Tobias80
27-01-2008, 09:55
Nu har jag införskaffat dom fem första sorterna, men fler ska det bli!
Här är dom jag har än så länge för växthuset:
Bifftomat: Costoluto Genovese
Plommontomat: Il San Marzano Lungo F1 hybrid
Körsbärstomat: Sungold
Har även tänkt att prova busktomater på friland och har införskaffat
dessa sorter:
Ace 55VF
Principe Borghese
Är det någon som testat någon av dom här sorterna? Skriv gärna och
berätta vad ni tyckte eller om ni har några tips!
MVH//Tobbe
Åsa, mälardalen zon 2
27-01-2008, 10:04
Jag har alltid någon planta Sungold i växthuset trots att jag försöker hålla mig ifrån hybrider (dyra det är inte många frön i påsarna + man kan inte skörda eget frö från dem). Men frukterna är ju jättegoda.
Sorten blir ganska många meter på en säsong, sorten ska tjuvas och bindas upp. Den är inte bland de snabbaste sorterna så det tar lite tid innan frukterna mognar.
sun gold är den tomaten som jag alltid lyckas med på friland även moneymaker är en säker sort.
Jag kan bara inte vara utan sungold. Ett tips är att så en planta och sedan ta tjyvarna till nya. då spar man desa dyra frön.
Mina favoriter är Sungold och Orange Bourgain, sen sistnömnda har Åke Truedesson frö till, en gil ganska normalstor tomat som smakar mycket!
Åsa, mälardalen zon 2
01-02-2008, 20:21
Ett annat plus för orange tomater är att de verkar innehålla ett slags lycopen som lättare tas upp av kroppen (lycopen är ett nyttigt ämne som kan tas upp av kroppen när man upphettar tomaten) vilket innebär att man får i sig mer lycopen ifall man äter tomatsås gjord på orange tomater än röda (fast röda tomater innehåller mer lycopen än gula och gröna tomater för lycopen finns i den röda färgen).
Principe Borghese odlade jag för några år sedan. Det är ju den sort sor italienarna använder till soltorkade tomater. Visst blev den bra att torka, men det blir många andra sorter också. Principe Borghese var inte så jättegod att äta färsk, tycker jag. Lite smaklös och torr. Fast det blev många tomater på plantan och den var god att ha i mat.
skogstroll
02-02-2008, 09:41

fick hem lite tomatfrön igår från plantsofdistinction.co.uk.
- Hillbilly Tomato Leaf
- Cherokee Purple
- Ananas Noir
- Amish Paste
Åsså morot Oxheart och Melon Medley Mixed... vilken lycka
Per-Erik
02-03-2008, 15:57
Hej!
Odlade för ett antal år sedan en tomat som heter Early Cascade. En amerikansk sort som fösvann i samband med vissa EU-regler. Tycks vara mycket populär i USA. Den var lättodlad och en av de bättre sorter jag odlat med hänsyn till avkastning, smak, sjukdomar o.s.v.
Någon som har sett om den dykt upp igen någonstans här i Sverige eller någon som vet om det går (med hänsyn till EU:s importregler) att köpa frö direkt från USA?
Tobias80
28-03-2008, 12:21
Tänkte bara återkomma med lite bilder från årets frösådd..
Kom gärna med lite bilder på era plantor också!
MVH//Tobbe

skogstroll
28-03-2008, 12:22
CITAT (Tobias80 @ 28-03-2008, 12:21)

Tänkte bara återkomma med lite bilder från årets frösådd..
Kom gärna med lite bilder på era plantor också!
MVH//Tobbe

Vilka fina tomatisar
Tobias80
28-03-2008, 12:25
:skogstroll: Tackar!

Dom var väldigt taniga och rangliga till en början men dom har börjat ta sig nu..
skogstroll
28-03-2008, 12:28
hm då finns det kanske hopp för mina "pinnar" då
Tobias80
28-03-2008, 12:32
Japp.. Det ska det nog göra..
Jentukka
28-03-2008, 18:22
Tobias80 hur gamla dina plantor är?
Tobias80
29-03-2008, 08:49
Jentukka Dom är ca. en månad vid det här laget..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.