Full version: Utomhuskrukor
mimmi313
Hej!
Om man odlar i stora utomhuskrukor kan man låta dem stå kvar ute under vintern då? Överlever växten (jag menar givetvis fleråriga växter)? Är det någon risk att rötterna fryser för hårt? Håller krukorna, så de inte spricker?
jenalsam
Hejsan!

Även om växterna betecknas som fleråringa är det olika hur härdiga de är, alltså hur mycket kyla det klarar. Problemet med växter i kruka är ofta att de hinner tina så fort, ofta mitt i vimtern om det är plusgrader några dagar. När kylan sedan kommer igen kan växten ha börjat växa för att den tror att det är vår och skadas då. För stora temperaturväxlingar alltså. Man kan motverka detta genom att stoppa krukan i en säck och gräva ner den. Då är klumpen inte så utsatt för temperaturväxlingar.

Många krukor är inte frosttåliga, de spricker när det blir minusgrader. Kolla med tillverkaren. De brukar vara märkta om de är frosttåliga.

Hälsningar

Jenny
mimmi313
Det låter inte helt bra. Vår trädgård är inte alltför stor, så jag tänkte att krukor här och där var en lösning. Att gräva ned hela krukor tror jag inte vi har plats för. Finns det ingen annan lösning?
jenalsam
Jo, absolut!

Plantera tåliga, härdiga perenner eller buskar i frosttåliga krukor som du ställer i skuggan under vintern (så att de inte tinar så lätt av solen). När våren kommer kan det vara bra att ta upp växterna och rotbeskära dem samtidigt som de får ny jord. Så att de inte konkurrerar ut varandra (om du nu har olika sorter i en kruka).

Ett tips är att plantera lökar i krukor nu på hösten (i sand), de blir jättefina på våren och blommar tidigare än de i rabatten eftersom de värma upp lättare...

Jenny
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon