Full version: Rengöringsmedel
Pius
Jag skulle vilja få tag på något bra rengöringsmedel typ att jag visar flaskan så rinner smutsen av väggarna laugh.gif Så har ni några jättebra tips?

Pius
Netha
AJAX Universal, AJAX Badrum, AJAX Glas
Lilla Birka
CITAT (Netha @ 26-01-2008, 20:28) *
AJAX Universal, AJAX Badrum, AJAX Glas

Ja, det har de sagt på tv-reklamen så det måste ju vara sant! coolgleam.gif naughty.gif
*Stintan*
Cilit Bang är oslagbart.
Netha

CITAT (Stintan43 @ 26-01-2008, 20:33) *
Cilit Bang är oslagbart.

Dotter sprayade Cilit Bang på kaklet i bastuduschen ... spolade av efter knappt 1 min men nog hann den ta bort färg från
klinkersgolvet ... alltså det som är mellan plattorna.
MariaS
CITAT (Stintan43 @ 26-01-2008, 20:33) *
Cilit Bang är oslagbart.

tummenupp.gif ALDRIG UTAN!
Netha
CITAT (Lilla Birka @ 26-01-2008, 20:32) *
Ja, det har de sagt på tv-reklamen så det måste ju vara sant! coolgleam.gif naughty.gif

Maken har testat olika preparat och fastnat för just AJAX, förutom till ugnen där han anv YES Powerspray.
På den tiden jag städade, anv jag såpa el AJAX i gul flaska som man skulle ha i en kapsyl till X antal liter vatten.smile.gif
mamamaggan
Nu ni ska jag avslöja något! Jag vet nästan inte vilka rengöringsmedel som används här i huset! Hemsk för att vara från en kvinna va? flirting.gif

En del skulle nog reagera så . Eftersom jag inte kan städa eller diska eller tvätta eller............... längre så överlåter jag nästan allt sådant till min man.

Rent blir det iaf men jag är övertygad om att han skulle vilja ha ett medel som du beskrev Pius.

Har fått en del bra tips iaf som jag vidarebefodrar till min snälle man! wub.gif

pejori
jag använder högtrycksschampo...till allt utom golv tummenupp.gif
outspätt när det är riktigt smutsigt och på toa.....50/50 till fläkten och ugnen...oslagbart coolgleam.gif
köper en dunk på fyra liter på biltema...runt en femtiolapp....räcker länge.
bara spraya och torka/spola av...klart tummenupp.gif
mamamaggan
CITAT (pejori @ 26-01-2008, 21:30) *
jag använder högtrycksschampo...till allt utom golv tummenupp.gif
outspätt när det är riktigt smutsigt och på toa.....50/50 till fläkten och ugnen...oslagbart coolgleam.gif
köper en dunk på fyra liter på biltema...runt en femtiolapp....räcker länge.
bara spraya och torka/spola av...klart tummenupp.gif

Högtrycksshampo ? Heter vad?
pejori
CITAT (mamamaggan @ 26-01-2008, 21:32) *
Högtrycksshampo ? Heter vad?

heter bara biltema högtrycksschampo...vit dunk med blå etikett...superbra tummenupp.gif
mamamaggan
CITAT (pejori @ 26-01-2008, 21:34) *
heter bara biltema högtrycksschampo...vit dunk med blå etikett...superbra tummenupp.gif

thanks.gif Då ska vi köpa det nästa gång vi är på Biltema!
Magdis
För min del tycker jag det är otäckt med starka rengöringsmedel. unsure.gif Jag använder på min höjd gulsåpa och sen skrubbar jag istället. Har aldrig haft nåt problem med att inte få rent.
Tosan
Olivtvål och kallvatten.
Men det funkar bara halvbra tills man fått bort allt gammalt kem som blir kvar varje gång man använt sånt... Sen är det totalt oslagbart!
Pius
Det var attans vad ni städar och har er biggrin.gif

Många bra tips, det där högtrycksschampot lät något extra i stil med ett annat förslag jag fått från pellisforumet, målartvätt.

Jag gillar egentligen inte heller starka rengöringsmedel men vad ska jag göra när köket är ingasat och runt fönster och dörrar är det sot från trafikleden utanför.

Målartvätt vet jag är bra och det finns sånt som inte behöver sköljas av så det lutar nog åt att jag köper en sån flaska och gnor runt med.

Cilit Bang köpte jag idag på rea för en tjuga, men det var då inget vidare tycker jag, mest luktade det amoniak.

Pius
*Stintan*
Min Cilit Bang luktar inte amoniak men det finns nog olika för olikqa användnigsområden jag har en för kök och det är verkligen supereffektivt. Jag har nog under årens lopp testat det mesta men aldrig haft något så bra.
Pius
CITAT (Stintan43 @ 26-01-2008, 23:22) *
Min Cilit Bang luktar inte amoniak men det finns nog olika för olikqa användnigsområden jag har en för kök och det är verkligen supereffektivt. Jag har nog under årens lopp testat det mesta men aldrig haft något så bra.

Min flaska har rosa topp, såg att det skulle finnas grön också men den var slut. Sen sprayar den inte utan det kommer ett rosa skum ur flaskan när jag försöker spraya, så det rinner och skvätter överallt. Sen skulle det sköljas av också tror jag det stod med mikroskopiska bokstäver på flaskan. Så jag var väldigt besviken. crying.gif

Pius

PS Din lille vovve är då för go D wub.gif
*Stintan*
Tack ja visst är hon wub.gif

Min flaska är lila med grönt spraymunstycke och det står Cilit Bang Anti-fett power på den. Använder den till allt i köket. Spisen, grytor, luckor, kakel och inte minst köksfläkten. Bara spraya och torka av. Den du har har som skummar jag inte testat.
ängsvädd
Jag använder bara såpa som rengöringsmedel, mycket effektivt och dessutom miljövänligt, det är tallkotteolja. Jag blandra en såp/vattenlösning i sprayflaska, bara spreja o torka av, funkar kanon smile.gif
skogstroll
Luktar gott med såpa också smile.gif
Felicia
Cilit Bang har jag aldrig hört talas om, vars får man tag på det?
pejori
CITAT (Felicia @ 27-01-2008, 20:34) *
Cilit Bang har jag aldrig hört talas om, vars får man tag på det?

ica har det tummenupp.gif
Bee
Pius: Akta dig för målartvätt om du inte tänkt måla om! Målartvätten mjukar upp färgen på målade ytor (förbereder för ny färg) och om du bara använder den till rengöring (för visst blir det rent av den) så binder du ett ris till din rygg! Ytorna blir mer "sårbara", dvs ytorna väntar på ny målarfärg och ny smuts fastar jättelätt!

Många här på forumet - inkl jag själv - har skaffat en ångrengörare som funkar finfint. Kolla på gamla trådar om ångrengöring.
Felicia
Då ska jag kolla där, allt som kan göra städning lättare är ju positivt rolleyes.gif
Netha
CITAT (Stintan43 @ 27-01-2008, 10:03) *
Tack ja visst är hon wub.gif

Min flaska är lila med grönt spraymunstycke och det står Cilit Bang Anti-fett power på den. Använder den till allt i köket. Spisen, grytor, luckor, kakel och inte minst köksfläkten. Bara spraya och torka av. Den du har har som skummar jag inte testat.

Låter intressant ... kan man spraya det på spisen... runt plattorna och få bort fastbränt?
Det blir lätt lite bruna fläckar på de blanka ringarna runt plattor och dem måste man ta med svinto.

Luktar den mycket?
*Stintan*
Netha den luktar lite ja men jag är inte så känslig och störs inte av det. Ja till spisen är det suveränt. Men det ska vara den med grön spraydel.

Piccante
Använder väl främst vatten när jag städar tongue.gif hör till de som är försiktiga med starka kemikalier. Annars duger diskmedel och grön såpa till det mesta. Feta fläckar får man bort med antingen någon tensid (typ diskmedel) som löser upp fettet elelr någon alkohol. Fönsterputs funkar bra på alla blanka ytor och löser fett o smuts, innehåller inget starkare än vanlig sprit. Annars är T-röd bra oxå.
Netha
CITAT (Stintan43 @ 27-01-2008, 21:29) *
Netha den luktar lite ja men jag är inte så känslig och störs inte av det. Ja till spisen är det suveränt. Men det ska vara den med grön spraydel.

Tack! Då ska det inköpas en sådan med GRÖN spraydel ...
skriver upp det på en lapp så han hittar rätt sort. smile.gif
*Stintan*
Flaskan är lila biggrin.gif
Netha
CITAT (Stintan43 @ 27-01-2008, 21:48) *
Flaskan är lila biggrin.gif

Hittade bild på nätet
Ska nog skriva ut den för att undvika felköp. tongue.gif
Pius
Jag köpte något liknande målartvätt men inte hjälpte det inte, suck. Tror det var mögel på väggarna eftersom det blev bättre när jag använde klorin. Men inte blev det rent inte, men på 26 år blir det nog en aningens ingrott. fear.gif Hade varit lättare att måla om eländet. Å andra sidan tycker jag att lägenheten borde renoveras efter så många år så jag hoppas vi inte får klagomål.

Pius
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon