o
torkan.
Efer bara en dags ihärdigt regnande o några små skurar har
svamparna fullkomligt exploderat!

Tyvärr verkar det samma ha hänt med plockarna nu så man får ju inte ha
svampen ifred! tongue.gif
*Felix matte*
Och jag som inte gillar andra svampar än Champinjoner på burk tongue.gif
Eva i Skåne
CITAT (Felix matte @ 03-08-2003, 20:48)
Och jag som inte gillar andra svampar än Champinjoner på burk tongue.gif

Jag gillar inga svampar alls, men jag plockar gärna kantareller.

Dock är jag mer avundsjuk på er som hittar en massa blåbär unsure.gif . Det har vi nästan alltid ont om här. Ris finns här, men bara enstaka bär.
Funderar lite på att köpa ett par blåbärsbuskar till ett annat år, men det känns lite som fusk wink.gif
Ina
Jag delar mina kantarellställen med rådjuren så ibland hittar jag bara massa "svampfötter"... sad.gif Fast jag föredrar faktiskt att dom knycker kantarellerna framför att dom demolerar mina odlingar!!

Trots rådjurskonkurrens har jag fått ihop så vi har kunnat äta stekt svamp till kvällsmat några gånger och sen har jag testat att torka tunt skivade kantareller. Det funkar utmärkt! Sen mixar jag de torkade skivorna till "smul" som är jättebra att ha i sås, soppa eller gryta. Även den billigaste påssoppa blir en delikatess om man har i en tesked "kantarellsmul"! Och vill man laga finare mat är det lika användbart... rolleyes.gif
Nanna
Jag tvivlar på att det finns katareller där jag bor. Har inte hittat en enda liten ens! Men dock 7000 mygg.
Min mor som har plockat sammanlagt 6 kg i Dalarna...
Var hittar man kantareller i Småland??
Annki
Fniss! Även jag med min onda rygg har plockat kantareller i år! På Farsta torg. De kostade visserligen 20 kr/hg. Men det var de värda!
Adri-Anne
CITAT (Nanna @ 05-08-2003, 21:25)
Jag tvivlar på att det finns katareller där jag bor. Har inte hittat en enda liten ens! Men dock 7000 mygg.
Min mor som har plockat sammanlagt 6 kg i Dalarna...
Var hittar man kantareller i Småland??

Överallt. Det finns massor i år pga det fuktiga och varma vädret. smile.gif
Magdalena
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,03-08-2003, 10:15)
Japp jag har plockat kantareller i flera veckor i torsdags plockade jag 7 liter rensade kantareller, fast det är lite sent iår många andra år har jag börjat hitta de första kantarellerna strax efter midsommar.

Oj! ar bor Du någonstans? Söder om Mälaren?
Jag bor i kalla Roslagen - hittade bara 4 st katareller samt en drös maskätna smörsoppar igår... sad.gif
Hoppas det blir bättre unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag bor mellan stockholm och enköping. Det har varit väldigt torrt här men jag gick till en skog som alltid brukar vara lite blötare och där fanns det massor av kantareller.
digitalkarin
Jag bor också mellan Stockholm och Enköping och jag har bara hittat några små kantareller. :Þ
Däremot hittade jag några sammetssoppar som jag åt på macka. Mums.
Gossen Ruda
Här på Västkusten finns det också kantisar. Har plockat ca 2 liter hittills. Förresten Åsa, var kan man plocka rensade kantareller? Alla dom jag plockar är orensade! rolleyes.gif rolleyes.gif Eller var jag för stygg nu?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon