|
skogstroll
26-01-2008, 12:05
äntligen har det börjat ploppa upp lite... här är saffranskrokus jag pillade ner i höstas. Lite för tidigt men man kan ju inte låta bli att bli lite glad [attachment=12222:saffrans...s_080126.JPG]
Jag vägrar att ens titta i de här trådarna förrän tidigast i mitten av april. Fatta va avundsjuk jag blir! Här ligger hela Sundsvall under ett dm-tjockt istäcke......Jag har aldrig varit med om maken till is-vinter Men nog är det fint…….. .  men vårtecken menar jag. /Anki
skogstroll
26-01-2008, 12:33
ajdå förlåt... men å andra sidan är det rätt muggigt och ruttet här i Stockholmstrakten. Lite snö hade kanske fräschat upp... Hörde nånstans på TV att man uppskattar våren bättre efter en riktig vinter.
/Anki
Krolliljan
26-01-2008, 13:45
CITAT (skogstroll @ 26-01-2008, 12:05)  äntligen har det börjat ploppa upp lite... här är saffranskrokus jag pillade ner i höstas. Lite för tidigt men man kan ju inte låta bli att bli lite glad [attachment=12222:saffrans...s_080126.JPG] Javisst är det härligt.
skogstroll
26-01-2008, 14:23
oops nu var jag ute och såg att tulpanerna börjat pluppa upp också... känns lite stort jag har aldrig haft trädgård förut
Alexander-VG-zon3
26-01-2008, 14:26
visst tittar det upp en massa . här är alla lökar också uppe ,, och vintergäcken blommar jätte vackert häromkring mig .
skogstroll
26-01-2008, 14:59
Om det blir ett bakslag så är det väl kört för dem?
Alexander-VG-zon3
26-01-2008, 15:24
CITAT (skogstroll @ 26-01-2008, 14:59)  Om det blir ett bakslag så är det väl kört för dem?  nepp ,, mina lökar som kommit upp fick ju frost nu i vecka ner till -6c med att varit runt +5c +10c dagarna innan . men dom tål det hur lätt som helst .
Christer i Falköping
26-01-2008, 17:29
Fast jag har för mig att saffranskrokusen var höstblommande? Kommer den upp nu? Christer.
Wilmer och jag komfram till idag, att vi har vinter just nu. Engelsk
Lisbeth zon2
26-01-2008, 22:40
CITAT (skogstroll @ 26-01-2008, 14:23)  oops nu var jag ute och såg att tulpanerna börjat pluppa upp också... känns lite stort jag har aldrig haft trädgård förut  vårlökar är de mest tacksamma i trädgården, behöver ingen skötsel, bara njuta.
I går kväll när jag skulle cykla hem från jobbet (Göteborg) hördes en vårkvittrig koltrast - de har väl lite knäpp inne i upplysta städer, men i alla fall.
Eklo
Krolliljan
27-01-2008, 12:48
Kaprifolen tror att det är vår
[attachment=12302:kaprifol...01270001.JPG]
skogstroll
27-01-2008, 13:00
Gick ut och tittade på min kaprifol och den gör likadant... tog en ett skott i somras/höstas av en gammal kaprifol och peta ner den i jorden på ett annat ställe och den växer så det knakar
Här har kaprifolen också fått en knäpp och tror att det är vår. Redan en massa blad, lökar har också kommit upp.
Här är det också full fart på ffa krokusarna, en del blommar och andra står i knopp. Höstsyrenen har gröna blad, man blir ju lite orolig över vad som händer om det blir kallt?  Men just idag skiner i varje fall solen här på västkusten och det känns alldeles underbart efter allt regnande och blåsande den sista tiden
pusillus
27-01-2008, 18:40
Plockade tillsammans med min 4-åring en liten bukett med gula jordvivor. Hittade 3 snödroppar också som vi ställde i en liten vas.
Solstorm
28-01-2008, 00:27
Såg en nyckelpiga ute idag. Släppte in den i växthuset. Brukar släppa in dem där på sommaren ifall där finns någon liten bladlus eller något. Undrar vad de äter så här års?
Här har rosorna börjat skjuta skott! Ska se om jag hinner fota idag.
CITAT Wilmer och jag komfram till idag, att vi har vinter just nu. Engelsk Hoppas bara vi får en riktig fin svensk VÅR och SOMMAR! Såg att doft schersminen (?) skjuter skott i vår trädgård.
skogstroll
28-01-2008, 15:03
det har jag också en! måste hem och kolla sen
wolkenkrabber
28-01-2008, 15:04
Jag såg blommande snödroppas idag! det var skoj!
Jag har letat eter snödroppar i trädgården, men än sticker inget upp..
Här kommer en hel radda med vårtecken: Först ut... Tulpanträdet och platanen som börjat spricka ut?! [attachment=12366:Lirioden...pifera_4.jpg][attachment=12367:Platanus...ifolia_4. jpg] Sen kommer ?! piprankan och björnbäret [attachment=12368:Aristolo...phylla_4.jpg][attachment=12369:Rubus_fr...glas___4. jpg] Sen var det några andra som förvånade mig. Penningbladet som inte ens vissnat ännu och bergenian som satt blomstjälk redan!!! [attachment=12370:Lysimach...ularia_2.jpg][attachment=12371:Bergenia...ifolia_3. jpg] Även jordgubbarna börjar sätta fart och  rabarbern sticker upp. [attachment=12372:Fragaria...ecka___2.jpg][attachment=12373:Rheum_x_...litz___2. jpg] Men att roseninkarvillean var så här tidig.... [attachment=12374:Incarvil...lavayi_2.jpg] Ja detta var dagens tur. Att rosorna redan börjar spricka, det har vi ju redan sett!
Hos mig är rosenrispen på god väg att slå ut och hortensian har enorma bladknoppar. Alla lökarna är uppe med råge, till och med hyacinterna som annars är sist. Vintergäcken blommar för första gången före snödropparna. Hittade en blommande viol i trädgården idag och mina anemoner har haft fnatt hela hösen och blommat lite från och till.
Ciczi
skogstroll
29-01-2008, 09:05
man blir nästan lite orolig att de ska klappa ihop om det kommer ett bakslag i vädret, men kanske lökar klarar det...
Krolliljan
29-01-2008, 09:36
Var ute och tittade i går eftermiddag. Lite allt möjligt tittar upp. Fänrikshjärtan bl a . Massor av lökväxter bl a kjejsarkronorna. Mest orolig  är jag för kaprifolen ( en av mina favoriter)
Lökväxter brukar klara ett bakslag av vintern utan större problem.
Ciczi
skogstroll
29-01-2008, 11:39
CITAT (Christer i Falköping @ 26-01-2008, 17:29)  Fast jag har för mig att saffranskrokusen var höstblommande? Kommer den upp nu? Christer. jag är inte direkt nån krokusexpert  jag köpte i höstas på Weibulls och satte dem och nu kommer de upp. Hoppas de klarar sig, jag har läst nånstans att de är rätt känsliga...
Anders zon 1
29-01-2008, 12:58
CITAT Fast jag har för mig att saffranskrokusen var höstblommande? Kommer den upp nu? Christer. Jo, den är höstblommande, men bladen kommer inte upp samtidigt som blommorna utan senare under vintern om den är mild.
skogstroll
29-01-2008, 14:37
CITAT (Anders zon 1 @ 29-01-2008, 12:58)  Jo, den är höstblommande, men bladen kommer inte upp samtidigt som blommorna utan senare under vintern om den är mild. Ok ja den som väntar på nåt gott väntar alltid för länge... suck
Lena i Vallentuna
29-01-2008, 16:57
Idag har jag också varit ute och tittade. Några krokusar börjar titta upp så smått, en av lökarna också. Löken tryckte jag ner igen. Rensade lite grästvor i landen, de för ju så långt försprång. Klipte lite av växter som såg vissna ut.
Efteråt kom jag på att det vissna kanske skyddar mot kylan om den kommer eller är det inte så. Den jag är mest orolig för är en vit pion som jag fick i sommras, är inte pioner lite känsliga. Har jag nu sett till att hala plantan ruttnar för att det kommer in fukt eller kyla. Iallafall ser det finar ut nu.
Vilka vårkänslor man får av att stå böjd över jorden och påta.
Förresten vad spännande med Saffranskrokus. Ser den ut som vanlig krokus. Vilken färg har den. Jag trodde att den odlades där det var varmt i längtbortistanien typ.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|