Full version: vitmossa
e_sedell
Jag hålle på att göra lite kinesiska avläggare. Till det behöver man vitmossa eller torv men jag föredrar mossan. Jag hade en del i frysen men det är slut nu. Det ska väll inte vara så bra att ta mossan så här års va gäller skade djur och sån har jag för mej. Stämmer det eller ska jag ta mossa nu i af?! Annars får det väl bli torv till resten så får vi se hur det blir...
Hannele
Man får väl inte plocka hur mycket vitmossa som helst i naturen?
fiins att köpa i blomsteraffärer.
Ann-Marie på Dal
Nej mossa får man inte plocka utan att ha markägarens tillstånd iallafall. Sen vet jag inte, det är säkert olika i olika delar av landet vad som är tillåtet över huvud taget att plocka och ej. Men fråga måste man i alla fall!!

Varför har du den i frysen förresten, det lilla jag använder (Ur egen skog!) brukar jag torka ( lätt att lagra) och sedan lägga i blöt innan jag använder den.
*Felix matte*
Står att läsa på Naturvårdsverkets sida
Det ingår inte i allemansrätten att samla in
stora mängder lavar eller mossor för försäljning

Eftersom du skall ha det själv så verkar det vara fritt fram
om du inte plockar helt bestånd.
Läs mera Här
e_sedell
Om man torkar den så förlorar den sina goda egenskaper som jag är ute efter. Då kan jag lika gärna använda torv...

Jag vet att man inte ska plocka vitmossa igentligen, men jag använder inte så mycket och den växer så frodigt. I blomsteraffären? Jag har bara sätt renlav och det vill jag inte ha. Orchidéhuset hade såg jag men 40 kronor för en påse.... Jag använde 5 sådana påsar i går och jag hade behöft 2 till.... det blir dyrt då.
Ann-Marie på Dal
Nu blir jag nyfiken. Hur förlorar den sina egenskaper i torkat skick om man sedan blötlägger den igen?

Och om du använder så många påsar.... är det kanske inte så små mängder det är frågan om....men mängd är ett relativt och individuellt begrepp smile.gif
e_sedell
Det är massa bakterier som flyr eller dör eller va de gör. Den växer ju inte lika bra när den återfuktas heller, det fyns ju att den inte mått bra av torkan.

Hehe, jag tar på en kärrmosse eller vad man ska kalla det för, något mellanting om man kollar på växterna i af. Jaja, det handlar om en yta på 8-10 kvadrat i af. På den ytan tog jag i våras ungefär 0.5 kvadrat. Utspritt för att det skulle få minsta möjlkiga effekt. Redan nu har det växt igen så bra så att man knappast kan se var jag tog mossan. Om jag nu klipper direkt på plats så lemnar jag ju kvar en bra bit av mossan som brukar kunna växa vidare.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon