Full version: Orchidéutställning
stennie
Där var jag idag...lite besviken, för där var mycket mindre än där brukar vara.

Ett par stycken fick följa med hem! angel_not.gif

Cambria Brassic

Cambria Massei red

Också en Cabria men den hade inget namn, Färgen är helt underbar, bilden gör den inte rättvisa.

Krolliljan
Så underbara de var Stennie

Cambria Massei red wub.gif
a.andersson
Hej!

De var verkligen fina allihop!
Speciellt cambria massei red wub.gif wub.gif wub.gif
Mvh A.A.
AnnammA
Jätteläckra!!! wub.gif
Biggan_
Dom var ju jättefina Stennie! wub.gif
Det är orkidéutställning på Petab mellan Landskrona o Helsingborg (trafikplats Rydebäck) 15 februari t.o.m 2 mars. Jag brukar åka dit och skall nog dit i år igen. Då har dom utställning, försäljning o lotteri. Då kan man köpa lite ovanligare plantor direkt av odlarna från Danmark o Tyskland. Dessutom har dom orkidékurser varje dag under dessa veckor. Kursen varar väl ungefär en timmes tid och är gratis. Då kan man fråga om allt man undrar över. Det är sydsvenska orkidésällskapet som har hand om kurserna.
AnnammA
CITAT (Biggan_ @ 07-02-2008, 13:03) *
Dom var ju jättefina Stennie! wub.gif
Det är orkidéutställning på Petab mellan Landskrona o Helsingborg (trafikplats Rydebäck) 15 februari t.o.m 2 mars. Jag brukar åka dit och skall nog dit i år igen. Då har dom utställning, försäljning o lotteri. Då kan man köpa lite ovanligare plantor direkt av odlarna från Danmark o Tyskland. Dessutom har dom orkidékurser varje dag under dessa veckor. Kursen varar väl ungefär en timmes tid och är gratis. Då kan man fråga om allt man undrar över. Det är sydsvenska orkidésällskapet som har hand om kurserna.

Jaha...Det är ju om ngn vecka...Hm. Vi ses kanske där...
Biggan_
CITAT (AnnammA @ 08-02-2008, 10:21) *
Jaha...Det är ju om ngn vecka...Hm. Vi ses kanske där...

Kanske det! Knapp på? flirting.gif
AnnammA
CITAT (Biggan_ @ 08-02-2008, 14:33) *
Kanske det! Knapp på? flirting.gif

Får väl ta och beställa det då, för det har jag inte gjort än...
Biggan_
CITAT (AnnammA @ 09-02-2008, 16:07) *
Får väl ta och beställa det då, för det har jag inte gjort än...

Hinner du inte att få den kan du väl "antasta" mej om du skulle se mej där! yes.gif
Kathy
Den andra orkidén var verkligen fin. (är så dålig på namn... rolleyes.gif )
AnnammA
CITAT (Biggan_ @ 10-02-2008, 13:28) *
Hinner du inte att få den kan du väl "antasta" mej om du skulle se mej där! yes.gif

Klart jag skall antasta dig!!! Men du, hur/var beställer man odlaknappen(och odlatröjorna)?
Biggan_
CITAT (AnnammA @ 10-02-2008, 22:50) *
Klart jag skall antasta dig!!! Men du, hur/var beställer man odlaknappen(och odlatröjorna)?

Knappar= överst i småprat om trädgård.
Tröjor= kan man nog inte beställa ännu men det finns information överst i småprat.
AnnammA
CITAT (Biggan_ @ 11-02-2008, 14:43) *
Knappar= överst i småprat om trädgård.
Tröjor= kan man nog inte beställa ännu men det finns information överst i småprat.

Tack för tipset...

PS! Ev har vi pratat om att åka till Petab på lördagen, men det är inget bestämt än...DS
Linis
Hej alla!
Det är en blomutställning i Sisjön (gbg) på blomsterlandet i feb. Bla orkiéer och Hoyor.
Ska definitivt dit.
Tänkte införskaffa mig en Nepethes. biggrin.gif
Biggan_
Jag var på Petab igår och blev lite besviken faktiskt. Dom brukar ju ha ett helt bord med sådana orkidéer man inte kan få tag på i vanliga fall men det var tunnsått med det. Mest phalaenopsis och cattleyor. Jag kan inte förstå det men jag kom ändå hem med en hel del! blink.gif Mest phalaenopsisar men också lite annat.
[attachment=13643:IMG_5585A.jpg] [attachment=13644:IMG_5588B.jpg]

[attachment=13645:IMG_5590C.jpg] [attachment=13654:IMG_5618N.jpg]

[attachment=13646:IMG_5591D.jpg][attachment=13648:IMG_5599F.jpg]

[attachment=13650:IMG_5606I.jpg] [attachment=13652:IMG_5610L.jpg]

[attachment=13647:IMG_5597E.jpg] [attachment=13649:IMG_5601G.jpg]

[attachment=13651:IMG_5608K.jpg]

...och en outsider! Kom även hem med minipåskliljor, primulor och såjord!
[attachment=13653:IMG_5615M.jpg]
a.andersson
Grattis till de fina orkidéerna biggrin.gif
Jag gillade speciellt den aprikosfärgade phalaenopsisen wub.gif wub.gif wub.gif

Ha det bra!
Mvh Amy
AnnammA
CITAT (Biggan_ @ 19-02-2008, 18:33) *
Jag var på Petab igår och blev lite besviken faktiskt. Dom brukar ju ha ett helt bord med sådana orkidéer man inte kan få tag på i vanliga fall men det var tunnsått med det. Mest phalaenopsis och cattleyor. Jag kan inte förstå det men jag kom ändå hem med en hel del! blink.gif Mest phalaenopsisar men också lite annat.
[attachment=13643:IMG_5585A.jpg] [attachment=13644:IMG_5588B.jpg]

[attachment=13645:IMG_5590C.jpg] [attachment=13654:IMG_5618N.jpg]

[attachment=13646:IMG_5591D.jpg][attachment=13648:IMG_5599F.jpg]

[attachment=13650:IMG_5606I.jpg] [attachment=13652:IMG_5610L.jpg]

[attachment=13647:IMG_5597E.jpg] [attachment=13649:IMG_5601G.jpg]

[attachment=13651:IMG_5608K.jpg]

...och en outsider! Kom även hem med minipåskliljor, primulor och såjord!
[attachment=13653:IMG_5615M.jpg]

Jaså du Biggan, du köpte den aprikosa Phaelanopsisen...Det var möjligen inte den som stod på ett "specialbord"? För den stod jag och höll i ett par gånger, innan jag bestämde mig för att den fick vara kvar - till Dig?!!!!
Jag har inte lagt in några bilder än på mina köp Från Petab, men det kommer kanske...
Hur har du plats till alla blommorna, eller är det devisen: finns det hjärterum, så finns det stjärterum? tongue.gif
stennie
wub.gif Den blåa...suck! Vad är det för en ???? help.gif
Biggan_
CITAT (stennie @ 21-02-2008, 12:05) *
wub.gif Den blåa...suck! Vad är det för en ???? help.gif

Clerodendrum ugandense. Blåvinge på svenska. Klart jag föll för den, den är ju så söt och fantastisk blå färg! wub.gif Få se nu om jag klarar den för den får inte torka ut crying.gif
Biggan_
CITAT (AnnammA @ 21-02-2008, 10:07) *
Jaså du Biggan, du köpte den aprikosa Phaelanopsisen...Det var möjligen inte den som stod på ett "specialbord"? För den stod jag och höll i ett par gånger, innan jag bestämde mig för att den fick vara kvar - till Dig?!!!!
Jag har inte lagt in några bilder än på mina köp Från Petab, men det kommer kanske...
Hur har du plats till alla blommorna, eller är det devisen: finns det hjärterum, så finns det stjärterum? tongue.gif

Jodå, jag köpte den aprikosa "Phalaenopsisen" som är en korsning mellan vandasläktet och phalaenopsissläktet. Men det fanns ju fler så det hade räckt till dej också! kompiskram.gif
Jag ser fram emot bilder! tummenupp.gif
Till sist trodde jag att det gällde alla odlaiter det där med hjärterum och stjärterum! biggrin.gif
AnnammA
CITAT (Biggan_ @ 21-02-2008, 13:02) *
Jodå, jag köpte den aprikosa "Phalaenopsisen" som är en korsning mellan vandasläktet och phalaenopsissläktet. Men det fanns ju fler så det hade räckt till dej också! kompiskram.gif
Till sist trodde jag att det gällde alla odlaiter det där med hjärterum och stjärterum! biggrin.gif

Jag kan också avslöja, att jag häromdagen råkade få överta 2 rätt så fina stora vita runda planteringskrukor, och sen råkade vi åka till IKEA, som råkade ha bl a ha vita Phaelonopsis, som var fina, till kanonpris, och så råkade det bli så att två följde med hem, och har blivit samplanterde i en av de vita krukorna... wub.gif Jo, det ska komma foton sinom tid, Biggan...
Biggan_
CITAT (AnnammA @ 21-02-2008, 19:33) *
Jag kan också avslöja, att jag häromdagen råkade få överta 2 rätt så fina stora vita runda planteringskrukor, och sen råkade vi åka till IKEA, som råkade ha bl a ha vita Phaelonopsis, som var fina, till kanonpris, och så råkade det bli så att två följde med hem, och har blivit samplanterde i en av de vita krukorna... wub.gif Jo, det ska komma foton sinom tid, Biggan...

Det blev säkert jättefint! bravo.gif
Ja det är inte klokt vad allt råkar bli när man har pengar i plånkan! naughty.gif
AnnammA
CITAT (Biggan_ @ 21-02-2008, 13:02) *

...och här kommer utlovade bilder!

Först på de som köptes på Petab: en Dendrobium(hur jag nu ska sköta den??? Hm...) och en rätt så fullblommig vit phaelonops.

Dendr.JPG

Ph.JPG

ph2.JPG

Sedan utnyttjade jag ju min ICA-check och hittade en jättesöt miniphaelanops till mindre pris än de som fanns på Petab...

miniph.JPG

miniph3.JPG

Slutligen var jag tvungen att fylla en kruka jag fått, med vita phaelonopsis(till bra pris/skick) från IKEA. Jag satte dit lite hassel med för att piffa till med.

pharr.JPG

Och lite ånger har jag nog ändå att jag inte köpte hem den aprikosfärgade från Petab...Hm...Men det finns väl fler utställningar att gå på...

Biggan_
CITAT (AnnammA @ 23-02-2008, 01:15) *
...och här kommer utlovade bilder!

Först på de som köptes på Petab: en Dendrobium(hur jag nu ska sköta den??? Hm...) och en rätt så fullblommig vit phaelonops.

Dendr.JPG

Ph.JPG

ph2.JPG

Sedan utnyttjade jag ju min ICA-check och hittade en jättesöt miniphaelanops till mindre pris än de som fanns på Petab...

miniph.JPG

miniph3.JPG

Slutligen var jag tvungen att fylla en kruka jag fått, med vita phaelonopsis(till bra pris/skick) från IKEA. Jag satte dit lite hassel med för att piffa till med.

pharr.JPG

Och lite ånger har jag nog ändå att jag inte köpte hem den aprikosfärgade från Petab...Hm...Men det finns väl fler utställningar att gå på...

Det blev ju väldigt snyggt med hasselkvistarna tycker jag, och visst är det tjusigt med vita brudorkidéer. Den översta har ju väldigt mycket blommor och knoppar och den får du nog en långvarig glädje av. Miniphalaenopsen är också jättesöt! wub.gif ...och jag tycker att miniphalaenopsis har en tendens att lättare vilja blomma om.
Vad det gäller skötseln av dendrobiumen så skall den stå svalt och relativt torrt på vintern. Det är en dendrobium nobile du har och jag har saxat detta på Neovitas hemsida:

nobile

Denna art är en av de svalt växande Dendrobierna, och under hösten/vintern vill den ha ungefär 10 - 13 graders nattemperatur. Fram mot oktober - november, då bulberna är fullvuxna, skall man dra ner på vattningen ganska rejält och bara ge plantan så mycket vatten att dess bulber inte skrumpnar ihop. Att temperaturen är låg och vattningen liten uppmuntrar plantan att sätta blommor. Det är ju det vi vill, att dom blommar!

Tack för titten på dina orkidéer, det är alltid roligt att se andras "telningar" yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon