Full version: Lessen...
ZaraP
Gokväll!
I veckan installerades en luftvärmepump och där mojjängen har satts upp på
utsidan av huset ovanför en rabatt trampades det hejvilt av gubbarna som
fixade pumpen. Var själv inte hemma vid tillfället, men har alltså bland annat
en perukbuske med bara 3 säsonger på nacken - relativt liten "kluvits" mitt itu crying.gif
Den ena halvan kanske klarar sig för den tycks sitta kvar på stammen men den
andre... går den att rädda? Hur? tänker på sticklingar men det är kanske lite för
avancerat?
Är glad för pumpen (sin fulhet till trots) men det var tråkigt att dom skulle trampa
sönder allt! Det mesta var perenner så kanske de klarar sig med sina rötter under
jorden...men buskarna... sad.gif en prakttry eller hur de nu stavas fick sig också en
omgång...
Mvh Zara
Bengt i Särö
Hej Zara P.
Det var ju tråkit men det är mycket vanligt när man annlitar hantverkare,men gör så här klipp av det som har gått sönder
och när du ser att tjälen har gått ur omkring april så ger du plantorna en del blåkorn och en del chrysan men tänk på
att det måste vara vått i marken om man annvänder gödning.
Hälsningar

Bengt i Särö
CillaM
Hej Zara,

Förra sommaren var rådjursbocken och fejade ner min, relativt nyplanterade, perukbuske. Fick råd av folk på AOT att klippa ner resterna och snygga till, den kommer igen. O jodå, den kom sakteliga under sommaren, men undrar hur lång tid det tar innan den är lika stor igen.

CITAT (ZaraP @ 25-01-2008, 22:06) *
Gokväll!
I veckan installerades en luftvärmepump och där mojjängen har satts upp på
utsidan av huset ovanför en rabatt trampades det hejvilt av gubbarna som
fixade pumpen. Var själv inte hemma vid tillfället, men har alltså bland annat
en perukbuske med bara 3 säsonger på nacken - relativt liten "kluvits" mitt itu crying.gif
Den ena halvan kanske klarar sig för den tycks sitta kvar på stammen men den
andre... går den att rädda? Hur? tänker på sticklingar men det är kanske lite för
avancerat?
Är glad för pumpen (sin fulhet till trots) men det var tråkigt att dom skulle trampa
sönder allt! Det mesta var perenner så kanske de klarar sig med sina rötter under
jorden...men buskarna... sad.gif en prakttry eller hur de nu stavas fick sig också en
omgång...
Mvh Zara

Christer i Falköping
Tänk nu bara på att utluften från värmepumpen blir vansinnigt kall, så större buskar och träd framför dem kan skadas allvarligt. Få installerare berättar det, men mina goda vänner hade tur så de har flyttat en hel del växter nu.
Christer.
ZaraP
Hej och tack för svar!
Så den långa stammen, det var liksom två som kom upp från basen, är bara att
kasta då? ingen ide att försöka behandla den som stickling?
Jag har en ung rönnsumak där också, jag ska nog flytta dom, de här buskarna för jag
förstår också att det är olämpligt att ha i närheten av pumpen...
Mvh ZaraP
renate
CITAT (ZaraP @ 26-01-2008, 17:14) *
Hej och tack för svar!
Så den långa stammen, det var liksom två som kom upp från basen, är bara att
kasta då? ingen ide att försöka behandla den som stickling?
Jag har en ung rönnsumak där också, jag ska nog flytta dom, de här buskarna för jag
förstår också att det är olämpligt att ha i närheten av pumpen...
Mvh ZaraP

Du får flytta buskarna så fort det går,så känsliga buskar klara inte den iskalla blåsten från kompressorn till din värmepump.Har du ingen tjäle kan du jordslår de på ett skyddat ställe.Perennerna kan vara kvar de vissnar ja ner under tiden kompressorn är i gång.Under sommaren stänger man ja av värmepumpen och då kan perennerna döljar kompressorn lite.
MariaS
Jag skulle sätta den avbrutna grenen som vedartad stickling direkt. Sätta den i ogödslad torv, trä en vit plastkasse runt och ställa den i ca +15-18 med undervärme (Om det går) Cotinus coggygria förökas med stickling. Är det många kvistar på, klipp och stick många vet jag...

Edit: stavfel
ZaraP

Tack igen för alla råd! Vi har nog knappt nån tjäle så jag ska försöka gräva
upp buskarna, och även att sticklingföröka peruken.... kan ju va värt ett
försök!
Mvh ZaraP
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon