Lena i Vallentuna
Jag har endel fröer som jag fått som jag efter att har läst här bör sättas nu.

Det är flera sorters aklejor. Om jag sätter dom krukor nu.
Ska jag då bara ställa ut dom i trädgården, mot hurväggen eller i landet ska jag grava ner dom eller ska de täckas. För mej är det fortfarande konstigt att sätta ut saker så här tidigt.

Jag har också irisfrön, ska jag så dom nu eller vänta. Irisar blommar väll på våren. Ska jag vänta och så de direkt där jag vill ha dom lite senare.

Många frågor men det är första gången som jag sår. Ja, nästan då. Förra året sådde jag lavendel och smultron. Smultronen gick bra har som kantväxt nu på flera ställen. Lavendel fick jag upp en del plantor som nu stör mellan mina rosor. Fast de blev lite ynkliga, lavendeln alltså, hoppas på att de växer till sej iår och blommar.
Lena i Torslanda
Det är inte så konstigt att ställa ut sina perennasådder nu - i naturen ligger fröna i jorden hela vintern och väntar på att få gro när temperaturen blir den rätta. Vill man få bra resultat av sina sådder är det eg. bara att försöka efterlikna naturen så mkt som möjligt. Alla perenner kan alltså sås under vintern och ställas ut, så i krukor, gärna täckta av plast eller annat så inte de torkar ut. Ställ krukorna i ett skyddat läge, under en buske eller i en pallkrage. De gror sedan när temp och ljus är det rätta för just den växten. En del behöver två vintrar på sig inna de gror.
Att så direkt på plats är alltså inget bra alternativ eftersom perenner växer ganska långsamt och oftast inte blommar förrän tidigast andra året (finns undantag) iris t.ex tar några år på sig innan du får någon blomning.
kerstin z5-6
I vissa fröer -företrädesvis de som blommar från midsommar och framåt , finns en naturlig spärr -frövila -till för att de ska först ha en vinter innan de gror -
Denna frövila hävs av kylperioder , gärna med växlande temperaturer +5 till -5 -Alla perenner behöver således inte kyla för att gro , vissa måste ha det och inga tar skada av det .
Lena i Torslanda
CITAT (kerstin z5-6 @ 26-01-2008, 15:53) *
Alla perenner behöver således inte kyla för att gro , vissa måste ha det och inga tar skada av det .

Well spoken! En bra summering av perennsådd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon